دنده معکوس بازار خودرو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 21359
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : 17 اردیبهشت 1399 - 8:19 |
واکاوی دلایل افزایش قیمت خودرو در سایه کرونا؛

دنده معکوس بازار خودرو

بازار خودرو روزهای کم رونقی را می‌گذراند. رکود بازار در اسفندماه سال قبل که به دلیل شروع کرونا اتفاق افتاد، بازار شب عید را از نفس انداخت و نگاه‌ها به بعد از تعطیلات عید و از سر گرفته شدن معاملات دوخته شد تا به این واسطه رکود در بازار از بین برود. بعد از پایان تعطیلات و آغاز فعالیت نمایشگاه‌های خودرو، نه‌تنها رونقی در بازار خرید و فروش آن به وجود نیامد بلکه قیمت خودرو سیر صعودی به خود گرفت.
دنده معکوس بازار خودرو

|نفیسه امامی|
بازار خودرو روزهای کم رونقی را می‌گذراند. رکود بازار در اسفندماه سال قبل که به دلیل شروع کرونا اتفاق افتاد، بازار شب عید را از نفس انداخت و نگاه‌ها به بعد از تعطیلات عید و از سر گرفته شدن معاملات دوخته شد تا به این واسطه رکود در بازار از بین برود. بعد از پایان تعطیلات و آغاز فعالیت نمایشگاه‌های خودرو، نه‌تنها رونقی در بازار خرید و فروش آن به وجود نیامد بلکه قیمت خودرو سیر صعودی به خود گرفت. این افزایش قیمت‌ها در شرایطی که هنوز خرید و فروش در بازار جان نگرفته است و سایه کرونا بر سر بازار قرار دارد، هیچ ارمغانی به جز خلوت‌تر شدن و عدم استقبال خریداران را به دنبال نمی‌آورد.
به‌زعم برخی کارشناسان، بالا رفتن قیمت خودرو در نتیجه افزایش نرخ ارز و تورمی است که در جامعه به وجود آمده و منجر به بالا رفتن قیمت‌ها و ازجمله خودرو شده است.از سوی دیگر نرخ ارز رابطه مستقیمی با قیمت خودرو دارد و نوسان آن، این بازار را نیز دچار تلاطم می‌کند همان‌طور که اکنون هم شاهد بروز این مسئله هستیم.فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با «رسالت» با اشاره به وجود تورم بالا در کشور بیان کرد: طبق آمار بانک مرکزی و مرکز ملی آمار، تورم در کشور بیش از ۴۰ درصد است. به این معنی که هرماه ارزش پول به میزان هر کالایی، ۴ درصدکاهش پیدا می‌کند. وی درباره افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر اظهار کرد:  قیمت خودرو قبل از نوروز به دلیل وجود کرونا و استقبال نکردن خریداران افزایشی نداشت و در بعضی موارد پایین هم آمد، اما اکنون بعد از گذشت دو ماه، بیشتر از ۱۲ درصد تورم داشته است. این کارشناس خودرو بالا رفتن قیمت ارز را در گران شدن قیمت خودرو تأثیرگذار دانست و افزود: نرخ ارز از دو ماه گذشته تاکنون ۲۵ درصد گران‌تر شده است و بر نرخ تمام کالاها و به‌ویژه خودرو تأثیرات خود را گذاشته است.زاوه با انتقاد از سیاست‌های اشتباه دولت و بانک مرکزی در افزایش نرخ ارز بیان کرد: نباید بالا رفتن نرخ دلار را به گردن دلال‌ها انداخت، بلکه دلیل آن اقدامات بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت است، زیرا کسری بودجه، تورم را به دنبال دارد.وی ادامه داد: اگر دولت سیاست‌های درستی اتخاذ کند نقش دلالان در تعیین نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند. اما زمانی که به‌طور دائم پول توزیع و بانک مرکزی نیز حیاط‌خلوت دولت محسوب می‌شود، تورم نیز در بازار شکل می‌گیرد.زاوه پیش‌بینی خود از آینده قیمت خودرو را مطرح کرد و گفت: با توجه به تورم موجود، قیمت‌ها بالاتر می‌روند و نمی‌توان به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود. با تورم بالا رو به رو هستیم که تأثیرات خود را بر تمام قیمت‌ها می‌گذارد. شاید در ماه‌های آتی نوسانات جزئی در نرخ‌های خودرو به وجود بیاید، اما کاهش چشمگیری نخواهیم داشت. زیرا اقتصاد کشور متورم شده است و تا زمانی که اصلاح نشود این مشکلات مرتفع نمی‌شوند. 
