دیپلماسی قدرت به‌جای دیپلماسی لبخند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 41710
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 24 فروردین 1400 - 6:23 |
سفر نخست‌وزیر کره جنوبی به تهران و اظهارات اخیرش بررسی شد

دیپلماسی قدرت به‌جای دیپلماسی لبخند

نخست‌وزیر کره جنوبی 21 فروردین‌ماه به تهران سفر کرد. سفری که بسیاری از فعالان عرصه بین‌الملل اهمیت آن را بسیار زیاد می‌دانند و از طرف دیگر کارشناسان مسائل اقتصادی می‌گویند انجام این مناسبات و به ثمر نشستن آن می‌تواند تأثیرات بسیار زیادی بر وضعیت اقتصاد کلان داشته باشد
دیپلماسی قدرت به‌جای دیپلماسی لبخند

حانیه مسجودی
نخست‌وزیر کره جنوبی ۲۱ فروردین‌ماه به تهران سفر کرد. سفری که بسیاری از فعالان عرصه بین‌الملل اهمیت آن را بسیار زیاد می‌دانند و از طرف دیگر کارشناسان مسائل اقتصادی می‌گویند انجام این مناسبات و به ثمر نشستن آن می‌تواند تأثیرات بسیار زیادی بر وضعیت اقتصاد کلان داشته باشد.در حال حاضر حجم زیادی از منابع جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی به دلیل پیروی این کشور از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بلوکه‌شده است. منابع نفتی که مقامات کره از پرداخت آن به ایران سر باز می‌زنند و باوجوداینکه مقامات کره جنوبی چندین بار سفرهای دیپلماتیک به ایران داشته‌اند اما نتیجه‌ای برای پرداخت این منابع حاصل نشده است.پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک – معروف به توافق هسته‌ای ایران یا برجام – در سال ۲۰۱۸، تحریم‌های اقتصادی ایران مجدداً اعمال شد. این امر منجر به مسدود شدن ۷ میلیارد دلار پول ایرانی ناشی از فروش نفت در دو بانک کره جنوبی شد.وزارت خارجه کره جنوبی پیش‌ازاین اعلام کرده بود دو کشور با روش‌های خاص در مورداستفاده از بخشی از وجوه بلوکه‌شده ایران توافق کرده‌اند. مقامات وزارت امور خارجه کره جنوبی و مسئولان بانک مرکزی ایران در نشست پیشین خود اعلام کردند در مورد تعیین مقدار پول برای انتقال و مسیر انتقال آن به‌منظور کسب رضایت وزارت خزانه‌داری آمریکا به تفاهم رسیده‌اند.
کره جنوبی در چارچوب طرح آزادسازی دارایی‌های ایران که به گفته همتی رئیس‌کل بانک مرکزی ایران از یک میلیارد دلار آغاز می‌شود، بخشی از وجوه مسدود شده ایران (۱۶/۲۵ میلیون دلار) را به‌عنوان حق عضویت تهران در سازمان ملل متحد پرداخت می‌کند.
 نخست‌وزیر کره جنوبی: سفرم به تهران اراده محکم کره جنوبی برای توسعه آینده‌نگری دوجانبه است
حال اما با سفر نخست‌وزیر کره جنوبی به ایران انتظار می‌رود آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران مسیر سریع‌تری را در پیش گیرد.
چراکه چانگ سای کیون نخست‌وزیر کره جنوبی در نشست مشترک خبری با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ضمن تشکر از استقبال مردم ایران از هیئت کره‌ای گفت: روابط دوستانه کره و ایران، طی نیمه قرن گذشته به‌طور مداوم حتی در شرایط بحرانی مختلف ادامه داشته است اما اکنون با چالش روبه رو است. من می‌خواستم عنوان کنم که سفرم به تهران یک اراده محکم کره جنوبی برای توسعه آینده‌نگری دوجانبه است.
نخست‌وزیر کره جنوبی اظهار داشت: امروز با آقای معاون اول، تبادل‌نظر سازنده‌ای در مورد تقویت همکاری‌های دوجانبه و موضوعات مختلف موردعلاقه دو طرف داشتم. اول‌ازهمه دو کشور تصمیم گرفتند از زمینه‌های همکاری که در حال حاضر می‌توانند انجام دهند را بررسی کنند و آن‌ها را بیشتر گسترش خواهیم داد. بر اساس این تصمیمات همکاری‌ دوجانبه برای عبور از کووید ۱۹، را بیشتر تقویت خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: از طریق کار گروهی ایران و کره برای گسترش تجارت‌های بشردوستانه، تجارت داروها و تجهیزات پزشکی افزایش پیدا خواهد کرد. امیدوارم این امر به مردم ایران کمک کند.    به نوشته روزنامه «کره هرالد» «چونگ سای کیون» نخست وزیر کره جنوبی روز دوشنبه گفت باید به سرعت هفت میلیارد دلار پول مسدود شده ایران بازگردانده شده تا بن بست بین دو طرف حل شود.
چونگ به خبرنگاران همراه با خود گفت: «من قبلاً گفته ام که این پول، پول ایران است و باید به صاحب آن برگردانده شود. بهتر است راهی پیدا شود و سریع این مبلغ  را برگردانیم.»
وی افزود: «انجام این کار به نفع کره جنوبی است و باید برای غلبه بر محدودیت‌های مختلف تلاش شود.»
