راه ورود واکسن کرونا باز است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27432
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۲۹ |
امکان تهیه واکسن کرونا در صورت انتشار؛

راه ورود واکسن کرونا باز است

شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی بود که بر پیکره جامعه جهانی وارد شد و کلکسیونی از انواع مشکلات را در بسیاری از کشورها به همراه آورد. شیوع مهارنشدنی این ویروس مرگبار، باعث شد رقابت مؤثر و سازنده‌ای میان مراکز تحقیقاتی و علمی کشورهای مختلف برای کشف سریع‌ترین واکسن مؤثر برای مقابله با این بیماری به راه بیفتد تا از روند قربانی شدن لحظه‌ای مردم در جهان جلوگیری کند.
راه ورود واکسن کرونا باز است

گروه اقتصادی    
شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی بود که بر پیکره جامعه جهانی وارد شد و کلکسیونی از انواع مشکلات را در بسیاری از کشورها به همراه آورد. شیوع مهارنشدنی این ویروس مرگبار، باعث شد رقابت مؤثر و سازنده‌ای میان مراکز تحقیقاتی و علمی کشورهای مختلف برای کشف سریع‌ترین واکسن مؤثر برای مقابله با این بیماری به راه بیفتد تا از روند قربانی شدن لحظه‌ای مردم در جهان جلوگیری کند. تاکنون هم کشورهای روسیه، هند، چین، انگلیس و آلمان از روند انجام تحقیقات خود برای تهیه واکسن اظهار خشنودی کرده‌اند و احتمال می‌رود تا ماه‌های آتی واکسن کرونا به میزان انبوه تولید و عرضه شود. 
یکی از نکات مهم پیش از تولید واکسن کووید۱۹، نگرانی‌هایی است که از احتمال توزیع ناعادلانه و بازار سیاه آن وجود دارد، زیرا به‌نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، در صورت تولید واکسن، ممکن است توزیع آن بر مبنای نیاز واقعی ملت‌ها و کشورها نباشد و کشورهایی که ثروت بیشتری دارند، این واکسن را در انحصار بگیرند، همانطور که بارها در اخبار آمده است بعضی از کشورها واکسن کرونا را از حالا پیش خرید کرده اند.
با توجه به عدم تبعیت ایران از سیاست‌های یک‌جانبه‌ آمریکا و قرار گرفتن در لیست تحریم‌های ظالمانه، مبادلات تجاری و اقتصادی ایران در حوزه‌های مختلف ازجمله نقل و انتقالات بانکی و واردات و صادرات با چالش مواجه شده است. اگرچه آمریکا مدعی است تحریم‌ها مانع از صادرات کالاهای بشردوستانه مانند تجهیزات پزشکی، درمانی و دارویی به‌طور مستقیم نبوده، اما محدودیت‌های ناشی از این تحریم‌ها منجر به بن‌بست مبادلات بازرگانی و مشکلاتی در ورود و خروج ارز از کشور شده است. 
با این توصیفات اما، در صورت تولید و توزیع قطعی واکسن کرونا، سازمان غذا و دارو ایران امکان دستیابی به آن را از طرق مختلف اعلام کرده است، زیرا با توجه به حرکت جهانی که در مقابله با ویروس کرونا آغازشده، تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مانع از تأمین نیازهای دارویی مردم ایران شود.
سید حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با «رسالت»، درباره خرید واکسن کرونا برای کشور در صورت تولید و عرضه آن  گفت: کمیته‌ای بین‌المللی در حوزه تولید واکسن وجود دارد که ایران هم یکی از اعضای آن محسوب می‌شود. همه کشورهای عضو این کمیته موظف هستند در صورت تولید واکسن کرونا آن را به دیگر  کشورها بفروشند و یا از کشور سازنده  خریداری کنند. ایران هم پیش‌ازاین نیاز خود برای تهیه واکسن را اعلام کرده است و در صورت عرضه و فروش آن، بلافاصله اقدامات لازم برای خرید انجام می‌گیرد. 
