دموکراسی بی‌ریخت آمریکایی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33548
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 27 آبان 1399 - 7:46 |
ترامپ در صورت شکست «خود »را عفو خواهد کرد!

دموکراسی بی‌ریخت آمریکایی

طی روزهای اخیر، با جنبه‌های زیادی از دموکراسی تاریک آمریکای آشنا شده‌ایم! در این دموکراسی دهشتناک، از رئیس‌جمهور و دیوان عالی آمریکا گرفته تا فرمانداران ایالات و دادگاه‌های ایالتی دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند و تصور مضحکانه فعلی را رقم‌زده‌اند!
دموکراسی بی‌ریخت آمریکایی
گروه بین‌الملل 
طی روزهای اخیر، با جنبه‌های زیادی از دموکراسی تاریک آمریکای آشنا شده‌ایم! در این دموکراسی دهشتناک، از رئیس‌جمهور و دیوان عالی آمریکا گرفته تا فرمانداران ایالات و دادگاه‌های ایالتی دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند و تصور مضحکانه فعلی را رقم‌زده‌اند! تصویری که در آن‌همه می‌گویند پیروز هستند و قانون و قاعده‌ای نیز برای رسیدن به واقعیت وجود ندارد! در این معادله، رأی مردم اساسا محلی از اعراب ندارد و این «مجمع نمایندگان» و« دیوان عالی آمریکا» هستند که می‌توانند پیروزی ترامپ یا بایدن را در انتخابات پذیرفته یا آن را نفی کنند! آن‌هم بدون آنکه لازم باشد به سند و مدرکی استناد کنند. 
  ترامپ خود را عفو می‌کند! 
نقطه اوج دموکراسی بی‌ریخت آمریکایی این خواهد بود که رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد با استفاده از اختیارات ویژه و گسترده خود، جرایم گسترده‌ای که مرتکب شده را مورد عفو قرار دهد! شبکه دویچه وله در این خصوص گزارش داده است :
«در گزارش بازرس ویژه رابرت مولر گمان زده می‌شود که دونالد ترامپ در جریان  ریاست‌جمهوری خود مرتکب سوءاستفاده از مقام خود شده باشد. علاوه بر آن، احتمال دارد که نقض قوانین مالیاتی و سوءاستفاده از پول‌های کارزار انتخاباتی نیز مطرح شوند، اما ترامپ در مقابل پیگرد در این زمینه‌ها به‌عنوان رئیس‌جمهوری از مصونیت برخوردار است؛ البته تا زمانی که مقام ریاست‌جمهوری را دارا باشد. آیا رئیس‌جمهور ترامپ می‌تواند پیشگیرانه خود را عفو کند؟»
قضیه بسیار مناقشه‌برانگیز است، آن‌هم نه‌فقط برای رئیس‌جمهوری که هنوز قدرت را در دست دارد؛ زیرا او هم دراین‌باره فکر کرده که می‌تواند خودش را عفو کند.ترامپ در توییتی در سال ۲۰۱۸ دراین‌باره به‌وضوح سخن گفته است. اما در میان کارشناسان اختلاف‌نظر هست. مسلم این است که تاکنون رئیس‌جمهوری نبوده که برای ارتکاب به جنایت در زمان ریاست‌جمهوری‌اش خودش را عفو کرده باشد. آخرین بار ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور بود که مورد عفو قرار گرفت. اما این حکم عفو را نه خود او، بلکه جانشینش جرالد فورد امضا کرده بود.
  اختیارات بی‌حدوحصر رئیس‌جمهور آمریکا 
در بسیاری رسانه‌های آمریکا از هم‌اکنون گمانه‌زنی می‌شود که دونالد ترامپ با چه زبانی می‌خواهد این عفو خود را بیان کند. پدران بنیان‌گذار ایالات‌متحده آمریکا به‌طور اصولی اختیارات زیادی در مورد عفو برای ریاست‌جمهوری قائل شدند. آن‌ها از این تصور عزیمت می‌کردند که رئیس دولت با خردمندی تمام از این حق خود بهره خواهد برد.
بر اساس گزارش دویچه وله، در ماده دو قانون اساسی آمریکا آمده است که رئیس‌جمهوری«دارای قدرت لغو کردن حکم اعدام و اعطای عفو در مواردی است که جرمی علیه ایالات‌متحده واقع شده باشد، مگر در موارد اتهام یک مقام دولتی».
یک حکم دیوان عالی ایالات‌متحده به سال ۱۹۱۵ اما می‌گوید که اقدام به عفو کردن خود می‌تواند به‌معنای اعتراف به گناه خود نیز ارزیابی شود. این امر می‌تواند زمینه‌ساز به جریان انداختن پرونده جدیدی برای استیضاح و برکناری علیه او باشد، زیرا او با این کار اعتراف کرده که در زمان ریاست‌جمهوری‌اش مرتکب تخلف و جرم شده است. اما اینکه آیا دموکرات‌ها یک‌باردیگر بخواهند علیه ترامپ پرونده‌ای در این زمینه به جریان اندازند، بسیار بعید به نظر می‌رسد.
