دو سردار، دو ملت و يک هدف - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16286
  پرینتخانه » سرمقاله, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰ |

دو سردار، دو ملت و يک هدف

حضور ميليوني ملت عراق در تظاهرات ضد اشغالگري اخير ، مولد دغدغه هاي بي‌سابقه اي براي مقامات کاخ سفيد بوده است.
دو سردار، دو ملت و يک هدف

|حنيف غفاري| 
حضور ميليوني ملت عراق در تظاهرات ضد اشغالگري اخير ، مولد دغدغه هاي بي‌سابقه اي براي مقامات کاخ سفيد بوده است. بدون شک ميان  حماسه  حضور مردمي در   تشييع پيکر پاک شهيد سپهبد سليماني و خلق حماسه اي که ديروز در بغداد شاهد آن بوديم، ارتباط مستقيمي وجود داد: هر دوي اين موارد، منبعث از «گفتمان مقاومت» و در عين حال مولد «خيزش ضد آمريکايي» در منطقه غرب آسيا هستند.  بدون شک تظاهرات ديروز در عراق، حکم يک «نقطه گذار» را در معادلات داخلي و منطقه اي اين کشور و منطقه را خواهد داشت. جهت تمرکز دقيق بر مختصات اين نقطه گذار و ترسيم ابعاد آن، لازم است موارد زير را مورد توجه قرار دهيم: «هزينه و فايده» روشي نظام‌مند براي تخمين زدن نقاط قوت و ضعف آلترناتيوهايي است که کنش‌ها و معاملات  يک فرد يا ساختار به دنبال دارد. دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده و مايک پمپئو وزير امورخارجه وي ، هر دو در روز نخست شهادت سردار سپهبد قاسم سليماني  و شهيد ابومهدي المهندس مدعي شدند که دستور ترور اين دو سردار رشيد اسلام را بر اساس يک «هزينه – فايده»واقع بينانه صادر کرده و درخصوص  مديريت تبعات اين موضوع، توانا و مسلط هستند! با اين حال طي روزهاي اخير، مقامات آمريکايي ديگر تمايلي ندارند نسبت به «هزينه» و « فايده» اين ماجرا سخني به ميان آورند. تماس تلفني بي حاصل  مايک پمپئو با ۲۷ وزير امور خارجه دنيا 
(به صورت رسمي و غير رسمي) در طي ۴۸ ساعت نخست شهادت شهيد سليماني و شهيد مهندس، نشان از واقعيتي دارد که ترامپ و  اعضاي ارشد دولت وي  قدرت تحريف يا فرار از آن را نخواهند داشت!
در اين خصوص شواهد و مستنداتي وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گيرد:
* بر خلاف محاسبه اوليه کاخ سفيد، وزراي امور خارجه روسيه، چين و حتي فرانسه ( به عنوان يکي از شرکاي آمريکا) حاضر به پذيرش استدلال آمريکا مبني بر توجيه ترور سردار سليماني در قالب «حمله پيش دستانه» نشده اند. 
* بر خلاف محاسبه اوليه کاخ سفيد، عراق به جاي آنکه به جولانگاه معدود عناصر خودفروخته و خرسند از ماجراي شهادات سردار دل‌ها تبديل شود، به بستري براي ابراز خشم مقدس و گسترده ملت عراق نسبت به جنايت آمريکا تبديل شد. بهتر است پمپئو تنها فيلم رقص چند ده عراقي(که در توئيتر خود قرار داده بود )  را در کنار هزاران  فيلم مربوط به  تشييع با شکوه سردار سليماني در کاظمين ، بغداد و نجف و کربلا  و متعاقبا تظاهرات ميليوني و بي سابقه ديروز بگذارد تا متوجه خودزني وحشتناک و جبران ناپذير خود و مقامات آمريکايي در قبال شهادات سردار سليماني و شهيد ابو مهدس المهندس بشود. 
