دور باطل برگزاری کنکور - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26441
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : 13 مرداد 1399 - 8:23 |
داوطلبان در بلاتکلیفی به سر می‌برند؛

دور باطل برگزاری کنکور

داوطلبان كنكور همچنان بلاتکلیف‌اند. از گوشه و کنار خبر می‌رسد كه دستورالعمل‌های بهداشتی در آزمون دكتری به‌درستی اجرایی‌ نشده، هرچند گفته می‌شود، 70 درصد  داوطلبان كنكور دكتری از شرایط برگزاری این آزمون رضایت داشته‌اند اما عکس‌های منتشرشده از حوزه‌های برگزاری آزمون حکایت از تراکم بالای جمعیت و عدم استفاده تعدادی از داوطلبان از ماسک دارد.
دور باطل برگزاری کنکور

گروه اجتماعی
داوطلبان كنكور همچنان بلاتکلیف‌اند. از گوشه و کنار خبر می‌رسد كه دستورالعمل‌های بهداشتی در آزمون دكتری به‌درستی اجرایی‌ نشده، هرچند گفته می‌شود، ۷۰ درصد  داوطلبان كنكور دكتری از شرایط برگزاری این آزمون رضایت داشته‌اند اما عکس‌های منتشرشده از حوزه‌های برگزاری آزمون حکایت از تراکم بالای جمعیت و عدم استفاده تعدادی از داوطلبان از ماسک دارد. حتی برخی از شرکت‌کنندگان این آزمون در گفت‌وگو با ما گلایه کردند از این‌که هیچ‌یک از پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده و نگران‌اند با اصرار و پافشاری نسبت به برگزاری آزمون کارشناسی ارشد و کارشناسی، ارقام مبتلایان و قربانیان به طرز فاجعه باری افزایش یابد. این داوطلبان با اشاره به گفته‌های معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت که گفته بود، «فکر می‌کنم با توجه به همه قوت و ضعف‌هایی که وجود داشت، درمجموع می‌توان نمره قبولی را به نحوه برگزاری آزمون کنکور دکتری داد و به رعایت پروتکل‌های بهداشتی آزمون‌ها نیز نمره ۱۵ یا ۱۶ را می‌دهیم»، اذعان کرده‌اند که وقتی در برگزاری این آزمون با جمعیتی به‌مراتب كمتر، پروتكل‌های بهداشتی به‌خوبی اجرایی نشده، چگونه می‌خواهند در سایر آزمون‌ها این موارد را رعایت کنند؟ آیا این‌گونه تصمیمات بازی باجان داوطلبان نیست؟
در همین حال، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس اخيرا  در نطق پیش از دستور خود از عدم رعایت پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری دکتری انتقاد کرد و گفت: متأسفانه به وعده‌های داده‌شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشد و بی‌توجهی‌های تأسف‌آوری در برگزاری آن کنکور وجود داشت که خود نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر و پیگیری است.
وی تأکید کرد: این کوتاهی‌ها، نگرانی مردم در خصوص برگزاری کنکور سراسری را بیشتر کرده و بسیاری از نمایندگان شنونده نگرانی‌های والدین درباره سلامت فرزندان خود بودند. به نظر می‌رسد تعویق برگزاری زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد. سلامت دانش‌آموزان عزیز ما خط قرمز مجلس است و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش وظیفه‌دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص و مطالبات مردم را از مسئولان ذی‌ربط پیگیری کنند.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی،عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» نسبت به عملکرد دولت در قبال برگزاری آزمون‌ها ابراز ناخشنودی کرده و عنوان می‌کند: اظهارنظرهای غیرتخصصی و اصرار بر برگزاری آزمون، نتایج ناخوشایندی خواهد داشت و حداقل در جریان کنکور دکتری برای همه مسجل شد که پروتکل‌های بهداشتی به‌سادگی نادیده گرفته می‌شود و حتی برخی بدون ماسک وارد جلسه امتحان شده بودند و یا در برخی حوزه‌های امتحانی، مسئله فاصله‌گیری فیزیکی رعایت نشده بود. بااین‌حال عده‌ای به وزارت بهداشت فشار آورده‌اند که زمان کنکور را به تعویق نیندازد. در شرایطی که کرونا وجود دارد، برگزاری تجمعات و مراسماتی که ممکن است افراد زیادی در آن حضورداشته باشند به لحاظ منطقی پذیرفته نیست، چون امکان دارد که جان شهروندان و جوانان به خطر بیفتد. از سوی دیگر نمی‌توانیم چشمان خود را بر حقایق آماری ببندیم، اگر دلسوزی وجود داشته باشد، فرصتی که کرونا ایجاد کرده باعث می‌شود تا بازنگری جدی‌تری در خصوص کنکور داشته باشیم.