نخست وزیر کره جنوبی یادآوری کرد که مقام‌های ایرانی در جلسات خود ناامیدی خود را از بن بست موجود ابراز داشته و خواستار راه حل سریع شدند. چونگ، اولین نخست وزیر کره جنوبی است که پس از ۴۴ سال از ایران بازدید کرده است. وی همچنین  گفت که آزادی تردد دریایی در منطقه باید تضمین شود.
نخست وزیر کره جنوبی خاطرنشان کرد: «تازه ترین سفر به تهران بیانگر تعهد کره جنوبی برای ایجاد روابط آینده نگرانه بین کشورهاست.»
این اظهارات چانگ سای کیون بسیار مهم است چراکه تا پیش‌ازاین اراده جدی از سوی کره‌ای‌ها دیده نمی‌شد. اگر بخواهیم بر صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان که سال ۹۹ در خلل نشست با مقامات وزارت امور خارجه کره جنوبی و اظهارات اخیر نخست‌وزیر این کشور بسنده کنیم می‌توان به اقدام عملیاتی در این زمینه امیدوار بود.
 اسحاق جهانگیری: از دولت کره می‌خواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد کند
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر کره جنوبی گفت: دو کشور ایران و جمهوری کره به‌صورت سنتی از یک رابطه بسیار خوبی برخوردار بوده‌اند و سال آینده شصتمین سال ارتباط و همکاری اقتصادی ایران و کره‌ است.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ایران و کره از زمینه همکاری بسیار خوبی برخوردار هستند و به‌عنوان دو کشور در غرب و شرق آسیا نقش مکملی در آسیا دارند، اما متأسفانه در سه سال گذشته به دلیل پیروی کره جنوبی از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا که فاقد ارزش قانونی است ارتباطات ایران و کره دچار مشکلاتی شد. کاهش مناسبات دو کشور در حالی است که هیچ‌گونه تحریم بین‌المللی ازجمله تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران وجود نداشته است.جهانگیری گفت: اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود کردن بیش از ۷ میلیون
 دلار منابع مالی ایران روابط دو کشور را دچار رکود جدی کرده است و ملت ایران به دلیل شرایط کرونایی به این منابع مالی به‌شدت نیاز دارد و این اقدام کره‌ای‌ها دولت ایران را از منابع مهم خود برای تأمین کالاهای پزشکی محروم کرده است.وی یادآور شد: در دیدار خصوصی و عمومی با آقای نخست‌وزیر به‌طور صریح و شفاف انتظارات جمهوری اسلامی ایران از کره را مطرح و از ایشان خواستم در جهت جبران گذشته تلاش کند.جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه آقای نخست‌وزیر به دلیل سفر قبلی خود به ایران به‌عنوان رئیس پارلمان با کشور ما به‌خوبی آشنایی دارند و از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران برای مشارکت و همکاری با کره به‌خوبی آگاه است.
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: با توجه به شکاف ایجادشده در روابط و انتظار به‌حق مردم از دولت، ما از دولت کره می‌خواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران کند.
جایگزینی دیپلماسی قدرت با دیپلماسی لبخند جواب داددرنتیجه اکنون با توجه به اراده کره‌ای‌ها بسیار راحت می‌توان منابع بلوکه‌شده را آزاد کرد. البته یادمان نرود که تا پیش از توقیف نفتکش این کشور در آب‌های خلیج‌فارس توسط نیروهای مسلح کشور، دولتمردان هیچ اقدام جدی و حتی حداقل تلاش‌ها را نیز انجام نداده بودند.
همگام با توقیف نفتکش کره جنوبی، کارشناسان آسیای شرقی به لزوم سختگیری هرچه بیشتر با نفتکش کره جنوبی تأکید کردند و گفتند همان‌طور که کره جنوبی تاکنون بسیار سخت‌گیرانه برای آزاد کردن منابع کشور ما عمل کرد و همکاری نکرده ما نیز باید حداکثر سختگیری را در مورد کشتی آن‌ها انجام دهیم، اما بااین‌حال این کار را نکردیم اما از طرف دیگر دلیلی ندارد با کشوری که با ما سخت‌گیرانه برخورد می‌کند مانند خودشان رفتار نکنیم. صاحب‌نظران معتقدند که رفتار اخیر جمهوری اسلامی ایران دلیل حضور فعلی مقامات کره و اقرار به آمادگی برای توسعه روابط است. زیرا کشورهای وابسته و مطیع آمریکا فقط زبان زور را می‌فهمند و زمانی که حس کنند منافعشان در منطقه غرب آسیا به‌واسطه رفتارهایشان در خطر قرار دارد، پا پیش می‌گذارند. درنتیجه سفر مقامات وزارت امور خارجه و نخست‌وزیر کره جنوبی و اظهارات وی مبنی بر اراده این کشور برای آزادسازی منابع بلوکه‌شده نتیجه دیپلماسی قدرتی است که جایگزین دیپلماسی لبخند شده است.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای دیپلماسی قدرت به‌جای دیپلماسی لبخند بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.