راه کم اثرکردن تحریم‌ها تقویت مناسبات ایران با همسایگان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 46659
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۶:۲۲ |
پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل غرب آسیا مطرح کرد:

راه کم اثرکردن تحریم‌ها تقویت مناسبات ایران با همسایگان

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: واقعیت این است که ایران و پاکستان در یک منطقه حساس قراردارند و استان سیستان و بلوچستان با ایالت بلوچستان و پاکستان هم‌مرز هستند. نزدیک به هزار کیلومتر نیز مرز خشکی دارند و در منطقه‌ای هستند که به لحاظ امنیتی تحت تأثیر دو مسئله است. 
راه کم اثرکردن تحریم‌ها تقویت مناسبات ایران با همسایگان

گروه سیاسی 
پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: واقعیت این است که ایران و پاکستان در یک منطقه حساس قراردارند و استان سیستان و بلوچستان با ایالت بلوچستان و پاکستان هم‌مرز هستند. نزدیک به هزار کیلومتر نیز مرز خشکی دارند و در منطقه‌ای هستند که به لحاظ امنیتی تحت تأثیر دو مسئله است. 
وی افزود: یکی قاچاق مواد مخدر که منشأ آن افغانستان است و ازطریق پاکستان و ایران به کشورهای مصرف‌کننده یعنی اروپایی و غربی‌ها ترانزیت می‌شود. بعدی هم وجود برخی گروه‌های ضد سیستمی است که هدف خاصی دارند، بخشی از آن‌ها مذهبی هستند و بخشی نیز دست به سلاح برده‌اند. این‌یک بخش قضیه است و همکاری ایران و پاکستان در این زمینه‌ها مشخص می‌شود.  
  مرز ایران و پاکستان، شاهراه مناسبات تجاری دو کشور 
ملازهی تأکید کرد: مسئله دوم اقتصادی است. ازآنجاکه ایران تحریم اقتصادی است و می‌تواند بخشی از نیازهایش را از منطقه مرزی بین پاکستان و ایران تأمین کند. می‌توان این مرز را تقویت کرد و ایران بخشی از نیازهایش را از طریق صادرات مجدد پاکستان تأمین کند. بنابراین باید مناسبات تجاری و اقتصادی را  بین ایران و پاکستان گسترش داد. 
این کارشناس گفت: باتوجه به تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال‌شده، راه‌های کمی برای تأمین نیاز کشور وجود دارد و پاکستان و به‌ویژه همسایگان یکی از آن‌هاست. درنتیجه ایران و پاکستان هم به لحاظ اقتصادی و هم سیاسی و امنیتی ناچار به همکاری با یکدیگر هستند. زیرا اقتصاد ایران بخشی از نیازهای پاکستان را تأمین می‌کند و ازطرفی پاکستان نیز می‌تواند راه خوبی برای کم کردن فشار تحریم باشد.  
او بیان کرد: پاکستانی‌ها مشکل زیادی درحوزه تأمین نفت و گازدارند و کشور ما نیز منبع این محصولات است و می‌تواند نیاز آن‌ها را برطرف کند. همچنین محصولات پاکستان مانند برنج و میوه مورداستفاده ایران است. درنتیجه مرز ایران و پاکستان اهمیت بالایی دارد. 
ملازهی افزود: لازم به ذکر است که این دوکشور عقبه و پیشینه فرهنگی دارند و پیوندهای تاریخی و فرهنگی، این ارتباط را گسترش می‌دهد. پاکستان جزء تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی محسوب می‌شود و به یکدیگر نزدیک هستند. لذا ایران و پاکستان سعی می‌کنند در تمام زمینه‌ها از امکانات موجود استفاده کنند.  
این تحلیلگر مسائل غرب آسیا ضمن اشاره به تحولات افغانستان و تأثیر آن در ارتباطات کشورهای منطقه، می‌گوید: آنچه در افغانستان می‌گذرد شرایط را کمی پیچیده کرده است. موضع ایران و پاکستان درمورد افغانستان متفاوت است و پاکستان حمایت جدی از طالبان دارد و نظر ایران درمورد طالبان مثبت و مانند پاکستان نیست. از طرفی ایران با هند درمورد افغانستان نظرش نزدیک‌تر است و مناسبات مرزی در چابهار ایجادشده است تا صادرات و واردات افغانستان را طی یک قرارداد سه‌جانبه تأمین کند.  
او ادامه داد: به نظر می‌رسد نگاه سیاسی ایران و هند درمورد طالبان و افغانستان نسبت به پاکستان نزدیک‌تر است. 
ملازهی تصریح کرد: لذا باوجود تمام مباحثی که به آن اشاره شد، لزوم تقویت مرزهای کشور با پاکستان و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی این کشور و ایجاد یک رابطه برد-برد از الزامات این روزهای کشورمان است. اکنون درشرایط تحریمی هستیم و ارتباط‌گیری قوی با همسایگان یکی از شروط اصلی گذر از تأثیر تحریم است. ظرفیت‌های اقتصادی و بازار این کشورها بسیار بالاست و هم می‌توانند مقصد خوبی برای صادرات باشند و هم مبدأ خوبی برای واردات. این کارشناس درانتها تأکید کرد: منطقه غرب آسیا نه‌تنها ازلحاظ امنیتی بلکه ازلحاظ ژئوپلیتیکی در نقطه مهمی از دنیا قرارگرفته است و تمام تلاش استکبار جهانی تصرف و ایجاد ناامنی در آن است. چه کشورهایی از ناامنی در این منطقه پر از منابع سود می‌برند؟ کشورهای استعمارگر آمریکا و انگلیس. لذا تمام کشورهای منطقه باید دست در دست یکدیگر با وحدت هرچه بیشتر برای هدفی مشترک یعنی تقویت اقتصاد این منطقه و به عقب راندن آمریکا از کشورهایشان کوشا باشند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.