ردپای جریانات جاسوسی در بازرسی‌های آژانس دیده‌ می‌شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35166
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۲۸ |
حسین نوش‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ردپای جریانات جاسوسی در بازرسی‌های آژانس دیده‌ می‌شود

حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «رسالت» در خصوص عدم امانت‌داری از سوی آژانس و اقدامات جاسوسی‌ این نهاد بین‌المللی پیرامون پرونده هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: تجربه نشان داده که آژانس از استقلال کافی برخوردار نیست و تحت‌تأثیر فشارهای آمریکا و نظام سلطه قرار دارد.
ردپای جریانات جاسوسی در بازرسی‌های آژانس دیده‌ می‌شود
حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «رسالت» در خصوص عدم امانت‌داری از سوی آژانس و اقدامات جاسوسی‌ این نهاد بین‌المللی پیرامون پرونده هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: تجربه نشان داده که آژانس از استقلال کافی برخوردار نیست و تحت‌تأثیر فشارهای آمریکا و نظام سلطه قرار دارد. اگر آژانس واقعا از ابتدا برخورد عادلانه‌ای داشت، پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان‌ملل نمی‌رفت. متأسفانه نفوذ جریان‌های قدرت و ثروت در نهادهای بین‌المللی ازجمله آژانس نشان داده که رفتار و تصمیماتشان نه‌تنها عادلانه نیست بلکه در راستای تأمین منافع آمریکا و غربی‌هاست. در بسیاری از مواقع، ردپای جریانات جاسوسی را در بازرسی‌های آژانس دیده‌ایم چنانکه اطلاعات محرمانه را در اختیار مخالفان کشور قراردادند.
نوش‌آبادی ادامه داد: ماجرای درز اطلاعات هسته‌ای کشورمان نشان می‌دهد برداشتی که ما داشتیم مبنی بر این‌که بازرسی‌های آژانس فنی و حقوقی نیست و در جهت تأمین منافع غربی‌هاست، برداشت درستی بوده است. ماجرای اخیر، نمونه بارزی از این رفتار بود. در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که مجلس تصویب کرد، پیش‌بینی‌شده اگر طرف‌های معاهده هسته‌ای به تعهدات خودشان عمل نکردند، ایران هم میزان تعهدات خود را کاهش دهد و نقش آژانس را در بازرسی‌ها به حداقل برساند.نماینده مردم ورامین در مجلس افزود: باتوجه به این‌که ایران اجرای پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفته است، همین بهانه‌ای شده تا این‌ها در هر زمان و مکانی که خواستند از مراکز هسته‌ای و تأسیسات نیروگاهی ما بازدید کنند، آن‌هم بازدیدهای هدف‌دار. گرچه ما اقدامی خارج از تعهدات انجام نداده‌ایم و بر اساس چارچوب قانونی کارکرده‌ایم اما آن‌ها به دنبال اهداف دیگری هستند و صادقانه رفتار نمی‌کنند.
وی تأکید کرد: متأسفانه آژانس برای حفظ قدرت هسته‌ای غربی‌ها بیشتر تلاش می‌کند تا برای تقویت هسته‌ای کشورهای عضو، کشورهایی که عضو آژانس هستند به لحاظ قانونی می‌توانند از حمایت‌ها و کمک‌های فنی و اجرایی آژانس برخوردار باشند و به هسته‌ای صلح‌آمیز دست پیدا کنند، اما شاهد هستیم که این اقدامات تنها برای برخی کشورهای خاص در نظر گرفته شده است که همان‌ها هم اجازه نمی‌دهند کشورهایی مانند ایران به خواسته‌های منطقی و مشروع خود دست یابند. 
وی بیان کرد: ما باید بااقتدار به دنبال این باشیم که قدرت صلح‌آمیز هسته‌ای را در چارچوب پیمان‌های بین‌المللی پیگیری کرده و جلو ببریم، حق ایران است که وقتی به فناوری دست‌یافت، بتواند از منافع آن بهره ببرد و تا این حد درگیر فشارها و جاسوسی‌های بیگانگان نباشد. اگر آژانس به مسیر زیاده‌خواهی خود ادامه دهد، ایران باید تصمیم قاطع بگیرد تا بازرسی‌های آن از مراکز هسته‌ای کشور را به حداقل برساند. عضو کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: در مصوبه مجلس نیز پیش‌بینی شده است دسترسی‌های بالاتر ازآنچه آژانس از آن برخوردار است، جلوگیری شود چراکه بازرسی‌ها در طول این سال‌ها فراتر از چارچوب‌های قانونی بوده است، همین بازرسی‌های بی‌حدومرز بود که جاسوسی‌ها را بیشتر کرد و آسیب‌هایی را به صنعت هسته‌ای وارد ساخت. تخریب و آسیب زدن به تأسیسات و ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان نیز محصول همین باز بودن مسیر بازرسی‌های بی‌حدومرزی است که آژانس داشت.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.