حسینعلی شهریاری،رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در برنامه پرسشگر، درباره برگزاری آزمون‌های سراسری و کنکور در کشور در شرایط کرونا گفته است: ضمانت اجرایی برای اجرای پروتکل‌ها رانداریم و ۲۰۰ نفر تلفات روزانه حاکی از این موضوع است و نظر شخصی بنده این است تا زمانی که نتوانیم بیماری را کنترل کنیم، کنکور را برگزار نکنیم.
اما ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش كشور بابیان این‌كه فعلا جایگزینی برای پذیرش داوطلبان در رشته‌های پر متقاضی نظیر رشته‌های پزشكی وجود ندارد به ایسنا می‌گوید: داوطلبان آزمون كارشناسی ارشد‌ خیالشان راحت باشد. بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با كرونا این آزمون در تاریخ اعلام‌شده برگزار خواهد شد.
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم با تأکید بر این‌که هیچ مشكلی برای برگزاری آزمون‌های پیش‌روی سال ۹۹ نداریم، به گزارش مستندی اشاره‌کرده که از تك‌تك دانشگاه‌های استان‌ها و حوزه‌های برگزاری كنكور همچنین نظرسنجی از داوطلبان شركت‌كننده در كنكور دكتری ۹۹ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش كشور دریافت شده است.  وزیر علوم عنوان کرده است: در شرایط فعلی آمادگی خوبی برای برگزاری سایر كنكورها وجود دارد و همكاری وزارت علوم با وزارت بهداشت به ما در سایر آزمون‌ها كمك می‌كند!
تاکنون کنکورهای سراسری سال ۹۹ در کشور چند بار به تعویق افتاده که این تعویق به مذاق عده‌ای خوش آمده و به مذاق عده‌ای خوش نیامده است.
اما خلاصه نظرات داوطلبان در گفت‌وگو با «رسالت» چنین است:
*خواهش می‌کنم لغو کنید یا نهایتا به تعویق بیندازید. من خودم جزء کسانی هستم که یک سال خیلی جدی درس‌خوانده‌ام  و واقعا توان درس خواندن ندارم ولی حاضر نیستم در آزمون شرکت کنم و بعد به ویروس مبتلا شوم و جانم را از دست بدهم.
*با توجه به این‌که پاییز و زمستان در پیش است، حضور این ویروس تداوم دارد. يا باید هیچ آزمونی برگزار نکنیم یا باید کارهایی انجام دهیم که آزمون با ایمنی برگزار شود.
*طبق قانون، سازمان سنجش وظیفه دارد کنکور را برگزار کند، اگر مجلس این‌قدر نگران شیوع کروناست، باید اول جلوی کافه‌ها و قهوه‌خانه‌هایی را بگیرد که پر از مشتری است و هیچ‌کس هم ماسک نزده.
*آیا مسئولان برگزاری کنکور تضمین می‌دهند که دو هفته بعد از آزمون سراسری تعداد مرگ‌ومیر بالا نرود؟ هفته‌ای ۱۴۰۰ خانواده داغدار می‌شوند و واقعا برگزاری کنکور  در این شرایط سمی مهلک است. نباید به خاطر دانشگاه رفتن، ما و خانواده‌هایمان بیمار شوند. چه اشکال دارد، کنکور را حذف کنند و هر دانشگاهی برای خودش آزمون و مصاحبه آنلاین برگزار کند؟
*مگر کنکور اجباری است؟ هرکسی احساس خطر می‌کند، می‌تواند امتحان ندهد اما اگر کنکور عقب بیفتد، در سال آینده تعداد داوطلبان دو برابر خواهد شد و بیشتر ضرر می‌کنیم.
*نماینده‌های مجلسی که بر طرح تعویق تکیه کرده‌اند باید بدانند که طرح‌های دوفوریتی زیادی در مسائل اقتصادی نیاز هست، حتی واجب‌تر از مسئله کنکوراست. اکنون بهترین زمان برگزاری آزمون است، چراکه هرروز مشکلات زیادتر خواهد شد. نباید باروح و روان بچه‌ها بازی کرد و مدام گفت که سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف می‌شود و کرونا می‌گیرند. باید کمک کرد تا هرچه سریع‌تر کنکور با رعایت اصول بهداشتی برگزار شود. فرزند من در استرس کامل به‌سر می‌برد چراکه فکرمی کند حقش با تعویق کنکور ضایع می‌شود.
بر اساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها، كنكور كارشناسی ارشد روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مرداد و كنكور سراسری در روزهای ۳۰ و ۳۱ مرداد و اول و دوم شهریورماه برگزار می‌شود و وزیر ورزش و جوانان هم از اختصاص  هشت هزار استادیوم، ورزشگاه و مکان ورزشی روباز و سرپوشیده برای برگزاری کنکور سراسری خبر داده و اضافه کرده است: علاوه بر این سه  هزار سازمان مردم‌نهاد با حضور ۵۰۰ هزار جوان سازماندهی شدند تا در برگزاری کنکور مشارکت کنند.
سلطانی‌فر در پاسخ به این سؤال که آیا این امکانات فقط برای آزمون سراسری خواهد بود و وزارت ورزش تمهیداتی برای آزمون ارشد نیندیشیده است، گفت: چنانچه سازمان سنجش و وزارت علوم چنین درخواستی را برای آزمون ارشد داشته باشند این امکانات برای اين آزمون  هم در نظر گرفته خواهد شد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای دور باطل برگزاری کنکور بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.