دولت سیزدهم در راه رجایی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 71503
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۶:۵۷ |
«رسالت» به مناسبت هفته دولت گزارش می‌دهد

دولت سیزدهم در راه رجایی

پس از حاکمیت لیبرال‌ها، دولت شهید رجایی نخستین مکتبی بود که شکل گرفت و به همین سبب همواره در آتش نفاق و کینه قرار داشت. شرایط بحرانی آن روزها و کوشش بی بدیل شهید رجایی، آن را به اسوه‌  اخلاق و یار بی چون و چرای انقلاب اسلامی تبدیل کرد. به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره او چنین می‌فرماید: شهید رجایی با صبر خود و متانت و حوصله عظیم و با قبول دردها و رنج‌های قلبی و غیرقابل افشایی که داشت، توانست بنی صدر خائن را افشا و رسوا کند و به زمین بکوبد.
دولت سیزدهم در راه رجایی

فاطمه فلاح‌ زاده
پس از حاکمیت لیبرال‌ها، دولت شهید رجایی نخستین مکتبی بود که شکل گرفت و به همین سبب همواره در آتش نفاق و کینه قرار داشت. شرایط بحرانی آن روزها و کوشش بی بدیل شهید رجایی، آن را به اسوه‌  اخلاق و یار بی چون و چرای انقلاب اسلامی تبدیل کرد. به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره او چنین می‌فرماید: شهید رجایی با صبر خود و متانت و حوصله عظیم و با قبول دردها و رنج‌های قلبی و غیرقابل افشایی که داشت، توانست بنی صدر خائن را افشا و رسوا کند و به زمین بکوبد. در آن روزهای پر فراز و نشیب ابتدای تاریخ انقلاب اسلامی به سبب برهم ریختن معادلات لیبرالیست‌ها عده‌ای همواره درصدد متلاشی کردن خط فکری مردم و بدبین شدن آن‌ها نسبت به مکتب انقلاب اسلامی بودند. در آن روزها شهید باهنر بود که با تمامی انقلاب ستیزها مقابله کرد و با ایمان
 بی سابقه خود خط مشی انقلاب را حفظ و برای مردم کشور تبیین کرد. مقام معظم رهبری درباره ویژگی‌های اخلاقی شهید باهنر چنین عنوان می‌کند که شهید باهنر، مرد بی تظاهری بود که هیچ کس از ظاهر آرام او نمی‌فهمید در باطن و ذهن و اندیشه موّاج او چه می‌گذرد. وی یکی از متفکرین و تئوریسین‌ها و ایدئولوگ‌های انقلاب بود. نوشته‌های زیادی داشت و کتاب‌های زیادی را تنظیم کرده بود و ارتباط  نزدیکی با شهید مطهری و شهید بهشتی داشت و هر دوی اینها، برای عظمت فکری و قدرت تفکر عملی او ارزش زیادی قائل بودند.علی‌رغم تلاش مجاهدانه اما کوشش خط لیبرالیستی در آن زمان متوقف نشد و سرانجام در هشتم شهریور ماه ۱۳۶۰ با انفجار دفتر نخست وزیری دو یار بی‌مانند انقلاب اسلامی محمد علی رجایی، رئیس جمهور و محمد جواد باهنر، نخست وزیر که همواره در پی تحقق آرمان‌های انقلاب و آسایش مردم بودند، به شهادت رسیدند. به سبب شهادت این دو دولتمرد انقلابی از دوم تا هشتم شهریور ماه هفته دولت نام گرفت تا دولتمردان تلاش‌های بی سابقه و کوشش‌های انقلابی این شهیدان گرانقدر را از یاد نبرند و همواره آن‌ها را سرلوحه خود در مکتب عظیم انقلاب اسلامی قرار دهند.مقام معظم رهبری، یک سال بعد از شهادت مظلومانه رجایی و باهنر، در مورد ارزیابی این حادثه
