دیپلماسی روی دور تند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 67864
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۰۵ |
در هفته اخیر مقاماتی از سرتاسر جهان برای رایزنی با مقامات ایرانی به تهران سفر کردند

دیپلماسی روی دور تند

در هفته اخیر ایران میزبان مقامات عالی رتبه ای بود. نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا ، سردار بردی محمداف ،رئیس جمهور ترکمنستان، آلن روبرتی سیمونیان، رئیس مجلس ملی ارمنستان و بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه جدید پاکستان و وزیر کشور عراق از جمله مقاماتی بودند که در هفته گذشته در تهران حضور یافتند و با مسئولان ایرانی به رایزنی و گفت و گو پرداختند. دولت رئیسی در ادامه دیپلماسی های منطقه ای و همسایگی خود هفته بسیار پرکاری را داشت.
دیپلماسی روی دور تند

گروه سیاسی
در هفته اخیر ایران میزبان مقامات عالی رتبه ای بود. نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا ، سردار بردی محمداف ،رئیس جمهور ترکمنستان، آلن روبرتی سیمونیان، رئیس مجلس ملی ارمنستان و بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه جدید پاکستان و وزیر کشور عراق از جمله مقاماتی بودند که در هفته گذشته در تهران حضور یافتند و با مسئولان ایرانی به رایزنی و گفت و گو پرداختند. دولت رئیسی در ادامه دیپلماسی های منطقه ای و همسایگی خود هفته بسیار پرکاری را داشت.
نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا روز جمعه ۲۰ خرداد در سفری دو روزه وارد تهران شد. سفری که به امضای سند همکاری‌های جامع راهبردی ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا انجامید. دیدار با مقام معظم رهبری و بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان شرکت‌های ایرانی از دیگر برنامه های مادرو در این سفر بود.
همچنین همزمان با سفر مادورو دومین کشتی نفتکش آفراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با حضور آیت‌الله رئیسی و نیکلاس مادورو تحویل ونزوئلا شد. آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوردراین باره گفت: تحویل‌نفتکش۱۱۳ هزار تنی ساخته شده توسط مهندسان و صنایع کشتی‌سازی ایران به ونزوئلا، نمونه‌ای از ظرفیت‌ها و توانمندی بالای ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی به جهان و اثبات کارآمدی الگوی اقتصاد مقاومتی است.
 حضور وزیر خارجه پاکستان در تهران
بلاول بوتو زرداری،وزیر خارجه جدید پاکستان نیز در نخستین سفرش به جمهوری اسلامی ایران بعد از تصدی این سمت روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد ماه به تهران آمد و در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان قرار گرفت و ملاقات و گفت وگویی دو جانبه داشتند.
وزیر خارجه پاکستان همچنین با آیت الله رئیسی دیدار داشت. رئیسی در این دیدار با اشاره به روابط عمیق دو ملت که ریشه در قرن‌ها ارتباط قلبی و اعتقادی دارد،‌ ملت ایران و پاکستان را نه فقط همسایه،‌ بلکه خویشاوند یکدیگر خواند و افزود: بیشترین زائران خارجی حرم امام رضا(ع) پاکستانی ها هستند و عشق آنها به اهل بیت(ع) زبانزد است و همین یکی از زمینه های نزدیکی دو ملت به یکدیگر است.
رئیس جمهور با بیان اینکه امنیت پاکستان را امنیت خودمان می دانیم، ‌اظهار داشت: برخی روابط حسنه دو کشور مسلمان ،‌ همسایه، ‌دوست و برادر را نمی پسندند ولی تقویت روابط منجر به رونق اقتصادی و امنیت بیشتر برای ملت های منطقه می‌شود.
دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با اسلام آباد وجود ندارد،‌ افزود: آماده ارتقای همکاری های همه جانبه با پاکستان هستیم و جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های لازم برای تامین نیازهای پاکستان در زمینه های مختلف از جمله نفت،‌ گاز و برق برخوردار است.
