رالی صعودی نفت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 51535
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۶:۳۴ |
مرز 80 دلار برای هر بشکه نفت شکسته شد

رالی صعودی نفت

قیمت نفت خام در بازار جهانی معاملات دیروز سه‌شنبه، ششمین رشد متوالی خود را ثبت کرد و مرز 80 دلار در هر بشکه را شکست. روز گذشته قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام ۰/۷۲ درصد رشد داشت و به ۸۰/۱۰ دلار رسید. این افزایش قیمت تحت تأثیر کمبود عرضه جهانی و اخلال در چرخه تأمین نفت در بازار جهانی و تقویت تقاضا در بسیاری از نقاط جهان رخ‌داده است.    
رالی صعودی نفت

نفیسه امامی 
قیمت نفت خام در بازار جهانی معاملات دیروز سه‌شنبه، ششمین رشد متوالی خود را ثبت کرد و مرز ۸۰ دلار در هر بشکه را شکست. روز گذشته قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام ۰/۷۲ درصد رشد داشت و به ۸۰/۱۰ دلار رسید. این افزایش قیمت تحت تأثیر کمبود عرضه جهانی و اخلال در چرخه تأمین نفت در بازار جهانی و تقویت تقاضا در بسیاری از نقاط جهان رخ‌داده است.    
با کاهش عرضه، قیمت کنونی نفت به بالاترین سطح قیمتی خود طی سه‌ساله گذشته رسیده و این سومین هفته‌ای است که قیمت آن در بازار جهانی افزایش پیداکرده است. 
راسل هاردی، مدیرعامل ویتول بزرگ‌ترین شرکت بازرگانی نفت دنیا، پیش‌تر در مصاحبه‌ای به بلومبرگ گفته بود: «قیمت نفت احتمالا تا بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه بالا خواهد رفت چون قیمت بالای گاز تقاضا برای نفت را افزایش می‌دهد. به‌این‌ترتیب، تولیدکنندگان اوپک پلاس مجبور می‌شوند بیش‌ازپیش تولید خود را افزایش دهند.»
 وی تأکید کرده بود:«بالا رفتن قیمت گاز باعث می‌شود نیم میلیون بشکه دیگر به تقاضا برای نفت اضافه شود و این اتفاق در زمستان خواهد افتاد». 
تحلیلگران بازار عدم سرمایه‌گذاری مناسب و مشکلات تعمیر و نگهداری را عاملی بر عدم توانایی افزایش صادرکنندگان آفریقایی نفت خام اوپک، نیجریه و آنگولا، حداقل تا سال آینده می‌دانند. همسو با این کاهش عرضه و افزایش نگرانی‌ها نسبت به محدود بودن عرضه نفت به بازار جهانی، گسترش واکسیناسیون کرونا باعث افزایش حمل‌ونقل و جابه جایی‌ها در کشورها شده و منجر به افزایش تقاضا و بهبود اوضاع اقتصادی در بسیاری از کشورها شده است و از مهم‌ترین دلایل صعود اخیر قیمت نفت در بازار محسوب می‌گردد. 
طبق گزارش بلومبرگ، درحالی‌که تقاضای جهانی برای نفت به خاطر مصرف کمتر سوخت هواپیما هنوز ۴ میلیون بشکه در روز پایین‌تر از سطح ۲۰۱۹ است، ولی به‌زودی افزایش خواهد یافت و تقاضا تا اواسط سال آینده میلادی به سطح ۲۰۱۹ بازمی‌گردد و در ۲۰۳۰ به اوج خود می‌رسد. 
در شرایط فعلی با توجه به رسیدن قیمت نفت به بشکه‌ای ۸۰ دلار، اوپک پلاس هنوز تصمیمی برای بالا بردن عرضه نفت به بازار جهانی اعلام نکرده است، هرچند چین از ماه‌های قبل باعرضه نفت از ذخایر استراتژیک نفت انبارشده خود تلاش کرده تا روند رشد قیمت را کنترل کند.
 تلاش برای تداوم روند صعودی نفت
سعید میرترابی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با «رسالت» درباره روند صعودی قیمت نفت و امکان تداوم آن اظهار کرد: مشکلات به وجود آمده در پالایشگاه‌های آمریکا و ورود به فصل سرما و افزایش مصرف نفت، مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت برای طلای سیاه محسوب می‌شوند. همچنین توافقاتی که به دنبال شیوع کرونا توسط کشورهای عضو اوپک پلاس برای افزایش محدودیت عرضه انجام گرفت، بر رشد قیمت‌ها مؤثر بود.وی اضافه کرد: به‌طورمعمول با آغاز فصل سرما عرضه نفت جوابگوی نیازهای جدید نیست و یا با ایجاد اختلال درفروش نفت، قیمت‌ها تا حدودی بالا می‌رود. اکنون به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای بالا رفتن قیمت‌ها در حال انجام است، اما نمی‌توان ارقامی تا  ۱۰۰ دلار را برای هر بشکه متصور بود.
