دلار عقب‌نشینی کرد! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 25623
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱:۲۶ |
نگاهی به فرازوفرود نرخ دلار در روزهای اخیر؛

دلار عقب‌نشینی کرد!

قیمت دلار از 26 هزار تومان صبح روز یک شنبه به 20 هزار و 450 تومان در معاملات سه‌شنبه کاهش یافت؛ رفت و برگشتی که فعالان بازار معتقدند دلیل اصلی آن، پایان مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی و ورود ارز به سامانه نیما بوده است.
دلار عقب‌نشینی کرد!

قیمت دلار از ۲۶ هزار تومان صبح روز یک شنبه به ۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان در معاملات سه‌شنبه کاهش یافت؛ رفت و برگشتی که فعالان بازار معتقدند دلیل اصلی آن، پایان مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی و ورود ارز به سامانه نیما بوده است. با سخت‌گیری بانک مرکزی و اعمال تنبیهاتی که برای صادرکنندگان متخلف در نظر گرفته شد، تا روز دوشنبه ۳۰ تیرماه  حدود، ۳۴۲ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه‌شده که نسبت به‌روز قبل از آن، حدود ۱۳۱ درصد رشد داشته است. 
ورود منابع ارزی به بازار توانست از صعود افسارگسیخته ارز که طی روزهای اخیر بالا گرفته بود تا حدودی بکاهد و چشم‌اندازی برای ریزش بیشتر دلار در روزهای آتی باشد. با کاهش نرخ دلار هر قطعه سکه تمام نیز دیروز ۴۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار
 هم ۱۰۹ هزار تومان ارزان شده است. کامران ندری اقتصاددان و کارشناس بازار ارز در گفت‌وگو با «رسالت» درباره  فراز و نشیب‌های اخیر در نرخ ارز، گفت: مانند هر بازاری میزان عرضه و تقاضا در تعیین نرخ دلار نقش بسیار مهمی دارد، بنابراین نقش عرضه دلار در بازار فعلی دارای اهمیت است. طبق اعلام بانک مرکزی، بازار با مشکل عدم ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان روبه رو بود، زیرا صادرکنندگان از سال‌های ۹۷ و ۹۸ ارز حاصل از صادرات خود را برنگردانده بودند، به همین علت این بانک بر مهلت قانونی برای تسویه تعهدات ارزی که ۳۱ تیرماه تعیین‌شده بود، ایستادگی کرد و صادرات کنندگان طی این چند روز به بخشی از تعهدات خود عمل کردند که کاهش نرخ ارز در بازار را در پی داشت. این اقتصاددان ادامه داد: عرضه ارز از سوی صادرکنندگان به بازارها باعث کاهش نرخ آن شده، اما مشخص نیست این عرضه تا چه زمانی تداوم داشته باشد. با برگشت تعهدات ارزی صادرکنندگان، باید به فکر بازگرداندن ارز حاصل از صادرات سال ۹۹ باشیم، درحالی‌که صادرات با توجه به شیوع کرونا نمی‌تواند به میزان سال ۹۸ باشد. به همین علت محدودیت‌های ارزی در بخش عرضه در سال ۹۹ را به دلیل کاهش احتمالی صادرات در سال آینده خواهیم داشت. وی در پاسخ به این سؤال که نقش بازار ساز چقدر توانسته در تعدیل نرخ ارز تأثیرگذار باشد، افزود: بعید می‌دانم بازارساز طی چند روز قبل عرضه‌ای در بازار داشته باشد، زیرا صادرکنندگان ارز خود را وارد بازار کرده‌اند. بانک مرکزی در مقام بازارساز هم اگر هر مقدار دلار عرضه کرده باشد، آن را اختصاص به کالاهای اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان کرده است. 
ندری یادآور شد: بازارساز فعلی، بازارساز سال‌های ۹۸ و ۹۷ نیست، زیرا باید به اتکای ذخایر ارزی‌اش وارد بازار شود. ذخایر کنونی توانایی مدیریت بازار را ندارند. بارها رئیس بانک مرکزی اعلام کرده درصورتی‌که نرخ ارز بالا برود بازهم ارز پاشی نخواهد کرد، زیرا توانایی انجام این کار را ندارد. وی بابیان اینکه به دلایل مختلف تقاضا برای دریافت ارز زیاد است، افزود: واردات یکی از دلایل مهم در تقاضای ارز است . هرچند که به دلیل کاهش منابع ارزی، واردات کالاهای غیرضروری محدودشده و واردات فعلی را کالاهای واسطه‌ای تولید و مواد اولیه ضروری تشکیل می‌دهند. علاوه بر این عده‌ای برای سرمایه‌گذاری اقدام به خرید ارز می‌کنند، زیرا ارزش ریال به‌طور دائم در حال سقوط است. ضمن اینکه وضعیت بازار سرمایه و رشد بالای سهام ممکن است روند معکوس داشته باشد که این فرضیه سبب می‌شود افراد بخشی از سرمایه خود را در قالب ارز نگه‌دارند و یا درآمدزایی از بازار سرمایه را صرف خرید ارز کنند، چراکه یکی از دارایی‌هایی که همیشه مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد، خرید ارز است.  
این کارشناس بازار ارز، بهترین سیاست پولی در شرایط بروز تورم را بالا بردن نرخ بهره بازار بین‌بانکی عنوان کرد و افزود: اگر نرخ بهره بازار بین‌بانکی افزایش پیدا کند تا حدودی فشار وارد بر بازار ارز کاهش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود در پاییز امسال با افزایش مجدد نرخ ارز روبه رو شویم، بنابراین بانک مرکزی از اکنون با افزایش نرخ بهره‌ها، می‌تواند تا حدودی از فشارها و التهابات بازار را در پاییز بگیرد.
 اگر مسئولان فهمیده باشند که کاهش نرخ بهره، کمکی به تولید نمی‌کند و رفتار بازار سرمایه نیز منطقی شود، فشار در بازار ارز در پاییز تا حدودی فروکش می‌کند. وی در پایان سخنانش با تأکید بر اینکه در ماه‌های آینده بازهم فشار تقاضا در بازار ارز را خواهیم داشت، افزود: عده‌ای در بازار سرمایه دارای نقدینگی شده‌اند که بازدهی خود را در بازار ارز وارد می‌کنند. باوجود انتظار تورمی و کاهش ارزش پول ملی، اگر عرضه قوی در بازار وجود داشته باشد، اثرات تقاضا خنثی می‌شود، اما اگر عرضه در روزهای آتی متوقف شود و بازار به عدم تعادل بین عرضه و تقاضا برسد، احتمالا دچار بحران خواهیم شد. اگر تزریق دلار تا پایان تابستان تداوم داشته باشد، شاید نرخ ارز افزایش زیادی نداشته باشد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.