دولت علاوه بر کاهش کسری بودجه با افزایش بودجه عمرانی به کمک توسعه آمده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57490
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 11 دی 1400 - 6:33 |
سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس:

دولت علاوه بر کاهش کسری بودجه با افزایش بودجه عمرانی به کمک توسعه آمده است

سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت و گو با «رسالت»، درباره لایحه بودجه 1401 که اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، گفت: یکی از مهم‌ترین نکات در بخش مربوط به کاهش کسری تراز عملیاتی و نتیجتا کاهش کسری بودجه، دولت است. متأسفانه در دولت قبل و طی سال‌های اخیر، کسری بودجه با روند صعودی مواجه شد و دولت برای جبران آن دست به استقراض از بانک مرکزی یا چاپ اوراق با حجم بالا گرفت که علاوه بر افزایش تورم، موجب بدهکار شدن دولت گردید. از همین رو شکست روند رو به رشد کسری تراز عملیاتی و در نتیجه آن کسری بودجه دولت اقدامی بسیار مهم و تأثیرگذار است.
دولت علاوه بر کاهش کسری بودجه با افزایش بودجه عمرانی به کمک توسعه آمده است

سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت و گو با «رسالت»، درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱ که اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، گفت: یکی از مهم‌ترین نکات در بخش مربوط به کاهش کسری تراز عملیاتی و نتیجتا کاهش کسری بودجه، دولت است. متأسفانه در دولت قبل و طی سال‌های اخیر، کسری بودجه با روند صعودی مواجه شد و دولت برای جبران آن دست به استقراض از بانک مرکزی یا چاپ اوراق با حجم بالا گرفت که علاوه بر افزایش تورم، موجب بدهکار شدن دولت گردید. از همین رو شکست روند رو به رشد کسری تراز عملیاتی و در نتیجه آن کسری بودجه دولت اقدامی بسیار مهم و تأثیرگذار است.
وی با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از راهکارهای توقف کسری بودجه است، افزود: در لایحه بودجه سال آینده افزایش میزان فروش ریالی نفت و فرآورده‌های نفتی، درآمدهای گمرکی و مالیاتی با افزایش چشمگیری مواجه شده که همه این عوامل بر توقف کسری بودجه تأثیرگذار بود. 
دهنوی با بیان اینکه مقدار فروش نفت در سال آینده نسبت به سال‌های قبل بسیار واقع‌گرایانه و با توجه به ادامه تحریم‌ها بسته شده است، افزود: یک میلیون و دویست هزار بشکه فروش روزانه نفت در لایحه بودجه لحاظ شده که نسبت به لایحه سال گذشته بسیار واقع بینانه تر است. دولت قبل میزان فروش روزانه دو میلیون بشکه نفت را در لایحه بودجه ۱۴۰۰ درنظر گرفته بود که بسیار غیرواقعی و متوهمانه بود. بنابراین دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ایجاد درآمدهای پایدار گمرکی و مالیاتی و البته اخذ مالیات از فعالیت‌های غیرمولد، در کنار کاهش چشمگیر فروش اوراق برای سال آینده، در جهت توقف کسری بودجه حرکت کرده است. عضو کمیسیون تلفیق مجلس اضافه کرد: دولت علاوه بر توقف کسری بودجه و کاهش کسری تراز  عملیاتی، با افزایش ۴۲ درصدی بودجه عمرانی به کمک تحول و توسعه کشور آمده است. ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت ایران نیز از دیگر برنامه‌های دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بوده است که از طریق منابع این صندوق در نظر دارد در جهت رﺷﺪ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﮐﺸﻮر از ﻃﺮﯾﻖ ارﺗﻘﺎي ﺑﻬﺮه‌وری و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری‌ﻫﺎ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ آﻣﺎﯾﺶ ﺳﺮزﻣﯿﻦ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭘﺮوژه‌ﻫﺎی داﻧﺶﺑﻨﯿﺎن و ﭘﯿﺸﺮان اقتصادی آغازگر تحول اقتصادی کشور شود.
دهنوی یادآور شد: ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت ایران ایده خوبی است، اما متأسفانه در زمینه اجرایی بدون هیچ مدل، برنامه و طرح عملیاتی مشخصی در لایحه بودجه نوشته شده است که سازمان برنامه و بودجه در این زمینه با ضعف جدی روبه‌رو است و باید این رویه اصلاح شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به طرح ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال بیان کرد: دولت بر ساخت یک میلیون واحد مسکن در هر سال تمرکز کرده که هدف رشد ۸ درصدی برای اقتصاد نیز در همین راستا تعیین شده است. بخش مسکن همواره یکی از بخش های مهم اقتصادی بوده است که در صورت رونق گرفتن، چند ده رشته صنعتی پیشینی و پسینی را به رونق می‌رساند و اشتغالزایی بالایی خواهد داشت.  دهنوی تصریح کرد: مجلس و دولت از طریق قانون جهش تولید مسکن و با استفاده از هدایت اعتبارات بانکی به سمت بخش مسکن، به دنبال تحقق این وعده دولت هستند و ساخت سالانه یک میلیون مسکن با هدایت اعتبارات بانکی نیز از مهم‌ترین محورهای تحول سال آینده است.
 این نماینده مجلس، نگارش لایحه بودجه ۱۴۰۱ را با فرض ادامه یافتن تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: این نکته به طور دقیق در بخش مربوط به میزان فروش واقع‌گرایانه نفت در سال آینده نهفته است. دولت قبل با وجود ادامه تحریم‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۰ میزان فروش نفت را ۲ میلیون بشکه درنظر گرفته بود که با توجه به شرایط تحریمی کشور، غیر قابل دسترسی بود.
 افزایش واقع‌گرایانه منابع
دهنوی اضافه کرد: دولت در لایحه بودجه امسال بر خلاف سال‌های گذشته نه تنها با فرضیات واقع‌گرایانه منابع خود را افزایش داده است، بلکه میزان فروش نفت را نیز ۱٫۲ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته است که با فرض ادامه تحریم‌ها کاملا مطابقت دارد. وقتی لایحه بودجه از طرف دولت با فرض ادامه تحریم‌ها بسته می‌شود، مذاکره‌کنندگان نیز با دست پر و قدرت چانه‌زنی بالا به سمت مذاکره با کشورهای گروه ۱ +۴ می روند. وی در پاسخ به این سؤال که بودجه سال آینده طبق اعلام دولت چگونه می تواند به کاهش تورم منجر گردد؟ گفت: با توجه به توقف کسری بودجه، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و برنامه‌ دولت برای تحقق رشد اقتصاد با ساخت یک میلیون مسکن و اجرای پروژه‌های پیشران در سال آینده، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کمک بسزایی به مدیریت و کاهش تورم خواهد کرد. 
دهنوی در پایان سخنانش اضافه کرد: لایحه بودجه سال آینده فرصت بسیار مناسبی را در اختیار سیاست‌گذار پولی قرار خواهد داد که با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و منابع پایدار بودجه‌ای، بدون استقراض از بانک مرکزی و با دسترسی بهینه به منابع ارزی، بتواند فضای تورمی اقتصاد را کنترل کند و در نهایت تورم کاهش یابد. این در حالی است که در صورت تداوم ارز ۴۲۰۰ تومانی قطعا سال آینده کشور با کسری بودجه، استقراض از بانک مرکزی و تورم بالا مواجه خواهد شد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای دولت علاوه بر کاهش کسری بودجه با افزایش بودجه عمرانی به کمک توسعه آمده است بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.