رأفت و آگاهی‌بخشی شرط تبلیغات مکتبی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 45345
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۶:۴۵ |
شیوه‌های تبلیغی و رسانه‌ای امام رضا علیه‌السلام بررسی شد

رأفت و آگاهی‌بخشی شرط تبلیغات مکتبی

بدون شک این روزها که بازار تبلیغات و بحث‌وجدل‌های انتخاباتی داغ است و در این میان عده‌ای با وقاحت و آسوده‌خاطری سعی در فریب مردم دارند و عده‌ای با بحث‌های تند و متعصبانه، بذر کدورت را در دل خود و اطرافیانشان می‌کارند. بسیاری این سؤال را از خود می‌پرسند که در دهه کرامت چه شیوه‌های خداپسندانه‌ای را برای بحث‌های انتخاباتی استفاده کنند؟
رأفت و آگاهی‌بخشی شرط تبلیغات مکتبی
سجاد تنها
بدون شک این روزها که بازار تبلیغات و بحث‌وجدل‌های انتخاباتی داغ است و در این میان عده‌ای با وقاحت و آسوده‌خاطری سعی در فریب مردم دارند و عده‌ای با بحث‌های تند و متعصبانه، بذر کدورت را در دل خود و اطرافیانشان می‌کارند. بسیاری این سؤال را از خود می‌پرسند که در دهه کرامت چه شیوه‌های خداپسندانه‌ای را برای بحث‌های انتخاباتی استفاده کنند؟
آیه‌ «إن کنت فظا غلیظ‌ القلب تفضوا من حولک…» یک آیه‌ تماما رسانه‌ای است. مخاطب آن پیامبر است و موضوعش هم جذب و دفع مردم. این آیه ذات و مغز رسانه، سر سترگ رسانه را برای ما فاش می‌سازد که رسانه و ارتباط، معنایی جز محبت و احترام ندارد. رسانه موضع همدلی، درک و مداراست. این آیه را شده باشد با دریل، باید در مغزمان فرو کنیم که اگر از مدار مدارا دور شویم، مردم از مدارمان دور می‌شوند و آن وقت ما و مدارمان به هیچ دردی نمی‌خوریم. این دیگر حرف فلان منتقد و فلان مخالف نیست، حرف خود خداست به خود پیامبر. رسانه یعنی جذب کردن، یعنی قوه‌ رحمت، ارتباط و اقناع هر شخص، هر سازمان و هر حکومت. رسانه اگر با مخاطبش مهربان نباشد، اگر اندکی غلظت و بی‌اعتنایی نشان دهد، فاتحه‌ ارتباط را خوانده. رسانه یعنی مردم را حق دیدن، مردم را فهیم دانستن. اگر مردم را در مدار حق نمی‌دانی و اعتقادداری آنان نمی‌فهمند، خانه‌ رسانه‌ات از پای‌بست ویران است… این مردم خلق خدا هستند و تو خادم آنان، چگونه ممکن است در جایگاه رسانه بایستی و خودت را مقابل آن‌ها ببینی؟ رأفت با مردم شرط تبلیغ است. نه‌تنها شرط که پیش‌فرض آن است. اگر تبلیغ و اقناع ما از سر رأفت با مردم باشد، هرگز آن‌ها را فریب نمی‌دهیم بلکه در آگاهی آنان می‌کوشیم و این، تفاوت اساسی تبلیغات اسلامی با تبلیغات غربی و امروزی است. جهاد تبلیغی، نیاز به علم و آگاهی دارد نه صرفا پول و سرمایه! برای این‌که بدانیم جهاد علمی و تبلیغی چگونه با رأفت نسبت به مردم ممزوج است، چه الگویی بهتر از عالم آل محمد و امام رئوف، حضرت ثامن‌الحجج؟ جهاد علمی حضرت رضا در بیان رهبر انقلاب تمام زندگی ایشان را در برمی‌گرفت: «زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه می‌کنم. بدانید پیام زندگی پرماجرای  علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام به ما عبارت است از: مبارزه‌ دائمی خستگی‌ناپذیر.»