وی ادامه داد: تاکنون در حدود ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و هیچ کشوری تولید تجاری واکسن آن را آغاز نکرده است. کشورهای اروپایی و روسیه مدعی هستند که به ساخت واکسن نزدیک شده‌اند، اما هنوز به مرحله فروش و تولید انبوه نرسیده‌اند.
محمدی با اشاره به مراحل ساخت واکسن بیان کرد: چند شرکت برای تولید واکسن کرونا در داخل بر روی ویروس ضعیف شده، ویروس غیرفعال و RNA ها تحقیق می‌کنند. پروسه ساخت واکسن در چند مرحله انجام می‌گیرد. در این فرآیند بعد از آماده شدن نمونه، ابتدا واکسن بر روی موش‌ها تزریق می‌شود و بعد از تایید اثرگذاری آن، بر روی خرگوش و سپس میمون تست می‌شود. ساختار بدن میمون به انسان شباهت زیادی دارد، به همین علت در صورت مثبت بودن نتایج آن طی سه فاز بر روی انسان موردبررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید، تولید آن به میزان انبوه انجام می‌گیرد.   
وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به‌طور مستقیم برای خرید واکسن اقدام نمی‌کند، افزود: ایران از طریق شرکت‌های تولیدکننده در کشور اقدام به خرید واکسن از شرکت فروشنده می‌کند، زیرا آمریکا برای تأمین دارو سنگ‌اندازی می‌کند. هرچند این کشور اعلام می‌کند غذا و دارو را به‌طور مستقیم در فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه ایران قرار نداده است، اما درصورتی‌که شرکت‌های تولیدکننده دارو یا واکسن با ایران تبادل داشته باشند، آن‌ها را تحریم می‌کند.
مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: تجارت و فروش برای شرکت‌های تولیدکننده دارو دارای اهمیت است، بنابراین از سود خود چشم‌پوشی نمی‌کنند و دارو یا در صورت تولید واکسن کرونا را به شرکت‌های واسط می‌دهند تا به ایران فرستاده شود، همان‌طور که اکنون محصولات دارویی آمریکایی به کشور وارد می‌شود. ضمن اینکه شرکت‌های تولیدکننده ایرانی هم کالاهای خود را به‌طور مستقیم به آمریکا صادر نمی‌کنند بلکه از طریق کشورها و شرکت‌های واسط اقدام به صادرات می‌کنند.    
محمدی با اشاره به اینکه در صورت تولید واکسن، احتمال به وجود آمدن بازار سیاه در دنیا وجود دارد، گفت: هر کالایی که عرضه آن کم و تقاضا برای آن زیاد باشد، باقیمت بالایی روبه رو می‌شود و بازار سیاه برای آن تشکیل می‌گردد. این در حالی است که شرکت‌های تولیدکننده واکسن، حرفه‌ای هستند و خودشان عاملی برای ایجاد بازار سیاه نمی‌شوند. آن‌ها محصولات خود را به نمایندگی‌های خود در دیگر کشورها می‌دهند تا آن‌ها وظیفه توزیع دارو را به عهده داشته باشند. 
وی با اشاره به اینکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان به‌صورت کنترل‌شده واکسن را در کشور توزیع می‌کند، افزود: نباید تصور شود که واکسن کرونا در صورت توزیع به همه افراد جامعه تزریق می‌شود، زیرا همه افراد نیاز به زدن آن ندارند،  بلکه برای افراد دارای ریسک بالای بیماری، کادر درمان و افراد ساکن در مکان‌های پرخطر تأمین خواهد شد. چنانچه بعدازآن لازم باشد، واکسن کرونا بازهم به‌صورت کنترل‌شده تولید می‌شود.محمدی با اشاره به تولید دستگاه ونتیلاتور و داروی رمدسیویر در داخل برای بیماران کرونایی گفت: ونتیلاتور که برای بیماران با مشکلات حاد تنفسی در ICU مورداستفاده قرار می‌گیرد، توسط دو شرکت داخلی تولید می‌شود و نیازی به واردات آن نیست. ضمن اینکه رمدسیویر هم که باقیمت بالا برای بیماران کرونایی به فروش می‌رسید، توسط سه شرکت تولیدکننده داخلی در کشور ساخته می‌شود و دیگر به واردات آن نیازی نداریم.  

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.