دست بالای دست در میانمار! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 55697
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۷:۰۱ |
قاتل مسلمانان میانمار توسط کودتاگران به حبس محکوم شد

دست بالای دست در میانمار!

«آنگ سان سوچی» رهبر برکنار شده میانمار به چهار سال حبس محکوم شد که اولین حکم از مجموعه احکامی است که می‌تواند به حبس ابد او منجر شود. به گزارش «بی‌بی‌سی»، او به اتهام تحریک مخالفان و نقض قوانین کرونا تحت قانون بلایای طبیعی مجرم شناخته شد.
دست بالای دست در میانمار!

گروه بین‌الملل 
«آنگ سان سوچی» رهبر برکنار شده میانمار به چهار سال حبس محکوم شد که اولین حکم از مجموعه احکامی است که می‌تواند به حبس ابد او منجر شود. به گزارش «بی‌بی‌سی»، او به اتهام تحریک مخالفان و نقض قوانین کرونا تحت قانون بلایای طبیعی مجرم شناخته شد. سوچی درمجموع با ۱۱ اتهام مواجه است که همه آن‌ها را رد کرده است.او از فوریه زمانی که ارتش کودتا کرد و دولت غیرنظامی وی را سرنگون و سران را بازداشت کرد، در بازداشت خانگی به سر می‌برد.به گزارش بی‌بی‌سی، مشخص نیست که سوچی چه زمانی و آیا به زندان خواهد رفت یا خیر.
  مجموعه اتهامات علیه سوچی
«وین ماینت» رئیس‌جمهور سابق میانمار و متحد حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی (NLD) سوچی نیز با همین اتهامات به چهار سال زندان محکوم شد. سوچی ۷۶ ساله با مجموعه‌ای از اتهامات ازجمله چندین فقره فساد، نقض قانون اسرار رسمی، نقض قوانین تجارت خارجی و تقلب در انتخابات
 روبه روست. کودتای نظامی در میانمار باعث تظاهرات گسترده در این کشور شد و به گفته گروه ناظر انجمن کمک به زندانیان سیاسی، سوچی یکی از بیش از ۱۰۶۰۰ نفری است که از ماه فوریه دستگیرشده و حداقل ۱۳۰۳ نفر دیگر در تظاهرات کشته‌شده‌اند.ارتش میانمار اول فوریه ۲۰۲۱ (۱۳ بهمن ۱۳۹۹) برگزار‌کنندگان انتخابات پارلمانی در این کشور را به «تقلب گسترده» متهم و آنگ سان سوچی رئیس و دیگر مقام‌های ارشد حزب حاکم اتحادیه ملی برای دموکراسی را بازداشت کرد.
  ماجرای کودتا علیه سوچی
بهمن‌ماه سال گذشته، ارتش میانمار با اعلام حکومت‌نظامی در این کشور اعلام کرد که قدرت برای مدت یک سال به «مین آنگ هلینگ» فرمانده کل ارتش میانمار منتقل‌شده است.حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در ۲۳ آبان‌ماه در انتخابات پارلمانی میانمار پیروز شده بود.درحالی‌که اغلب شبکه‌های تلویزیونی میانمار به دنبال شایعاتی در خصوص وقوع یک کودتای نظامی قطع شد، شبکه تلویزیونی «میاودی» ارتش این کشور اعلام کرد که ارتش مطابق با قانون اساسی  اعلام وضعیت اضطراری می‌کند تا به‌موجب آن اختیارات گسترده‌ای را برای انجام اقداماتی داشته باشد.بنا بر گزارش شبکه «بی‌بی‌سی»، ارتش میانمار برگزارکنندگان انتخابات پارلمانی آبان ماه را به تقلب گسترده در انتخابات متهم کرده و خواستار به تعویق افتادن افتتاح دور جدید پارلمان میانمار شده بود .پیش از آنکه ارتش میانمار اعلام کند که قدرت را برای مدت یک سال به دست گرفته است، آنگ سان سوچی و دیگر مقام‌های ارشد حزب اتحادیه ملی دموکراسی ازجمله «وین مینت» رئیس‌جمهور میانمار و چند تن از وزرای ایالتی را بازداشت کرده بود.ارتش میانمار در بیانیه‌ای در خصوص بازداشت رهبران عالی‌رتبه این کشور گفت که این بازداشت‌ها ، در پاسخ به «تقلب انتخاباتی» بوده است.
  حمایت سوچی از نسل‌کشی مسلمانان
