دغدغه تأمین واکسن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 45277
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۷:۱۲ |
«رسالت» آخرین وضعیت واکسیناسیون را بررسی می کند

دغدغه تأمین واکسن

این روزها که بحث انتخابات داغ است و همه نگاه‌ها معطوف به تبلیغات نامزدهاست، نباید از برخی سوژه‌ها مثل دغدغه تأمين واکسن و مسیری که تاکنون پیموده ایم غافل شد
دغدغه تأمین واکسن
گروه اجتماعی
این روزها که بحث انتخابات داغ است و همه نگاه‌ها معطوف به تبلیغات نامزدهاست، نباید از برخی سوژه‌ها مثل دغدغه تأمين واکسن و مسیری که تاکنون پیموده ایم غافل شد. موانع و سنگ اندازی‌ها در این راه کم نیست و هربار اتفاق و یا حاشیه‌ای تازه، سؤال‌هایی را به ذهن متبادر می کند. در آخرین مورد، مشکل تأمين دوز دوم واکسن کرونا، حسابی خبرساز شده و پای برخی اما و اگرها را به میان آورده، گویا بناست تا همين هفته و هفته آينده فاز دوم واكسيناسيون هم انجام شود و به اذعان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از تیرماه با تأمين واکسن‌های ایرانی و خارجی، گروه‌های سنی بعدی برای واکسیناسیون اعلام خواهند شد. علیرضا رئیسی خبر داده است که همه گروه‌های هدف تا پایان سال دوز اول واکسن را دریافت خواهند کرد که این امر منوط به تأمين و در دسترس بودن واکسن است. درست مثل حالا که بدعهدی ها جریان تزریق واکسیناسیون را که البته پیش از این هم سرعتی نداشت، کند و کندتر کرده است.
 موجودی واکسن نزدیک به صفر
رضا فدایی، مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان اعلام کرده است، «موجودی واکسن استان نزدیک به صفر است و به همین دلیل واکسیناسیون هیچ گروه جدیدی شروع نشده و منتظر دریافت محموله جدید واکسن از وزارت بهداشت هستیم.» 
فدایی گفته است که «از اوایل خرداد به بعد اتفاق جدیدی در زمینه واکسیناسیون کرونا در استان نیفتاد و اگر هرچه سریع‌تر واکسن کرونا از وزارت بهداشت به استان نرسد برای تزریق دوز دوم واکسن شهروندان مشکل خواهیم داشت.» به گفته وی «از شهروندان درخواست کرده‌ایم به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند و کسانی که هنوز واکسن نزده‌اند منتظر پیامک باشند تا بعد از دریافت واکسن‌های جدید، از آن‌ها برای تزریق واکسن دعوت کنیم.»
دبیر شورای سلامت اهواز هم از ادامه توقف واکسیناسیون به علت اتمام موجودی واکسن خبر داده و اطلاع رسانی مراجعه گروه‌های هدف برای دریافت واکسن را منوط به دریافت محموله جدید واکسن دانسته است. تقریبا استان‌های مختلف به موضوع توقف موقتی واکسیناسیون کرونا اشاره کرده اند و در انتظار واکسن اند. رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، از صفر شدن موجودی واکسن ها در برخی استان‌ها می گوید واين‌‌كه آنچه باقی مانده برای دوز دوم تزریق می‌شود و تزریق دوز اول تا زمان رسیدن محموله واکسن متوقف شده است. البته جعفر صادق تبریزی این را هم گفته که تا پایان هفته جاری محموله‌ای به اندازه یک میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ به دستمان می‌رسد. با این وجود بازهم نگرانی، پای ثابت واکسیناسیون ما و بسیاری از کشورهای جهان است و به کرات بر این امر تأكيد شده است که قریب به  ۸۵ درصد واکسن‌های جهان را فقط  ۵ کشور مورد استفاده قرار داده اند که از این مسئله سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، به عنوان آپارتاید وحشتناک یاد میکند و این درحالی است که تاریخ انقضای ۲۰۰ میلیون دوز واکسن طی یک هفته آینده در آمریکا و انگلیس فرا می رسد اما به گفته علیرضا رئیسی، این تعداد را به هیچ کشوری نمی‌دهند و دور خواهند ریخت. این‌ کشورها دنبال این هستند که پاسپورت واکسن درست کنند به این معنا که فردی که واکسن زده است به هر کشوری که خواست می‌تواند سفر کند اما فردی که به واکسن دسترسی نداشته است این امکان را نداشته باشد که این نوعی تحقیر کشورهاست.
