رسالت رهبران دینی جهان در ترویج سبک زندگی سالم بشری - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 73008
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۶:۰۱ |
حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با «رسالت» مطرح کرد:

رسالت رهبران دینی جهان در ترویج سبک زندگی سالم بشری

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رأس هیئتی بلندپایه از جمهوری اسلامی ایران به‌منظور شرکت در کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی از 21 تا 25 شهریورماه امسال  به قزاقستان سفر کرد.حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و زهرا رشید بیگی، رئیس گروه مسیحیت ارتدکس و پروتستان مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سفر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی‌پور را همراهی کردند. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن حضور در کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی به‌منظور هم‌افزایی و همبستگی و یافتن راهکار مناسب برای حل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با برخی نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف دیدار کرد. 
رسالت رهبران دینی جهان در ترویج سبک زندگی سالم بشری

گروه فرهنگی
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رأس هیئتی بلندپایه از جمهوری اسلامی ایران به‌منظور شرکت در کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی از ۲۱ تا ۲۵ شهریورماه امسال  به قزاقستان سفر کرد.حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و زهرا رشید بیگی، رئیس گروه مسیحیت ارتدکس و پروتستان مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سفر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی‌پور را همراهی کردند. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن حضور در کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی به‌منظور هم‌افزایی و همبستگی و یافتن راهکار مناسب برای حل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با برخی نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف دیدار کرد. 
دیدارهای چندجانبه و دوجانبه صورت گرفته میان هیئت ایرانی و مقامات دینی و مذهبی کشورهای گوناگون، بستری برای طرح مطالبات بر حق جمهوری اسلامی ایران در حوزه گفت‌وگوی ادیان و مذاهب با هدف غلبه بر چالش‌ها و بحران‌های مشترک بین‌المللی فراهم ساخت.  یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این سفر، اثبات دوباره نقش ایران در شکل‌دهی و تنظیم این مناسبات کلان بود. به‌عنوان‌مثال «نوروزبای حاجی تاقان اولی» مفتی اعظم و  رئیس اداره معنوی مسلمانان قزاقستان در این دیدار با تأکید بر نقش راهبردی ایران در شکل‌دهی و استمرار گفت‌وگوی ادیان در جهان ( ازجمله حضور پررنگ ایران در نشست قزاقستان) ، نسبت به گسترش این مناسبات ابراز امیدواری کرد. حجت‌الاسلام ایمانی پور پس از بازگشت از این سفر و در ارزیابی دستاوردهای آن به روزنامه« رسالت» می‌گوید:
« در جریان برگزاری نشست اخیر در قزاقستان، فرصت مناسبی در راستای تبیین مواضع کلان و اصولی جمهوری اسلامی ایران در حوزه گفت‌وگوی ادیان و مذاهب جهانی پدید آمد. ما در این نشست بر اصول بنیادین و مهمی تأکید کردیم که اتفاقا وجه مشترک تمامی تعالیم دینی و مذهبی در جهان را شامل می‌شود. تأکید بر محوریت نهاد خانواده  و ترویج سبک زندگی سالم و خدامحور، ازجمله این موارد محسوب می‌گردد. معتقدیم بسیاری از بحران‌های هویتی و اجتماعی شکل‌گرفته در جهان امروز معلول جدایی از این اصول بارز می‌باشد. فراتر از آن، در نشست جهانی ادیان بر روی یک اصل مهم دیگر تأکید کردیم، اینکه رهبران دینی جهان باید پاسخ مناسبی به نیازهای انسان ارائه کنند.»
حجت‌الاسلام ایمانی پور می‌افزاید:«امروزه برخلاف گذشته که متأسفانه تحت تأثیر رویکرد مادی‌گرایانه طرفداران لائیسیته،  دین  از عوامل محوری قدرت کنار گذاشته شده بود،  مذهب و دین‌مداری در روابط بین‌الملل دوباره نقش محوری یافته است.درک نیاز انسان‌های معاصر و ارائه پاسخ در قبال این نیازها، مأموریت و وظیفه‌ای است که رهبران دینی دنیا آن را دنبال کرده و کماکان باید در تحقق آن بکوشند. جداسازی دین از سیاست و فرهنگ و اقتصاد، یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی است که جهان امروز تحت تأثیر برداشت‌ها و قرائت‌های نادرست و عامدانه از دین با آن‌ها مواجه است. تهی شدن زندگی اجتماعی و سیاسی انسان‌ها از معنویت،همواره در طول تاریخ فاجعه‌بار بوده و بحران‌های زیادی را برای بشریت ایجاد کرده است. بدیهی است که در این شرایط، رهبران دینی جهان باید کارکرد و کارویژه خود را در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ترویج سبک زندگی سالم به عینیت کامل برسانند.»
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان تأکید کرد:
« قطعا یکی از انتظارات مهمی  که از انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی وجود دارد، نقش‌آفرینی در ایجاد پیوند مؤثر میان رهبران دینی دنیا و شکل‌دهی منظومه‌ای عملیاتی و کاربردی با هدف ترویج دین‌مداری در سطح جهانی می‌باشد. تمامی پیام‌ها و اصولی که در جریان برگزاری کنگره جهانی و سنتی در قزاقستان و در مواضع رسمی مورد تأکید قرار گرفت، دارای پیوستی عملیاتی و عینی می‌باشد.سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز به‌عنوان قرارگاه دیپلماسی فرهنگی کشور در این مسیر رسالت مهمی بر عهده دارد و لحظه‌ای این رسالت بزرگ را فراموش نخواهد کرد.»

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.