میرترابی بابیان اینکه توان تولید و عرضه از جهت پوشش تقاضای جدید در بازارهای بین‌المللی وجود دارد، افزود: با ایجاد محدودیت‌های مصنوعی در عرضه، جلوی افت قیمت‌ها گرفته‌شده است. عوامل بنیادی و دلایل دیگری که با عوامل بنیادی بازار نفت ارتباط دارند هم می‌توانند در قیمت‌ها تأثیر بگذارند، اما اکنون به نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی برای بازار نفت رخ دهد. 
وی با اشاره به محدود شدن عرضه نفت به بازار جهانی بیان کرد: عرضه به بازار را نباید صرفا شامل نفت خام دانست زیرا بازار جهانی مجموعه‌ای از سوخت‌های مایع را دربرمی گیرد، بنابراین کمبود عرضه نمی‌تواند فقط به معنای نفت باشد بلکه می‌تواند شامل فرآورده‌های نفتی شود مانند بنزین که در فصل تابستان و با افزایش مسافرت‌ها می‌تواند کاهش پیدا کند و قیمت نفت خام را هم بالا ببرد. عرضه در فصل سرما بیشتر شامل سوخت‌های حرارتی می‌شود که کاهش آن در شرایط فعلی می‌تواند شامل فرآورده‌های پالایشگاهی شود.  میرترابی درباره شیوع سویه‌های جدید کرونا و احتمال تشدید محدودیت‌ها در کشورها و تأثیر آن بر قیمت جهانی نفت گفت: با انتشار شیوع دوباره کرونا و شکل‌گیری پیک‌هایی که در کشورهایی با اقتصادهای بزرگ ایجاد می‌شود، احتمال کاهش قیمت نفت زیاد است زیرا پیک کرونا باعث کاهش تقاضا شده و قیمت‌ها را پایین می‌آورد. 
این کارشناس حوزه نفت ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها در اواسط پاییز احتمال شیوع پیک آنفلوآنزا و کرونا وجود دارد، اما هنوز این خبر قطعی نشده است. قبل از شیوع کرونا بیماری‌هایی همچون آنفلوآنزا در پاییز و زمستان شایع می‌شد اما به این شدت بر اقتصادها اثر نمی‌گذاشت. وی با اشاره به تصمیم اخیر اوپک پلاس و اثر آن بر بازارهای جهانی گفت: فلسفه توافق اخیر اوپک پلاس این بود که با محدودیت عرضه، قیمت‌ها را به تعادل برساند و به همین علت تصمیم بر محدودیت
 عرضه ۲۰ میلیون بشکه‌ای گرفته شد که تاکنون هم تداوم داشته است. اگرچه اکنون قیمت هر بشکه نفت به ۸۰ دلار رسیده است، اما اوپک پلاس را ترغیب به افزایش عرضه نمی‌کند زیرا این قیمت خیلی بالایی برای آن محسوب نمی‌شود. درصورتی‌که پیک کرونا ایجاد نشود و روند قیمت‌ها همچنان صعودی باشد و به محدوده ۱۰۰ دلار هم برسد، شاید توافق‌هایی برای محدودیت عرضه انجام بگیرد تا قیمت‌ها رشد بیشتری نداشته باشند. میرترابی درباره پیش‌بینی از میزان فروش نفت ایران باوجود تحریم‌ها و احتمال کاهش محدودیت‌ها برای کشور گفت: اکنون با توجه به روند صعودی قیمت‌ها و محدودیت عرضه، شرایط خوبی برای ورود ایران به بازار وجود دارد، زیرا تولیدکننده‌ها در موقعیت خوبی در بازار قرار دارند. چنانچه مشکلات تحریم برای کشور وجود نداشت امکان فروش بیشتر و سریع‌تر نفت برای ایران فراهم بود و می‌توانست باقدرت بیشتری به بازار جهانی ورود کند و از ظرفیت کامل خود استفاده نماید. وی در پایان سخنانش بیان کرد: چنانچه نتایج مذاکرات به نفع ایران تمام می‌شود می‌توان به رشد میزان فروش نفت امیدوار بود و کشور در بازار امکان قدرت مانور بیشتری پیدا می‌کند، اما اگر توافقی صورت نگیرد، ایران در بازار غیررسمی باقدرت بیشتری ظاهر خواهد شد.  

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.