دست برتر ایران در منطقه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 62488
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۶:۴۹ |
بررسی ابعاد حمله موشکی سپاه در روزنامه جروزالم پست رژیم صهیونیستی

دست برتر ایران در منطقه

آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد خلاصه چند گزارش تحلیلی از روزنامه جروزالم پست در رابطه با پیام ایران برای آمریکا در حمله روز یک‌شنبه به کنسولگری این کشور در اقلیم کردستان عراق است:
دست برتر ایران در منطقه

امیرحسین عباسی زاده 
آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد خلاصه چند گزارش تحلیلی از روزنامه جروزالم پست در رابطه با پیام ایران برای آمریکا در حمله روز یک‌شنبه به کنسولگری این کشور در اقلیم کردستان عراق است:
یک روز پس‌ازاینکه ایران از موشک‌های بالستیک برای هدف قرار دادن مناطقی در اقلیم کردستان عراق استفاده نمود و اعلام کرد که آن‌ها را به سمت اهداف اسرائیلی شلیک کرده است، گروه‌های مقاومت در این کشور می‌گویند که از این عملیات حمایت می‌کنند. کتائب حزب‌الله عراق بامداد دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله به مقر موساد واکنشی به بمباران داخلی ایران توسط صهیونیست‌ها از خاک عراق بود.
در این بیانیه آمده است: بمباران یک پایگاه پیشرفته اسرائیل در اربیل توسط نیروهای ایرانی که در آن تعدادی از افسران اسرائیلی موساد کشته یا زخمی شدند، روندی است که نمایانگر مرحله متفاوتی از درگیری در عراق است.
برخی از منابع نیز با تأیید اطلاعات این بیانیه ادعا کردند که این عملیات در واکنش به حمله به مواضع داخلی ایران در هفته‌های اخیر توسط رژیم صهیونیستی از خاک عراق با هواپیماهای بدون سرنشین انجام شد.
این در حالی است که گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که بیانیه روز یک‌شنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حمله هوایی اسرائیل علیه مواضع مستشاری ما در کشور سوریه اشاره دارد، اما رسانه‌های معتبری مانند المیادین به نقل از منابع آگاه در سپاه پاسداران اعلام کردند که این حمله در پاسخ به حمله پهپادی اسرائیلی به پایگاه سپاه در ماهیدشت ایران انجام‌شده است.
اواسط بهمن‌ماه بود که آتش‌سوزی در پایگاه پهپادی سپاه در ماهیدشت رخ داد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن زمان اعلام کرد که علت آتش‌سوزی در دست بررسی است. تصاویر ماهواره‌ای که اندکی پس‌ازآن توسط شرکت تصویربرداری ماهواره‌ایPlanet گرفته شد و توسط حساب OSINT Aurora Intel به اشتراک گذاشته شد، ساختار آسیب‌دیده در پایگاه را نشان می‌داد. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین لبنان، این حمله پاسخی بود به حمله ۶ پهپاد که گفته می‌شود از سایتی که شنبه‌شب هدف حمله موشکی ایران قرار گرفت، انجام شده بود.
این شبکه خبری همچنین مدعی شد که باوجود تکذیب عراقی‌ها و آمریکایی‌ها، چندین تلفات در حمله شنبه‌شب گزارش‌شده است. در ادامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داد که هرگونه «شرارت» بیشتر از سوی اسرائیل با «پاسخ سخت، قاطع و مخرب» مواجه خواهد شد.
لازم به ذکر است که ساختمان کنسولگری ایالات‌متحده در اربیل، یعنی جایی که قرار است پناهگاهی امن برای آمریکایی‌ها باشد قرار دارد. اما برخلاف این تصور،این حملات نشان می‌دهد که ایران به‌راحتی می‌تواند تأسیسات آمریکا را مورد هدف قرار دهد.این موشک‌ها در نزدیکی کنسولگری جدید در حال ساخت ایالات‌متحده در اربیل اصابت کردند. درواقع، کنسولگری در نزدیکی شهر قرار دارد و واضح است که مختصات کنسولگری باید در حملات موشک‌های بالستیک به‌دقت اندازه‌گیری شود و این تاکتیکی است که ایران قبلا در حمله به مراکز حزب دموکرات کردستان و همچنین حمله انتقام‌جویانه‌اش پس از شهادت سردار سلیمانی علیه پایگاه
عین الاسد به کار گرفته بود.
اقلیم کردستان یک منطقه خودمختار است. از سال ۲۰۱۹، پس از حمله ایران به تأسیسات ایالات‌متحده در سایر مناطق عراق، ایالات‌متحده نیروهای بیشتری را در این منطقه مستقر کرده است.