تاکنون بارها سخن از کمبود مواد اولیه، کندی روند تولید و حتی احتکار واکسن از سوی کشور‌های غنی مطرح بوده، عواملی که باعث کمبود عرضه واکسن کرونا شده اند. انحصار منابع و مواد اولیه توسط کشور‌های غربی و توسعه یافته، بالطبع سایر مناطق را با کمبود واکسن مواجه کرده است. با این حال مواد اولیه ۳۰ میلیون دوز واکسن در ایران موجود است. اگرچه به روایت رئیس سازمان غذا و دارو، شرکت‌های ما برای تأمين مواد اولیه و محیط کشت با زحمت فراوان روبه‌رو شده‌اند و برای نقل و انتقال پول مشکل داشته‌اند و کمپانی‌های خارجی در تحویل این اقلام به لحاظ تحریم هراس داشته اند اما اگر طبق برنامه پیش برویم تعداد واکسنی که در داخل تولید خواهیم کرد بیشتر از ماهانه ۱۰ میلیون دوز  هم خواهد بود. به رغم این مسئله، نیم نگاهی هم به مقوله واردات داریم. پیش تر بنا بود محموله‌ای ۳ میلیون دوزی به کشور وارد شود و درست در هنگامی که فرآیند واکسیناسیون کمی جان گرفته بود، ورود این محموله با تأخیر مواجه شد و از سبد واکسن کوواکس هم رقم قابل توجهی عایدمان نشد و به این ترتیب از ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن خریداری شده، تاکنون تنها دو میلیون از این طریق تأمين شده است. به همین علت، تصمیم ها بر آن شد که به جای آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید، واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال تکمیل شود تا این گروه های سنی دوز اول و دوم واکسن را دریافت کنند. 
  فعلا سیاست ما این نیست که  دوز دوم متفاوت باشد 
طی روزهای گذشته که مسئله توقف واکسیناسیون به دلیل عدم واردات، اذهان عمومی را مشوش کرده، پرسش‌هایی مطرح شده، مبنی بر این‌که اگر در مسیر واردات بازهم خللی پیش آید برای کسانی که تاکنون تک‌دوز واکسن را دریافت نموده‌اند باید چه چاره ای اندیشید؟ آیا می توان به جای واکسن خارجی که می تواند سینوفارم یا آسترازنکا باشد، دوز دوم را ایرانی تزریق کرد؟ پاسخ به این پرسش از آن جهت دارای اهمیت است که در برخی استان‌ها با کمبود واکسن تصمیم گرفته‌اند، دوز دوم را براساس موجودی واکسن تعیین کنند.
 ۱۹ خردادماه رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز برهمین نکته اشاره کرده و از احتمال متفاوت بودن واکسن‌های دریافتی در مرحله اول و دوم سخن گفته است. او بیان کرده، تزریق دوز دوم واکسن کرونا بر اساس موجودی واکسن و دستورالعمل‌ها انجام خواهد شد، اما از آن سو خبر می رسد که «تزریق دوز دوم واکسن کرونا یکسان با دوز اول است» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأكيد بر این موضوع، عنوان کرده است: برنامه ما در کشور این است که هر واکسنی که تزریق کردیم، دوز دومش را هم از همان نوع دوز اول تزریق کنیم و فعلا سیاست ما این نیست که  دوز دوم متفاوت باشد اما در آینده ممکن است سیاست تغییر کند.»