می فرماید: ما امروز از این حادثه درس می گیریم که ضد انقلاب برای پیشبرد اهداف خودش، حاضر است چهره‌هایی به قداست رجایی و باهنر را به آن شکل فجیع نابود کند. ما می‌فهمیم که ضد انقلاب با چهره‌های منافقانه‌ای حاضر است در همه جا و حتی اتاق کار شهید رجایی نفوذ کند و به این وسیله، جنایتی را انجام دهد. در صورتی که شهید، با همه زیرکی و هوشیاری او را نشناسد و چهره منافقانه او را نتواند تشخیص دهد. ما این حادثه را در تاریخ گذاشتیم، اما یک بایگانی بسته و متروک نیست، بلکه هر لحظه در مقابل چشم ماست و باید از آن عبرت بگیریم و همچنان که بارها گفتیم، خودمان را برای سرنوشت افتخارآمیز و غرورآمیز این دو شهید عزیز آماده کنیم. امام خمینی (ره) نیز به مناسبت شهادت شهیدان رجایی و باهنر فرمود:  ملتی که برای اسلام قیام کرده است، برای خدا قیام کرده است، برای پیشرفت احکام قیام کرده است، این ملت را با ترور نمی شود عقب راند گرچه خود واقعه و خود این افرادی که شهید شده اند، در نظر همه ما عزیز و ارجمندند. آقای رجایی و آقای باهنر هر دو شهیدی هستند که با هم در جبهه‌های نبرد با قدرت‌های فاسد هم جنگ و هم رزم بودند. مرحوم رجایی به من گفتند که من بیست سال است که با آقای باهنر همراه بودم و خدا خواست که با هم از این دنیا به سوی او هجرت کنند.تبیین خدمات نظام اسلامی به آحاد مردم و بیان دستاوردها و خدمات نظام اسلامی از مهم‌ترین ارکان هفته دولت است. هفته‌ای که به سبب تلاش‌های بی سابقه و مردمی دولت شهید رجایی شکل گرفت تا همواره احیا کننده روزهای پرشور خدمتگزاری در نخستین سال‌های انقلاب اسلامی باشد. درحالی به  هفته دولت در سال جاری رسیده ایم که تنها یک سال از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد اما به خوبی یادآور روزهای مسئولیت شهید رجایی است چراکه این دولت،‌رویکردی انقلابی و مردمی دارد. رئیس جمهور با تمام مجامع استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار داشته است. این درحالی‌است که دولت یازدهم و دولت دوازدهم طی ۸ سال فعالیت خود تنها ۲۱ مجمع استانی را بازدید نمودند.
مجموع دیدارهای انفرادی معاون اول در طی ۸ سال فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم تنها ۹۴ مورد بوده است. همچنین در  دو دولت‌ گذشته ۵۵۶۷ ملاقات انفرادی میان وزرا  و نمایندگان مجلس انجام شده است که ۸۸۲ بار آن روزهای دوشنبه در دفتر دولت انجام شده است. این درحالی است که دولت سیزدهم طی یک سال نخست فعالیت خود ۱۵۲ مورد دیدار وزرا با نمایندگان در مجامع استانی، ۲۳۹ دیدار با کمیسیون ها و ۶۴ دیدار با فراکسیون‌ها داشته است. بی‌شک این تعداد بی سابقه و به هیچ عنوان قابل مقایسه با مجموع ۸ سال فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم نیست.
 برگزاری شورای معاونان پارلمانی وزارتخانه ها و دستگاه‌های اجرایی در دولت سیزدهم به ۱۵ جلسه مشترک می‌رسد. از این تعداد ۱۴ جلسه شورای معاونان امور مجلس وزارتخانه ها و دستگاه‌های اجرایی بود که دو جلسه آن با حضور سران دو قوه مقننه و قضائیه برگزار شد. تعداد جلسات مشترک طی یک سال نخست دولت دوازدهم تنها ۷ جلسه بوده که این میزان در مقایسه با کوشش دولت سیزدهم به منظور هماهنگی برای تعامل با مجلس و هم افزایی در برنامه های دولت در مجلس بسیار ناچیز است.
 دولت سیزدهم علاوه بر بازدیدهای میدانی و تعامل با مجلس شورای اسلامی به خوبی بر امور کاری نیز نظارت دارد و پیگیر فعالیت وزرای خود است. لازم است تا بگوییم که این نظارت به معنای پذیرش فعالیت آن‌ها نیست و در مواقع لزوم نیز از آن‌ها پرسش و پاسخ شده است.

نویسنده : فاطمه فلاح زاده |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.