معرفی امام رئوف حضرت رضا علیه‌السلام به اقوام و مذاهب مختلف آن هم در جهان کنونی که دهکده جهانی نامیده شده، ضروری و تبیین بُعد علمی امام رئوف بهترین روش معرفی ایشان به دیگران است. آن حضرت در مناظره با بزرگان ادیان، فرق و مذاهب مختلف از شیوه جدال احسن استفاده می‌کردند. در یک جلسه مناظره علمی امام رضا علیه‌السلام در مقابل دانشمند مسیحی که معتقد بود حضرت عیسی علیه‌السلام فرزند خداست، از جدل استفاده کردند و دراین‌باره فرمودند: «حضرت عیسی علیه‌السلام همه صفاتش خوب بود، فقط یک نقص داشت و آن این‌که به عبادت علاقه‌ای نداشت. دانشمند مسیحی گفت: این چه سخنی است؟! او عبادتش از همه مردم بیشتر بود، امام رضا علیه‌السلام فرمود: پس اگر عبادت می‌کرد، بنده خدا بود نه فرزند خدا، زیرا عبادت یعنی بندگی.»
قرآن مجید تنوع زبان‌ها را به عنوان نشانه‌ای از قدرت خداوند معرفی می‌کند. از قدرت رسانه‌ای زبان‌های زنده دنیا می‌توان در جهت تبلیغ امور دینی ازجمله معرفی اهل‌بیت علیهم السلام بهره برد؛ به خصوص این‌که امام رضا علیه‌السلام نیز از این روش استفاده می‌کردند همان‌گونه که در جلسه‌ای، پاسخ هر یک از سؤال‌کنندگان رومی، هندی و ترکی را به زبان آن‌ها دادند.
پیشرفت انسان در برقراری ارتباط بدون محدودیت، دنیا را تبدیل به یک دهکده جهانی کوچک کرده که اشخاص مختلف می‌توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و عقاید و تفکرات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
شیخ صدوق در کتاب عیون الاخبار الرضا به نقل از اباصلت هروی می‌نویسد: «امام رضا علیه‌السلام با هر گروه و ملیتی از مردم، با زبان مادریشان سخن می‌گفت. به خدا سوگند او از خود آن‌ها به زبان محلی‌شان داناتر بود و از خودشان فصیح‌تر صحبت می‌کرد. روزی به او گفتم: ای پسر رسول خدا، من از آشنایی شما به این همه زبان‌های مختلف در شگفتم! چطور ممکن است یک انسان به این همه زبان‌های رایج و ملت‌های مختلف آشنایی کامل داشته باشد؟! آن حضرت در پاسخ فرمودند: ای اباصلت! من حجت خداوند بر تمامی مردم روی زمین هستم و پروردگار متعال حجت و خلیفه خویش را برای قومی برنمی‌گزیند، مگر کسی که زبان و گویش آن‌ها را بلد باشد، آیا سخن امیرمؤمنان را نشنیده‌ای که فرمود: به ما فصل الخطاب عطا شده است و آیا فصل الخطاب غیر از آشنایی به لغات و زبان‌های گوناگون است؟
در کتاب عیون الاخبار الرضا آمده که حضرت چند غلام رومی، بلغار و استانبولی داشت که گاهی با آن‌ها به زبان مادریشان سخن می‌گفت و به زبان‌های مختلف تسلط داشت و کلام حیوانات را درک می‌کرد. سلیمان علوی می‌گفت: درون باغ بودیم که گنجشکی نزد حضرت رضا علیه‌السلام آمد و روبه‌روی ایشان قرار گرفت، درحالی‌که گویی مضطرب بود و پیوسته جیک جیک می‌کرد. امام رو به من کرد و فرمود: می‌دانى این گنجشک چه می‌گوید؟ گفتم: خدا و پیامبر و فرزند پیامبر او می‌داند. فرمود: می‌گوید مارى در خانه می‌خواهد جوجه‌هاى مرا بخورد. برخیز و این چوب را بردار و داخل خانه شو و آن مار را بكش. چوب را برداشتم و وارد خانه شدم. دیدم مارى در خانه راه می‌رود. او را كشتم. 
پیام این‌که امام رضا می‌کوشید با هر ملیت و قومیت نژادی با زبان خودش سخن بگوید، این است که ما نیز دستکم با اقشار و اصناف مختلف گوناگون کشور و فرهنگ خودمان به زبان خودشان سخن بگوییم. 
در دهه کرامت و هفته منتهی به انتخابات، کلیدواژه ما شیعیان حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا، عبارت از ‌ «اقناع مهربانانه» است.
نویسنده : سجاد تنها |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.