  چگونه می توان ۷۰ درصد جمعیت کشور را تا انتهای پاییز واکسینه کرد؟
هرچند که رئیس سازمان غذا و دارو برخلاف اظهارات علیرضا رئیسی، موضع متفاوتی را اتخاذ کرده و گفته، بر اساس موجودی واکسن، طرح ملی واکسیناسیون را انجام می‌دهیم! فارغ ازاين‌‌كه دوز دوم واکسنی متفاوت یا طبق موجودی واکسن باشد، باید به این سؤال پاسخ داد که چگونه می خواهیم باتوجه به چالش‌هایی که برای تأمين این محموله استراتژیک در سرتاسر نقاط جهان وجود دارد، وعده واکسینه کردن ۷۰ درصد از جمعیت کشور را تا انتهای پاییز محقق کنیم؟ تا پایان پاییز ۱۴۰۰ برآورد سازمان غذا و دارو، تهیه ۱۲۰ میلیون دوز واکسن برای دستیابی به مرحله ایمنی است و محمدرضا شانه ساز با نگرش خوشبینانه می گوید، تا پایان پاییز حتی می‌توانیم کل جمعیت کشور را واکسینه کنیم. همان‌طور که بارها در این رابطه گفته‌ایم و نوشته‌ایم از شروط اصلی تسریع واکسیناسیون، میزان دسترسی به واکسن است، وگرنه آن‌طور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرده، تقریبا هر تیم واکسیناسیون می‌تواند در هر هشت دقیقه یک نفر را واکسن بزند که با برآورد ساده در هر مرکز تجمیعی می‌توان روزانه بیش از ۱۰۰۰ واکسن تزریق کرد و با این پتانسیل باید خود را آماده کنیم تا بتوانیم روزانه یک میلیون واکسن را تزریق کنیم. 
البته كيانوش جهانپور،سخنگوی سازمان غذا و دارو در حاشيه مراسم رونمايی از مستند «شنا با دست‌های بسته» و عكس مدافعان سلامت در جمع خبرنگاران سخنان امیدوار‌کننده‌ای را بر زبان آورده؛اين‌‌كه «در حال حاضر در پی توافق با خارجی‌ها خريد و پيش خريد واكسن داريم و با توليد واكسن‌های ايرانی نيز سرعت واكسيناسيون عمومی عليه كرونا افزايش می‌يابد.» اکنون ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار واکسن وارد کشور شده که با این میزان، گروه‌های بهداشت و درمان و گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال واکسینه شده‌اند که این روند قرار بود برای افراد بالای ۶۵ سال هم آغاز شود اما به دلیل بدقولی‌ها، روند واکسیناسیون با تأخیر مواجه شد و مسئولان تصمیم به تکمیل واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال و تزریق دوز دوم این گروه سنی گرفتند. 
برهمین اساس همه نگاه‌ها به سرنوشت واکسن‌های ایرانی دوخته شده تا بتوانیم با تولید انبوه، کمتر بر مقوله واردات تمرکز کنیم. 