دولت سوچی درزمانی که در قدرت قرار داشت، از حامیان نسل‌کشی مسلمانان توسط ارتش میانمار بوده است. این حمایت‌ها به‌اندازه‌ای بود که حتی برخی محافل حقوق بشری در سازمان ملل متحد که عامدانه چشمان خود را بر روی آتش زدن مسلمانان و خانه‌های آن‌ها بسته بودند، ناچار شدند در برابر آن واکنش نشان دهند. دیری نپایید که سوچی به‌عنوان شریک جرم ارتش میانمار در کشتار ونسل کشی
 مسلمانان مورد شناسایی جهانیان قرار گرفت. سوچی که  قبل از حضور در مسند قدرت، بارها با مقامات آمریکایی و اتاق‌های فکر این کشور ملاقات داشته است، در اولین سخنرانی خود در پارلمان میانمار خواستار حفاظت از حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومی در میانمار شد. سوچی که هنگام سخنرانی از روی صندلی خود برخاسته و ایستاده سخنرانی می‌کرد با اشاره به روند دموکراتیک میانمار خواستار پایان دادن به همه تبعیض نژادی علیه اقلیت‌های میانمار شد. در همان زمان ، سوچی به اقلیت‌های مذهبی «شان»، «کارن» و «کاچین» اشاره کرد اما اسمی از مسلمانان «روهینگیا» به زبان نیاورد. بنابراین، مشخص شد که رویکرد سوچی نسبت به مسلمانان چگونه است! سوچی بعداز حضور در مسند قدرت،در پشت پرده دست ارتش را جهت نسل‌کشی علیه مسلمانان باز گذاشت. او ( سوچی) اکنون قربانی همان ارتش جنایتکار است! 
میانمار کشوری است که بیشتر جمعیت آن را بودائیان تشکیل می‌دهند. دولت میانمار مسلمانان را که تعدادشان نزدیک به یک‌میلیون  نفر است شهروند خود ندانسته و می‌گوید که باید این کشور را ترک کنند. آنگ‌سان سوچی نیزجهت بهره‌مندی از رأی حداکثری،از کشتار و نسل‌کشی ارتش میانمار علیه مسلمانان حمایت کرد. 
سوچی یکی از پیشگامان مبارزه با حکومت‌نظامی برمه بوده که حدود ۱۵ سال را در حبس به سر برده است. وی که به «بانو» The lady معروف است به خاطر فعالیت‌های زیاد خود برای آزادی میانمار و ایجاد دموکراسی در این کشور شهرتی بین‌المللی یافته، به‌طوری‌که جوایزی نظیر جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۹۲ را کسب کرد اما بلافاصله پس‌ازآن، چهره واقعی خود را نشان داد! به‌راستی  فردی که در جهان بانام «بانوی صلح» مشهور بود،  چطور می‌توانست دربرابر نسل‌کشی مردم کشور خود بی‌توجه بوده و آن را نادیده بگیرد و حتی پس از حضور در قدرت، به حامی این کشتار و جنایت تبدیل شود؟
سال ۲۰۰۷، انقلابی در میانمار در حال وقوع بود به نام «انقلاب زعفرانی» که طی آن‌ بودایی‌های برمه به حمایت از آنگ‌سان سوچی به خیابان‌ها ریخته و تظاهرات برگزار کردند.همان‌طور بارها در نظام بین‌الملل  مشاهده‌شده است، سازمان‌های غربی و آمریکایی با از دست دادن دست‌نشانده‌های قبلی خود بلافاصله سعی می‌کنند تا از آب گل‌آلود ماهی گرفته و از اوضاع پیش‌آمده به سود خود بهره برند. در قبال انقلاب زعفرانی نیز چنین اتفاقی افتاد. جورج سوروس که انقلاب مخملی وی مشهور بوده و نقش پررنگی در انقلاب‌های رنگی در سراسر جهان به‌ویژه آسیا دارد، یکی از حامیان جنبش بودایی‌های میانمار بود.در این میان، سوچی به مهره بازی آمریکا و اتحادیه اروپا در میانمار تبدیل شد. بنا به گزارش آسیا‌ تایمز، وزارت خارجه آمریکا در ۳۰ اکتبر سال ۲۰۰۳ در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد آمریکا از نهادهایی مانند بنیاد ملی دموکراسی، بنیاد جامعه باز و نهادهای مشابه که داخل و خارج منطقه برای ارتقای دموکراسی فعالیت می‌کنند حمایت می‌کند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.