دیپلماسی فعال ایران در مقابل فشار حداکثری واشنگتن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 25691
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴ |
سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با «رسالت» تبیین کرد:

دیپلماسی فعال ایران در مقابل فشار حداکثری واشنگتن

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: سفر نخست‌وزیر عراق به تهران، همه محاسبات کوته‌بینانه دشمنان این کشور و‌ ملت را با شکست رویکرد فشار حداکثری واشنگتن و برخی متحدان آن در داخل و خارج از منطقه به هم ریخت.
دیپلماسی فعال ایران در مقابل فشار حداکثری واشنگتن
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: سفر نخست‌وزیر عراق به تهران، همه محاسبات کوته‌بینانه دشمنان این کشور و‌ ملت را با شکست رویکرد فشار حداکثری واشنگتن و برخی متحدان آن در داخل و خارج از منطقه به هم ریخت.
عباس موسوی، با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به تهران در گفت‌وگو با« رسالت» گفت: تصاویر استقبال گرم‌ رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار حضوری ایشان پس از شیوع کرونا، همراه با احوالپرسی صمیمی رهبر معظم انقلاب به زبان عربی از آقای مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در مقصد نخستین سفر خارجی ایشان به تهران، تصویری گویا و شفاف از روابط عمیق برادرانه بین دو کشور همسایه و مسلمان در میان افکار عمومی و نخبگان و سیاستمداران منطقه و جهان نقش بست.
وی تصریح کرد: دیدارها و‌ ملاقات‌های سطح بالا و مهم‌ نخست‌وزیر عراق در تهران تنها ساعتی بعد از استقبال گرم و‌مذاکرات دکتر ظریف در بغداد با مقامات عالیرتبه عراقی نشان از درک درست مقامات عالیرتبه دو کشور از ضرورت و اهمیت همکاری و هماهنگی دو کشور در پیشبرد و توسعه بیش از پیش روابط در عرصه‌های دوجانبه و منطقه‌ای دارد.
سخنگوی وزارت خارجه به روابط میان دو کشور اشاره کرد و گفت: روابط دو کشور از پشتوانه‌ عناصر و مولفه‌های عمیق معنوی و مادی عظیمی از اشتراکات فراوان همسایگی جغرافیایی، تاریخی، مذهبی، فرهنگی و آداب و سنن برخوردار است که در حالی که به معنی واقعی کلمه برادرانه است، در عین حال مبتنی بر منافع، مصالح، امنیت، عزت و اقتدار منطقه‌ای دو کشور استوار است.
وی خاطرنشان کرد: منطقه امروز بیش از هر زمان دیگری به ایفای نقش کشورهای مستقل برای حل و فصل مسائل و مشکلات نیازمند است و جمهوری اسلامی ایران از نقش آفرینی تعیین‌کننده  عراق به عنوان همسایه‌ای مهم و استراتژیک و یک کشور قدرتمند در منطقه در راستای تامین صلح و ثبات قاطعانه حمایت می‌کند.
وی در مورد سیاست اصولی ایران در حمایت قاطع از تمامیت ارضی عراق گفت: حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و انسجام و وحدت ملی عراق و جلوگیری از هرگونه خلاء قدرت در این کشور منبعث از همین دیدگاه راهبردی است که ثبات و امنیت عراق موجب تقویت، ثبات و امنیت در حوزه پیرامونی منطقه‌ای می شود.
موسوی ادامه داد: ظرفیت‌های همکاری متعدد و متنوع دو کشور در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی، اقتصادی و تجاری و علمی و فناوری می‌تواند موتور محرکه و سرعت بخش توسعه و پیشرفت و ثبات و امنیت در کل منطقه حساس خلیج فارس و آسیای غربی باشد. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی هوشمندانه سفر وزیر امور خارجه کشورمان و متعاقبا میزبانی نخست وزیر جدید عراق بعد از تحرکات مهم‌ اخیر در روابط تهران با پکن و مسکو، نشانگر موفقیت راهبرد دیپلماسی فعال دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران  است که همه محاسبات کوته‌بینانه دشمنان این کشور و‌ ملت را با شکست رویکرد فشار حداکثری واشنگتن و برخی متحدان آن در داخل و خارج از منطقه به هم ریخت.
موسوی تاکید کرد: جمهوری اسلامی علیرغم جنگ روانی و تبلیغاتی هفته‌های اخیر لابی صهیونیستی یک بار دیگر ثابت کرد کشوری با ظرفیت و توانمندی ایران با همسایگان منطقه‌ای و بین المللی غیرقابل تحریم است و نمی توان نقش و نفوذ ایران را در عرصه منطقه‌ای و
 بین المللی نادیده گرفت.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.