بنابراین وقتی ترامپ مطمئن باشد که پرونده‌ای علیه او به جریان نخواهد افتاد، بعید نیست که خود را عفو کند. همچنین مشخص نیست چه کسی می‌خواهد رئیس‌جمهوری را به دادگاه بکشاند. در چنین صورتی، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع می‌شود و در آنجا اکثریت ۶ به ۳ در دست محافظه‌کاران و هم‌فکران ترامپ است.درصورتی‌که ترامپ خود را عفو کند، معلوم نیست که جو بایدن و وزیر دادگستری او پرونده‌ای علیه ترامپ تشکیل دهند و ریسک آن را بپذیرند که در یک روند طولانی رسیدگی به اقدامات ترامپ، بار دیگر به شکاف کنونی عمیق درون جامعه، بیش‌ازپیش دامن زده شود.
  وقتی آرای شهروندان آمریکایی پشیزی ارزش ندارد
تحولات اخیر در آمریکا ثابت کرده است که رأی شهروندان این کشور در انتخابات، کاملا تزئینی بوده و پشیزی در نزد سیاستمداران و قضات این کشور ارزش ندارد. این آرا، در صورت اراده صاحبان قدرت در آمریکا، می‌تواند به‌راحتی نفی یا ابطال شود و هیچ‌کس نیز حق اعتراض نسبت به این پروسه را ندارد. به عبارت بهتر، قانون انتخاباتی آمریکا فضا را برای تقلب رسمی و سیستماتیک در انتخابات ریاست جمهوری این کشور فراهم ساخته است. 
یکی از این موارد، به «عدم رأی‌گیری مستقیم » از شهروندان بازمی‌گردد. به‌این‌ترتیب که شهروندان ایالات مختلف آمریکا، به‌جای آن‌که به بایدن یا ترامپ رأی دهند، عملا به«مجمع گزینندگان» در ایالات خود رأی می‌دهند و آن‌ها( اعضای مجمع گزینندگان) رأی شهروندان را درنهایت بنابرصلاحدید خود! اعلام می‌کنند. در این میان، اعضای مجمع برگزینندگان می‌توانند رأی نهایی خود را به فردی دهند که ( در ایالت مذکور) رأی نیاورده و قانون نیز مانعی در این خصوص ایجاد نمی‌کند! اخیرا، درحالی‌که تیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امید داشت، در ایالات کلیدی که «جو بایدن» به‌عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معرفی شده، مجمع گزینندگان به نفع ترامپ رأی دهند تا بتواند در کاخ سفید باقی بماند، رهبران جمهوری‌خواه ایالات «میشیگان»، «آریزونا»، «پنسیلوانیا» و «ویسکانسین» تصریح کردند که حاضر نیستند آراء الکترال را به نفع ترامپ تغییر دهند. بنا بر گزارش روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی»، رهبران جمهوری‌خواه میشیگان و سه ایالت کلیدی دیگر که «جو بایدن» در آن‌ها به‌عنوان پیروز معرفی شده است، تأکید کردند که در طرح مشکوک ولی قانونی ترغیب مجمع گزینندگان (الکترال کالج) به دادن رأی‌ به ترامپ مشارکت نمی‌کنند.بااین‌حال سؤال اصلی اینجاست که چگونه قانون اساسی و انتخاباتی آمریکا چنین ظرفیت و اختیاری را برای «مجمع گزینندگان» در نظر گرفته است؟!
 ترامپ شانس کمی برای بازگشت به کاخ سفید دارد 
نمایندگان جمهوری‌خواه ایالات میشیگان، آریزونا، پنسیلوانیا و ویسکانسین همگی صراحتاً اعلام کردند که در گزینه موردنظر مجمع گزینندگان هیچ‌گونه مداخله نمی‌کنند و درنهایت این مجمع گزینندگان هستند که با آراء خود، پیروزی یک نامزد را در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تضمین می‌کنند.« روستی بوورز» رئیس مجلس ایالتی آریزونا که می‌گوید ایمیل‌هایی را از سوی تیم ترامپ با مضمون ترغیب قانون‌گذاران مجلس ایالتی به مداخله درنتیجه انتخابات دریافت کرده، تصریح کرد: «موردی از تقلب پیدا نکرده‌ایم و نشنیدیم و مورد جدی پیش نیامده که بخواهیم تغییری در (نظر) رأی‌دهندگان ایجاد کنیم. آن‌ها (مجمع گزینندگان) طبق اساسنامه موظف هستند تا با توجه به رأی مردم انتخاب کنند».
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای دموکراسی بی‌ریخت آمریکایی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.