بررسی تحرکات آمریکایی‌ها نشان می‌داد که پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط آمریکا در سال ۲۰۲۰ در بغداد، نیروهای آمریکایی بیشتری در منطقه کردستان متمرکزشده‌اند و پایگاه‌هایی مانند التاجی در داخل عراق تعطیل شد. 
این الگوی تغییر موقعیت ایالات‌متحده در عراق هم‌زمان با تنش‌های ایالات‌متحده و ایران در سال‌های ۲۰۱۹ تا۲۰۲۰ بود. ایالات‌متحده در فرودگاه بین‌المللی اربیل تأسیساتی دارد که طی دو سه سال گذشته به‌صورت مرتب از جانب گروه‌های مقاومت مورد هجوم موشک‌های کاتیوشا قرارگرفته است.
ایران همچنین از موشک‌های بالستیک علیه اقلیم کردستان استفاده کرده است. در سپتامبر ۲۰۱۸، ایران از موشک‌های بالستیک فاتح-۱۱۰ برای هدف قرار دادن مخالفان کرد استفاده کرد. این حمله دقیق شامل استفاده ایران از هواپیماهای بدون سرنشین برای جمع‌آوری اطلاعات و ارزیابی خسارات جنگی بود.
اکنون واضح است که حمله ۲۰۱۸ مانند رزمایشی برای حمله روز یک‌شنبه بود. این بدان معناست که ایران از حملات قبلی به اربیل درس می‌گرفت و در حال سنجش نوع مهمات و کیفیت هجوم خود بوده است.
ایران همچنین برای تهدید آمریکا و اسرائیل، پهپادها و موشک‌هایی را به عراق، سوریه و لبنان پرتاب کرده است. سال گذشته ایران از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن پایگاه نظامی تنف آمریکا در سوریه استفاده کرد. همچنین ایران در فوریه ۲۰۱۸ و در مارس ۲۰۲۱ از پهپادها علیه اسرائیل استفاده کرده است.
به گفته این روزنامه، ایران روزبه‌روز گستاخ‌تر می‌شود. آوریل گذشته، ایران از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن آشیانه‌ای در فرودگاه اربیل استفاده کرد. واشنگتن‌پست گزارش داد که این آشیانه توسط سیا استفاده می‌شد. این‌یکی از چندین حمله پهپادی به اربیل در سال گذشته بوده است.
محور مقاومت به رهبری ایران از کاتیوشا شروع کرد. سپس موشک کاتیوشا تبدیل به هواپیماهای بدون سرنشین برای آزمایش اثربخشی آن‌ها شد و اکنون نیز از موشک بالستیک استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که ایران از پهپادهای سبک کامیکازه استفاده می‌کند که ازنظر عملیاتی شبیه موشک کروز یا موشک V-1 هستند.
ایران همین فناوری را برای انصارالله یمن و حماس در غزه ارسال کرده است. هواپیماهای بدون سرنشین نه‌تنها در آوریل ۲۰۲۱ بلکه همچنین در ژوئن و سپتامبر ۲۰۲۱ و در اواسط فوریه ۲۰۲۲ علیه اهداف مختلفی در منطقه به کار گرفته‌شده است. این بدان معناست که تهدید هواپیماهای بدون سرنشین علیه نیروهای آمریکایی در اربیل در حال افزایش است. همچنین در یک بازه زمانی تأسیسات آمریکا در حریر در شمال عراق نیز هدف قرار گرفت.
به نظر می‌رسد پیام ایران این است که می‌تواند آمریکا را از عراق بیرون کند. درحالی‌که اقلیم کردستان خودمختار است و عموما به‌عنوان منطقه‌ای صلح‌آمیز، مرفه و امن شناخته می‌شود اما این حمله نشان می‌دهد که پیام ایران این است که می‌تواند آمریکا را در هرجایی که_ آمریکا_ امکاناتی داشته باشد هدف قرار دهد.
کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند موشک‌های مورداستفاده در حمله ۱۳ مارس، موشک‌های فاتح بوده است. نسل فاتح ۱۱۰ موشک‌های بزرگ با کلاهک بزرگ هستند. با چنین موشک‌های بزرگ و شلیک تعداد زیادی از آن‌ها، این واقعیت که حمله تلفات جانی نداشته باشد، عجیب به نظر می‌رسد.
این حمله نشان‌دهنده خطر موشک‌های ایران و همچنین توانایی ایران در انجام حملات دقیق است. همچنین می‌تواند پیامی برای ایالات‌متحده در بحبوحه مذاکرات نیز باشد که ایران می‌تواند مانند سال ۲۰۱۹به گزینه هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی برگردد و این حملات ممکن است بدتر شوند.
ساختمان کنسولگری آمریکا در اربیل به دلیل وسعتش قرار است جایگزینی برای سفارت آمریکا در بغداد باشد. این کنسولگری به‌گونه‌ای طراحی‌شده بود که در منطقه کردستان ایمن و امن باشد. بااین‌حال، این حملات نشان می‌دهد که ایران به‌راحتی می‌تواند تأسیسات آمریکا را هدف قرار دهد.

نویسنده : امیرحسین عباسی زاده |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.