زاوه با بیان اینکه بعد از افزایش قیمت‌ها، خرید و فروش خودرو به صفر رسیده است، گفت: مردم پولی ندارند که به دنبال خرید خودرو باشند. در این شرایط نیز به سرمایه‌گذاری از طریق خرید خودرو توصیه نمی‌شود، زیرا هزینه‌های نگهداری بالاست و سودی به همراه نمی‌آورد.
*ترکیدن حباب خودرو با عرضه تولیدات شرکت‌های خودروسازبابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو نیز در گفت و گو با «رسالت» قیمت خودرو را وابسته به نرخ ارز دانست و بیان کرد: نرخ دلار نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت خودرو دارد و بالا یا پایین رفتن آن در  بازار تأثیرگذار است.
وی با اشاره به افزایش قیمت خودرو در ابتدای سال جاری افزود: با بالا رفتن نرخ ارز، تأمین قطعات برای خودروسازان با هزینه زیاد نقل و انتقال انجام می‌گیرد که منجر به افزایش قیمت خودرو شده است. 
صدرایی با بیان اینکه خودروسازان از فروش تولیدات خود به دنبال کسب سودهای نجومی نیستند، گفت: مردم تصور می‌کنند خودروسازان داخلی تنها به منفعت خود می‌اندیشند؛ درحالی‌که خودروها با حداقل سود به بازار عرضه می‌شوند. اگر اکنون قیمت پراید به ۷۰ میلیون تومان رسیده است به دلیل پایین آمدن ارزش پول ماست.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: جامعه نسبت به کیفیت تولید شرکت‌های خودروسازی داخلی اعتراض دارد که حق دارد. اما باید در شرایط فعلی و وجود محدودیت‌ها تصور واقعی از وضع موجود داشته باشیم  چرا که توان کشور در تولید خودرو به همین اندازه است. صدرایی با اشاره به شیوع کرونا و تأثیر منفی آن در بازار خرید و فروش خودرو گفت: بازار خودرو در اسفند، فروردین و اردیبهشت‌ماه هر سال با استقبال روبه‌رو می‌شود، اما این اتفاق در شب عید سال گذشته و ابتدای سال جاری رخ نداد. وی به نقش محدود دلال‌ها و واسطه‌گران در افزایش قیمت‌ها و نوسان در بازار اشاره کرد و ادامه داد: این بازار دارای مؤلفه عرضه و تقاضا است. درصورتی‌که خودروساز نتواند تقاضای بازار را پاسخ دهد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین شرکت‌های خودروساز نقش مهمی در بالا رفتن یا کاهش قیمت خودرو به عهده دارند. در نتیجه دلال نقش مهمی در تعیین قیمت‌ها ایفا نمی‌کند. صدرایی تحویل خودروهای ثبت نامی و عرضه آن‌ها در بازار را در پایین آمدن قیمت‌ها مهم دانست و افزود:  اگر خودروسازان به تعهدات خود در سال جاری عمل و تولیدات خود را به مردم تحویل دهند شاید حباب قیمت‌ها شکسته شود.صدرایی در پایان سخنانش احتمال کاهش قیمت خودرو را پایین ارزیابی کرد و گفت: باید دید دولت چه میزان منابع ارزی برای خودروسازان تأمین می‌کند. در صورت تأمین ارز، قیمت آن نیز در تعیین نرخ قطعات تأثیرگذار است و باعث افزایش آن می‌شود. بنابراین نمی‌توان به کاهش قیمت خودرو امیدوار بود.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای دنده معکوس بازار خودرو بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.