   توان تولید و عرضه واکسن داخلی
طبق پیش‌بینی‌ها و برآوردهای صورت گرفته، اگر همه چیز به خوبی پیش برود و مانعی ایجاد نشود، ۱۰ میلیون دوز واکسن داخلی را تا تابستان تولید خواهیم کرد که این میزان از مهرماه یعنی با آغاز پاییز، ماهیانه به بالای ۱۰ میلیون دوز می رسد و رقم دقیق آن را رئیس سازمان غذا و دارو مشخص نکرده است. فقط محمدرضا شانه ساز باتوجه به گفته‌هایش، نتیجه‌گیری کرده که قادریم تمام گروه‌هایی که در اولویت واکسیناسیون هستند را توسط واکسن‌های تولید داخل و بخشی را نیز از طریق واردات واکسینه کنیم. اکنون امیدواری به واکسن کووایران برکت زیاد است و بررسی «آخرین نتایج فاز دوم این واکسن به زودی به اتمام خواهد رسید و در صورت اخذ گواهی، مجوز مصرف اضطراری در سطح کشور تا هفته بعد صادر خواهد شد.» این آخرین خبری است که درباره مجوز مصرف اضطراری واکسن ایرانی از زبان علیرضا رئیسی شنیده ایم. واکسنی که از آن به نیکی یاد می شود و درباره ایمنی و بی خطر بودن آن سخنان بسیاری مطرح است و از دیگر خصوصیات بارز آن، خنثی‌سازی ویروس کرونای جهش یافته موسوم به جهش (واریانت) انگلیسی است و خبر خوشحال کننده دیگراين‌‌كه در مرحله نخست، آنتی بادی در ۹۱ درصد داوطلبان به اندازه کافی افزایش یافته است و اما درباره سرعت تولید این واکسن هم باید نکاتی را بیان کرد. تاکنون فاز نخست کارخانه تولید واکسن ایرانی کرونا با ظرفیت ۳میلیون دوز در ماه، آغاز به کار کرده و هدف‌گذاری‌ها مبتنی بر راه اندازی ۳ خط تولید با ظرفیت تولید ۳۰ میلیون دوز واکسن در ماه است که هم اینک تنها ۵ میلیون دوز از این ظرفیت راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، خبرها حکایت از تولید یک میلیون دوز واکسن کوو‌ایران برکت دارد و این میزان تا انتهای خرداد به ۳ میلیون و در تیرماه به ۸ میلیون و در مردادماه به ۱۲ میلیون دوز می رسد و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام عنوان کرده است، در شهریور این میزان را به ۲۰ تا ۲۵ میلیون می‌رسانیم که در مجموع ۵۰ میلیون دوز تا اوایل مهرماه تولید می‌شود. 
کوشش‌های صورت گرفته به منظور تولید داخلی به دلیل بدعهدی‌هایی است که در حوزه واکسن با آن روبه‌رو هستیم و به این دلیل نمی‌توان روی خارجی‌ها حساب باز کرد.  
   آخرین آمار تزریق واکسن و گروه‌های هدفی که تاکنون واکسینه شده‌اند
طبق آخرین گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت، تا ۲۲ خردادماه حدود ۴ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۲۴۲ نفر دوز اول و ۸۰۲ هزار و
 ۵۹۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۸۳۶ دوز رسیده است و از میان گروه‌های هدف، تاکنون واکسیناسیون ۸۰ تا ۸۵ درصد کادر درمان چه در بخش دولتی و چه خصوصی به طور کامل انجام شده و حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، معتقد است اگر وزارت بهداشت پای کار بیاید، می‌توان تا تیر ماه واکسیناسیون کادر درمان را به طور کامل به پایان رساند. عدم تزریق واکسن توسط برخی از کادر درمان یا به دلیل ابتلا به کرونا بوده و یا به هر دلیل مطلع نشده اند و دسته سوم، پزشکانی بوده اند که در زمان آغاز واکسیناسیون مسافرت بوده‌اند. اکنون بزرگ‌ترین نگرانی ها مربوط به کمبودهاست که اختلالی در مسیر واکسیناسیون ایجاد و پای برخی اگرها را به این فرآیند باز کرده است. اگر واکسن به دستمان برسد، واکسیناسیون ۷۵ سال به بالا آغاز می‌شود که  تعداد آن‌ها ۹۷۰ هزار نفر است و باز اگر واکسنی موجود باشد، گروه سنی  ۷۰ تا ۷۵ سال که بالای دو میلیون نفرند واکسینه خواهند شد و علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونامختصر و مفید بیان کرده، «براساس میزان واکسنی که به دستمان می رسد، موعد واکسیناسیون را اعلام میکنیم.»
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.