آیت الله رئیسی حوزه های انرژی،‌ همکاری های ترانزیتی و همکاری و هماهنگی در مسائل و بحران های منطقه ای را از ابعاد مهم روابط دو کشور خواند و تاکید کرد: گفت وگوها در خصوص این مسائل باید تبدیل به تصمیم و سندهای همکاری شود.
بلاول بوتو زرداری، وزیرخارجه پاکستان نیز با ابراز خرسندی از سفر به ایران،‌ افزود: من به همان اندازه که فرزند پاکستان هستم،‌ فرزند ایران نیز هستم.
وزیرخارجه پاکستان با تشکر از صادرات برق کشورمان به پاکستان،‌ اظهار داشت: ما آمادگی کامل برای تکمیل و به نتیجه رساندن گفت وگوهای گذشته در زمینه های امنیتی،‌ تجاری و انرژی داریم.
زرداری همچنین با اشاره به عمق ارادت پاکستانی ها به امام رضا(ع)، بر برنامه ریزی کشورش برای ‌تسهیل امور سفر زائران این کشور به مشهدمقدس تاکید کرد.
وزیرخارجه پاکستان همچنین از دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل کمک در خاموش کردن آتش سوزی گسترده درجنگل های استان بلوچستان پاکستان تقدیر کرد.
دیدار رئیس مجلس ارمنستان با قالیباف 
رئیس مجلس ملی ارمنستان هم روز چهارشنبه در تهران با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.
قالیباف در پایان دیدار با رئیس مجلس ملی ارمنستان در نشست خبری مشترک با آلن سیمونیان با بیان این که سیاست قطعی مجلس و دولت اولویت دادن به همسایگان و کشورهای منطقه است و در همین چارچوب میزبان کشور ارمنستان هستیم، افزود: اولویت اصلی گفت‌وگوهای امروز مسائل اقتصادی و ترانزیت بین دو کشور بود که صحبت‌های خوبی در این زمینه با رئیس محترم مجلس ملی ارمنستان انجام شد.
وی با اشاره به پیمان اوراسیا گفت: شرایط پیمان اوراسیا و همکاری کشورهای عضو می‌تواند تحولی در منطقه ایجاد کند، همچنین می‌تواند در روابط دوجانبه ایران و ارمنستان نیز تحولاتی را به وجود آورد، لذا در این زمینه گفت وگوهایی انجام شد و اولویت بحث‌ها بر این قرار گرفت تا در جهت توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.
رئیس قوه مقننه با تأکید بر امنیت و ثبات در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از امنیت و آرامش در منطقه و روابط بین کشورها استقبال کرده و آرزوی ما این بوده و هست که روابط بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان در سایه مذاکرات صلح بهبود یابد و مسائل در چارچوب قوانین و حفظ مرزهای بین‌المللی حل و فصل شود و از آن حمایت خواهیم کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: امیدواریم پارلمان‌های دو کشور شرایطی در جهت تدوین و تصویب قوانینی برای توسعه و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی برای رسیدن به یک رشد قابل قبول در آینده نزدیک فراهم کنند.
در ادامه آلن سیمونیان، رئیس مجلس ملی ارمنستان ضمن تشکر از دکتر قالیباف برای میزبانی از هیئت ارمنی گفت: روابط دیرینه و تاریخی فرصت مناسبی برای بهبود روابط تجاری و اقتصادی با ایران فراهم کرده است و امیدواریم این روابط باعث گام های موثر در آینده شود.وی افزود: طبیعی است تحولات منطقه از موضوعاتی بود که در این دیدار در مورد آن بحث و گفت‌وگو شد. همچنین ارمنستان می‌تواند به عنوان یک چهارراه ترانزیتی و تجاری در منطقه نقش ایفا کرده و در این مسیر روی حمایت‌ها و مساعدت‌های ایران حساب می‌کنیم.
رئیس مجلس ارمنستان صلح و آرامش منطقه را از اولویت‌های اصلی ارمنستان عنوان کرد و گفت: بی‌شک این موضوع یکی از زیرساخت‌ها و اقدامات اصلی برای توسعه اقتصادی منطقه است.