*برخلاف تصور و محاسبه اوليه کاخ سفيد، نه تنها خون پاک دو سردار شهيد  منجر به تقويت جايگاه حاميان آمريکا در منطقه نشد، بلکه به صورتي اعجاب‌انگيز ، به عاملي کليدي جهت «مطالبه خروج فوري آمريکا از منطقه» تبديل شد. 
​​​​​​​هر ساعتي که سپري مي شود، مقامات آمريکايي متوجه مي شوند که با يک «معادله يک‌طرفه» رو به رو هستند! معادله اي که در آن خبري از «فايده» براي آن‌ها نيست . 
آنچه در اين برهه و البته در آينده اصالت و موضوعيت دارد، تنها  و تنها «هزينه» است. هزينه اي که نه تنها کاخ سفيد و پنتاگون، بلکه متحدان و مهره هاي 
بين المللي و منطقه اي ايالات متحده نيز قدرت پرداخت آن را نخواهند داشت. بخش مهمي از هشدارهاي اخير مخابره شده به کاخ سفيد، دقيقا ناظر به همين محاسبه خطرناک و دهشتناک ترامپ و همراهانش است. سوزان رايس ، مشاور امنيت ملي دولت اوباما که اتفاقا   يکي از بانيان ايجاد داعش در منطقه و از دشمنان ذاتي محور مقاومت و سردار سليماني بود، در سخناني قابل تامل خطاب به ترامپ اظهار کرده است :« زماني که مشاور امنيت ملي بودم، جامعه اطلاعاتي يا ارتش آمريکا هيچ فرصتي را براي حمله به [سردار] قاسم سليماني به دولت [باراک] اوباما پيشنهاد نکرد. اگر چنين فرصتي به ما پيشنهاد مي‌شد، کاري که مي‌کرديم اين بود که بسيار دقيق خطرات آن را در مقابله با عوايد آن بررسي و ارزيابي مي‌کرديم. ما تمام راه‌هايي که امنيت ما را تقويت يا تضعيف مي‌کرد مورد ارزيابي قرار مي‌داديم. بدون شک خطرات و هزينه هاي اين اقدام ( شهادات سردار سليماني) به مراتب از فوايد ادعايي ترامپ در اين خصوص بيشتر است .»
در هر حال ديگر فرصتي براي هزينه و فايده يا جبران حماقت و جنايت مستاجر فعلي کاخ سفيد باقي نمانده است!
 توفاني که ترامپ آثار و پيش درآمدهاي آن را به تازگي و طي  روزهاي اخير درک کرده است، با سرعتي فوق العاده به سوي کاخ سفيد در حرکت است. بدون شک ، اين بار کسي نمي تواند جلوي توفان را بگيرد: نه سفير سوئيس در تهران و نه واسطه گران عربي و اروپايي مورد حمايت آمريکا! به پمپئو بايد حق داد که پس از مشاهده توفان حمايت از مقاومت در ايران و عراق ، اين وزير قاتل و مستاصل آمريکايي  در کسوت يک روانپريش گوشي تلفن را برداشته و ديپلماسي التماسي براي جلوگيري از تبلور خشم ايران را در دستور کار خود قرار دهد. در اين ميان، ديگر خشم  و لبخند مقامات آمريکايي محلي از اعراب ندارد.ملت‌هاي ايران و عراق  چشمان خود را بر روي کاخ سفيد  بسته و تنها منتظر لحظه خروج يا اخراج آمريکا از منطقه هستند.  انتقام مقدس و سختي که محاسبه و حتي تصور آن، از عهده اتاق‌هاي فکر و مؤسسات تحقيقاتي وابسته به کاخ سفيد خارج شده است.
بهتر است ترامپ و همراهانش يک حقيقت را بدانند:  دو فرمانده شهيد، يعني شهيد سليماني و شهيد المهندس  دوباره دستور حمله صادر کرده اند.

نویسنده : حنيف غفاري |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.