دلارزدایی سرآغاز استقلال اقتصادی است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 86747
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۳۲ |
علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی:

دلارزدایی سرآغاز استقلال اقتصادی است

علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در‌ گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» بیان کرد: معادلات جهانی با توجه به اینکه از سوی کشورهای غربی هدایت و اداره می‌شد، مسیر دلار‌ی داشت؛ به طورمثال‌ نفت اوپک بر اساس دلار قیمت‌گذاری‌ می‌شد و بیش‌تر مبادلات تجاری نیز با دلار به عنوان ارز نخست معامله می‌شد.
دلارزدایی سرآغاز استقلال اقتصادی است

علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در‌ گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» بیان کرد: معادلات جهانی با توجه به اینکه از سوی کشورهای غربی هدایت و اداره می‌شد، مسیر دلار‌ی داشت؛ به طورمثال‌ نفت اوپک بر اساس دلار قیمت‌گذاری‌ می‌شد و بیش‌تر مبادلات تجاری نیز با دلار به عنوان ارز نخست معامله می‌شد. مهم‌ترین دلیل این اتفاق کسب سودی بود که به سبب چاپ دلار شکل‌ می‌گرفت. افزون براین گردش مالی دلار و زیان سایر کشورها در سطح جهانی نیز موجب سوددهی کشورهای غربی می‌شد تا اقتصاد خود را نجات دهند. وی افزود: کشورهای غربی طی ادوار گذشته همواره از زیان کشورها، کسب سود کردند. به همین خاطر اکنون نیز می‌کوشند تا سلطه دلار را حفظ کنند و با اعمال زیان بر کشورهای مختلف، سود عاید خود کنند. نظری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و کلیه کشورهایی که خواهان خاتمه سلطه دلار‌و کشورهای غربی می‌باشند، باید بکوشند و رویکرد دلارزدایی را تقویت کنند. بی‌شک حذف دلار از معادلات پولی و مالی در چرخه بین المللی گامی حائز اهمیت خواهد بود و موجب خروج اقتصاد جهانی از آقایی دلار خواهد شد. نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: یکی‌از مطالبات مقام معظم رهبری حذف سلطه دلار بوده است. ایشان طی یک دهه گذشته عنوان کردند: امیدواریم روزی برسد که آقایی دلار از سر کشورما برداشته شود. اگر‌ مسئولان در همان زمان به این فرمایش توجه می‌کردند و اقدامات جدی را در دستورکار خود قرار می‌دادند، امروز شاهد  فشار ناشی از محدودیت‌های گردش دلار در کشور نبودیم. 
او متذکر شد: تبعات سلطه دلار طی ادوار مختلف قیمت ارزی است که امروزه توام با نوسان می‌باشد. آنچنان که  نرخ ارز کاغذی خود را افزایش دادند که تمامی بخش‌های تولید، صادرات و واردات تحت الشعاع قرار بگیرد. بی‌شک دلارزدایی موجب عدم اعمال و تاثیرگذاری اقدامات تخریبی از سوی کشورهای غربی می‌گردد و رویه اقتصاد را مستقل خواهد کرد. 
وی یادآور شد: رویکرد اخیر شکل گرفته میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی همچون اندونزی، مالزی و کشورهای منطقه به ویژه در آسیای‌میانه و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گامی مثبت در راستای حذف دلار و شکل‌گیری‌مبادلات تجاری بر اساس واحدهای پولی هرکشور است. چنین گامی بسیار اساسی خواهد بود و رویکرد دلارزدایی را به شدت تقویت خواهد کرد. 
نظری در‌پایان این گفت‌وگو با تاکید بر ضرورت دلار زدایی گفت: در آینده‌ای نزدیک شاهد حذف سیادت دلار از اقتصاد جهانی خواهیم بو‌د.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.