آلن سیمونیان در پایان از دکتر قالیباف برای سفر به ارمنستان دعوت کرد.
رایزنی اربعینی وزرای کشور ایران و عراق
عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق هم روز سه شنبه ۱۷ خرداد وارد تهران شد و با احمد وحیدی وزیر کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار  دو تفاهم‌نامه درباره موضوعات امنیتی و در موضوع زوار و اربعین امضا شد.
بعد از این نشست، وزیر کشور عنوان کرد: اراده طرفین بر تسهیل سفر به عتبات عالیات است و طرف عراقی قول همکاری در این زمینه را داده است و ما هم برای سفر عراقی‌ها به ایران قول مساعد دادیم و همکاری خواهیم کرد.
عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق نیز طی سخنانی گفت: در جلسه امروز بحث امنیت مرزهای مشترک و بسیاری از پرونده‌های دیگر بررسی شد؛ عبور غیرقانونی از مرزها، قاچاق کالا و مواد مخدر از طریق گذرگاه‌های غیررسمی، قاچاق انسان و غیره مورد بحث قرار گرفت. همه‌گیری کرونا تأثیر منفی بر سفر میان دو کشور داشت و اکنون شاهدیم که گذرگاه‌های هوایی به‌روی مسافران باز شده است و از این طریق، بدون روادید به عراق سفر می‌کنند.
وی اضافه کرد: دیروز دولت عراق اعلام کرد که با ورود روزانه ۲۰۰۰ زائر بدون روادید از گذرگاه‌های زمینی به عراق موافقت می‌کند و از هفته آینده نیز مکانیزم لازم برای این کار انجام خواهد گرفت. به‌صورت تدریجی شاهد افزایش این تعداد نیز خواهیم بود.
وزیر کشور عراق همچنین بیان کرد: ما می‌دانیم که سفرهای هوایی هزینه‌بردار است و عمده مسافران دو کشور مایل هستند به‌صورت زمینی به عتبات بروند و از هیچ کوششی برای تحقق آرزوی این زوار دریغ نمی‌کنیم. 
الغانمی گفت: یادداشت تفاهمی بین دو کشور وجود داشت و در این جلسه درباره امنیت مرزی بحث و بررسی داشتیم و بنده مکلف هستم که آن را به امضا برسانم. هم‌چنین به بحث قاچاق مواد غذایی و مواد مخدر اشاره کردیم و قرار شد دو کمیته از سوی دو کشور تشکیل شود که مفاد این یادداشت تفاهم را دنبال کنند.
وی ادامه داد: سال‌های اخیر سابقاً یادداشتی درباره سفر اربعین وجود داشت و نکات کلی در آن آمده بود اما به‌خاطر بحث کرونا که جهان را فراگرفت، اجرای آن تعلیق شده بود اما با پایان یافتن کرونا مجدداً این یادداشت تفاهم اجرا می‌شود.
 اولین سفر بردی محمداف به تهران پس از ریاست جمهوری ترکمنستان صبح روز چهارشنبه سید ابراهیم رئیسی در مجموعه تاریخی–فرهنگی سعدآبادبه شکل رسمی از«سرداربردی محمداف»رئیس جمهورترکمنستان استقبال کرد.
دیدار و گفت وگو با مقام معظم رهبری، دیدار و گفت وگو با رئیس جمهور کشورمان، برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور و امضای چند سند همکاری و تفاهم نامه از جمله برنامه‌های روز جاری بردی‌محمداف در تهران بود.دیپلماسی و رایزنی های دولت محدود به تهران نبود وزیر امور خارجه کشورمان در هفته گذشته سفری سه روزه به هند داشت.
حسین امیرعبداللهیان سه شنبه ۱۷ خرداد  به دعوت همتای هندی اش در راس هیئتی سیاسی به دهلی نو سفر کرد.دیدار با نخست وزیر، مشاور امنیت ملی، وزیر امور خارجه، تجار و بازرگانان هندی، علمای مسلمان هند و ایرانیان مقیم این کشوراز جمله برنامه های این دیدار بود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.