رزم میدانی بهارستان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36584
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۷:۰۱ |
گزارشی از نظارت میدانی و شبانه قالیباف؛

رزم میدانی بهارستان

بهارستان این روزها در تکاپوست تا ضمن جبران کم‌کاری‌های اجرایی کشور به مدیریت برخاسته از تفکر انقلابی جامه عمل بپوشاند؛ مدیریتی که در آن مسئول از پشت درهای بسته فلان کاخ برای مردم خسته‌ از بی‌تدبیری‌ها تصمیم نمی‌گیرد بلکه کوچه به کوچه و کو به کو وضع آن‌ها را رصد می‌کند تا با فراز و فرود زندگی عامه مردم آشنا شود و تصمیم‌گیری‌های انتزاعی نگیرد و حرف‌های شعاری نزند.
رزم میدانی بهارستان

معصومه پورصادقی- دبیر گروه سیاسی
بهارستان این روزها در تکاپوست تا ضمن جبران کم‌کاری‌های اجرایی کشور به مدیریت برخاسته از تفکر انقلابی جامه عمل بپوشاند؛ مدیریتی که در آن مسئول از پشت درهای بسته فلان کاخ برای مردم خسته‌ از بی‌تدبیری‌ها تصمیم نمی‌گیرد بلکه کوچه به کوچه و کو به کو وضع آن‌ها را رصد می‌کند تا با فراز و فرود زندگی عامه مردم آشنا شود و تصمیم‌گیری‌های انتزاعی نگیرد و حرف‌های شعاری نزند.
 یکی از رموز موفقیت مدیریت انقلابی که شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی قهرمان ملی ایرانیان مصداق کامل آن بود، دوری از اشرافی‌گری است؛ اگر این مهم وجود داشته باشد، مدیر در میان مردم زندگی می‌کند و طبیعتاً تصمیمات راهبردی می‌گیرد.
محمدباقر قالیباف که از ۷ خرداد ۹۹ ردای وکالت مردم را به تن کرده، در تلاش است ضمن برگرداندن مجلس شورای اسلامی به رأس امور، راهی را برود که برگرفته از این مکتب است. در این شیوه حکمرانی، این مردم هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند نه فلان گروه حزبی یا باندهای ثروت و قدرت.
در همین راستا، رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان شامگاه ۱۰ دی به منظور نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی و پیگیری واریز یارانه ۱۲۰ هزار تومانی که مجلس مصوب کرده است، در منطقه ۱۲ شهرداری تهران حضور یافت و با برخی اهالی محله امامزاده یحیی گفت‌وگو کرد. این محله از آن جهت مهم است که ساکنان عزیز آن از وضع اقتصادی نامطلوبی برخوردار هستند و باید بیش از سایرین مورد توجه قرار گیرند.
خانواده‌هایی که در این محله زندگی می‌کنند و برخی از آن‌ها حتی تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) قرار دارند، در جریان بازدید شبانه رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که صرفا یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را دریافت می‌کنند و نه تنها یارانه ۱۲۰ هزار تومانی اخیر که مصوبه مجلس است بلکه حتی یارانه معیشتی که سال گذشته و پس از افزایش قیمت بنزین بنا بود به خانواده های ایرانی پرداخت شوند را نیز دریافت نمی‌کنند.
طبق اصل ۱۲۲ قانون اساسی رئیس‌جمهور در برابر مجلس شورای اسلامی مسئول است و باید پاسخگوی عملکرد خود باشد بنابراین ادعای این روزهای دولتی‌ها که در تلاش هستند حق نظارت مجلس برای عملکردشان را سلب کنند، فاقد وجاهت بوده و مجلس شورای اسلامی ناظر بر عملکرد دولت است.
برای اعمال این نظارت، دولتی‌ها مکلف به ارائه گزارش به مردم هستند اما بدیهی است وقتی دولتی‌ها اعتقادی به ناظر بودن مجلس ندارند در گزارش‌های ارسالی به مجلس به همه شئون موضوعات اشاره نداشته باشند و یا اقدام به پاره‌حقیقت‌گویی کنند.
در چنین شرایطی اهمیت نظارت‌های میدانی وکلای ملت بیش از پیش مشخص می‌شود تا صرفا به گزارش‌های همراه با اما و اگر دولتی‌ها استناد نکنند. ورای این نیز ممکن است مصوبات مجلس دارای ایراداتی باشد که حین اجرا بروز کند از این جهت بازدیدهای میدانی به احصا و رفع آن‌ها کمک می‌کند.
برای مثال در جریان بازدید میدانی قالیباف از محله امامزاده یحیی مشخص شد باید این مسئله بررسی شود که چه تعداد از افراد مشمول و به چه دلیل دچار این مشکل هستند و مجلس شورای اسلامی این اتفاق و عدم پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی به مردمی که این مصوبه برای بهره‌مندی آن‌ها تصویب شده است را پیگیری خواهد کرد. 
رئیس مجلس شورای اسلامی که عضو شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی نیز هست، در پایان همین بازدید میدانی تاکید کرد دلیل اینکه همیشه اصرار می شود باید امور را از نزدیک و تا آخرین مرحله پیگیری کرد همین است تا اشکالات کار مشخص شود بنابراین  هیچ گاه نمی شود به گزارش های ارسالی بسنده کرد.
رهیافتی که رئیس نهاد قانونگذاری کشور به آن اشاره می‌کند، معتقد است ملاک جیب مردم است نه گزارش نهادهای رسمی دولتی چه آنکه اگر گزارش‌های دولتی مقرون به واقعیت بود، نباید شاهد تورم ۴۰۰ درصدی، رشد ۵۶۰ درصدی نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی به یک دهم، کاهش قدرت خرید مردم به یک سوم، افزایش ۳۰ درصدی سالانه پایهٔ پولی و … باشیم؛ ولی هستیم.
البته رئیس قوه مجریه روزگاری کلید به دست تکرار می‌کرد ملاک، جیب مردم است اما از روزی که شاهد مدیریت ناکارآمد ایشان و هم‌حزبی‌هایشان هستیم مدام به آمار مراکز دولتی استناد دارد؛ مراکزی که مستقل از نهاد دولت نیستند!
شاید رمز حمله به نظارت‌های میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همین نکته نهفته باشد که باعث برملا شدن فضاسازی‌های قهرمانانه به کمک رسانه‌های زنجیره‌ای رنگانگ می‌شوند؛ فضایی که در آن به واسطه برجام باغ سبز نشان داده شد اما علی‌رغم وجود زمین سوخته، متولیان آن حاضر به پذیرش اشتباهات نیستند و مدام اصرار دارند در روی همان پاشنه‌ای بچرخد که از حدود هشت سال قبل می‌چرخید و وضع امروز، محصول آن چرخش است.
به هر روی باید منتظر ماند و دید که مجلس شورای اسلامی  و رئیس آن که در تلاش برای احیای نقش مجلس در رفع مشکلات مردم هستند تا چه اندازه در این مسیر پر فراز و نشیب از جمله ترورهای شخصیتی موفق خواهد شد به جلو حرکت کند؛ اگر موفق باشد دیگر خبری از بی‌تدبیری‌ها نخواهد بود.

نویسنده : معصومه پورصادقی - دبیر گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.