دیپلماسی ایران و عراق امکان مداخله‌گری آمریکا را کاهش خواهد داد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 105132
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۶:۵۸ |
ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

دیپلماسی ایران و عراق امکان مداخله‌گری آمریکا را کاهش خواهد داد

ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح ابعاد سفر رئیس جمهور به عراق پرداخت.
دیپلماسی ایران و عراق امکان مداخله‌گری آمریکا را کاهش خواهد داد

ابوالفضل ظهره‌وند، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح ابعاد سفر رئیس جمهور به عراق پرداخت و دراین باره عنوان کرد: سفر رئیس جمهور و هیئت همراه وی به عراق، مهم‌ترین سفر او در بدو امر و شروع اقدامات دیپلماسی می‌باشد. سفر به عراق را از منظر آنکه راهبردی عمیق میان دو کشور برقرار بوده و هست، می‌توان سفری مهم ارزیابی کرد و حائزاهمیت دانست. 
وی افزود: کشور عراق، ایستگاه نخست حوزه مقاومت است و براین اساس تعمیق روابط دو کشور ایران و عراق امری حائزاهمیت تلقی می‌گردد.  
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه سفر رئیس جمهور به عراق با موفقیت انجام و سپری شده و اینک باید منتظر ماند و دید که خروجی سفر چگونه رقم می‌خورد. 
نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم همچنین خاطرنشان کرد: به اشتراک‌گذاری برنامه‌ها و به توافق رسیدن برای راهکارها و اقدامات مشترک موضوع مهم سفر رئیس جمهور است و براین اساس می‌توان بیان داشت که تبیین نتایج سفر در گرو اقدامات دیپلماسی رئیس جمهور و هیئت همراه‌ می‌باشد. 
او متذکر شد: سفر رئیس جمهور به عراق نتایج خوبی را به همراه داشت و به موجب تسلط رئیس جمهور به زبان کردی، استقبال دوچندانی در منطقه کردزبان عراق شکل گرفت. 
وی یادآور شد: بدیهی‌ست که اینک نمی‌توان ارزیابی دقیقی از نتایج سفر رئیس جمهور به عراق داشت و باید منتظر ماند و دید که چه تغییری در روابط تهران با کردستان عراق، بغداد و موسل رقم می‌خورد. 
ظهره‌‌وند همچنین ادامه داد: به طورحتم درنظرگیری راهکارهای درست برای حل مشکلات موجود گامی حائزاهمیت است و مطلوب است تا در فضای شکل‌گرفته، چاره جویی‌ها اتخاذ و  سپس گزارشات ارائه گردد. پس از بازگشت رئیس جمهور و شرح ارزیابی و گزارش از سوی هیئت همراه، می‌توان درخصوص ابعاد سفر سخن گفت و در کوتاه مدت نتایج آن را شاهد بود. 
او بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور مقاومت شناخته می‌گردد و از دانش فنی و مهندسی بسیار خوبی برخوردار می‌باشد. به طورحتم توسعه ارتباطات ایران و عراق می‌تواند موجب گردد تا دانش فنی ومهندسی ایران صادر شود و فرصت خوبی در اختیار عراق قرارگیرد. 
ظهره ‌وند گفت: عراق در تنگنای ژئوپلیتیک قرار دارد و بی‌شک با توسعه روابط، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند این تنگنا را از بین ببرد و دسترسی بهتری را رقم بزند. 
او در پایان این گفت‌وگو اظهارکرد: توسعه روابط به دور از مداخله گری
 آمریکایی‌ها اهمیت فراوانی دارد و باید دید با توسعه روابط تا چه میزان اطمینان و اتکا برای عراقی‌ها ایجاد خواهد شد که در مسیر اخراج آمریکایی‌ها از کشورشان مصمم شوند چراکه چندین سال است مصوبه پارلمان عراق درخصوص اخراج آمریکایی‌ها نهایی شده اما خروج این افراد با بهانه‌های مختلف از سوی آمریکایی‌ها عملیاتی نشده است. به موجب توسعه روابط ایران و عراق امید بر کاهش مداخله‌گری‌هاست و باید منتظر ماند و دید در کوتاه مدت تا چه میزان مداخله آمریکا کاهش می‌یابد.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.