دولت باید به‌جای حاشیه‌سازی به مشکلات مردم فکر کند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36019
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۷:۴۵ |
مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس:

دولت باید به‌جای حاشیه‌سازی به مشکلات مردم فکر کند

مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح شأن نظارتی این قوه و در واکنش به صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی براینکه ما اصلا در قانون اساسی نظارت بر کار دولت نداریم و نظارت بر کار وزرا وظیفه مجلس نیست به «رسالت» گفت: اصول متعدد قانون اساسی، وظایف قوا را نسبت به یکدیگر تعیین کرده است اجرای قانون اساسی در حوزه اختیارات قوه مجریه و دولت رئیس‌جمهور است، وظیفه مجلس نیز قانون‌گذاری و  نظارت بر اجرای قانون و وظیفه قوه قضائیه نیز برخورد با متخلفان از اجرای قانون است.
دولت باید به‌جای حاشیه‌سازی به مشکلات مردم فکر کند

گروه سیاسی
مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح شأن نظارتی این قوه و در واکنش به صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی براینکه ما اصلا در قانون اساسی نظارت بر کار دولت نداریم و نظارت بر کار وزرا وظیفه مجلس نیست به «رسالت» گفت: اصول متعدد قانون اساسی، وظایف قوا را نسبت به یکدیگر تعیین کرده است اجرای قانون اساسی در حوزه اختیارات قوه مجریه و دولت رئیس‌جمهور است، وظیفه مجلس نیز قانون‌گذاری و  نظارت بر اجرای قانون و وظیفه قوه قضائیه نیز برخورد با متخلفان از اجرای قانون است. درنتیجه این مسائل به‌طور کامل در اصول قانون اساسی مشخص‌شده است.
وی افزود: نکته دوم این است که قانون آئین‌نامه داخلی مجلس در فصول مختلف ابزارهای نظارتی مجلس، نمایندگان، کمیسیون‌ها، وزرا، رئیس‌جمهور و مجموعه دولت را مشخص کرده است و این آئین‌نامه یک قانون مصوب مجلس است که به تائید شورای نگهبان رسیده است. قاعدتاً زمانی که یک قانون به تائید شورای نگهبان می‌رسد، شورای نگهبان آن را با قانون اساسی و شرع مقدس تطابق و تائید می‌کند و اجرای آن را الزام می‌کند. بنابراین نظارت مجلس نه‌تنها ازاختیارات بلکه وظیفه این قوه است.
شریعتی تأکید کرد: مجلس موظف به نظارت  است و می‌تواند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند. به نظر می‌رسد مطالبی که بیان‌شده است با توجه به استفتاءهای مختلفی که در سال‌های متمادی و در دولت‌های مختلف با سلایق سیاسی مختلف ازجمله در دولت خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی از شورای نگهبان شده است. تمام این دولت‌ها سوگند خوردند که طبق قانون اساسی، مجلس و وظایف نظارتی‌اش برقرار است.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود:  اظهارات رئیس‌جمهور سیاسی و باهدف انحراف افکار عمومی از اوضاع اقتصادی نابسامان و سفره غیرقابل ارتقای معیشت مردم است. دولت باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشد. دولت باید به‌جای حاشیه‌سازی به مشکلات مردم فکر کند.
وی ابرازکرد: بیشتر این صحبت‌ها کارکرد سیاسی دارد تا این حاشیه‌سازی‌ها محل اصلی بحث مردم و جامعه قرار گیرد. اما مجلس به این امر واقف است و اسیر مسائل حاشیه‌ای نمی‌شود.اصل‌کاری که باید انجام دهیم طبق فرمایش رهبری این است که دولت و مجلس کمک کنند تا مشکلات و معیشت مردم را سروسامان دهیم و هرکس به نحو احسن کار خود را انجام دهد.
وی تأکید کرد: مجلس وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر قانون را دارد و دولت وظیفه اجرای قانون و قوه‌قضائیه هم وظیفه برخورد با متخلفان را دارد.
شریعتی در واکنش به اینکه اصل ۷۶ قانون اساسی به مجلس اختیار داده است که در تمام امور تفحص کند و اصل ۱۳۴ و ۱۳۷ گفته است که رئیس‌جمهور مسئول اقدام وزرا در برابر مجلس است، گفت: رئیس‌جمهور به این موارد واقف است و به نظر می‌رسد که اهدافی در مورد این بحث‌های غیرکارشناسی وجود دارد. چراکه حتی یک دانشجوی سال دوم و سوم حقوق نیز می‌تواند این مسائل را تشخیص دهد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.