درج اطلاعات گامی برای رونق صادرات - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 94644
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۴۴ |
شناسه دار کردن محصولات کشاورزی تا پایان برنامه هفتم بررسی شد:

درج اطلاعات گامی برای رونق صادرات

نبود اطلاعات دقیق محصولات کشاورزی یکی‌از معضلات اساسی در حوزه صادرات تلقی می‌شود چراکه مشتریان از نوع سم، کود، اطلاعات نگهداری و نوع محصول باغی یا گلخانه مطلع نبودند و به همین خاطر خرید قابل‌توجهی نداشتند و در برخی مواقع نیز محصولات را مرجوع می‌کردند.
درج اطلاعات گامی برای رونق صادرات

نبود اطلاعات دقیق محصولات کشاورزی یکی‌از معضلات اساسی در حوزه صادرات تلقی می‌شود چراکه مشتریان از نوع سم، کود، اطلاعات نگهداری و نوع محصول باغی یا گلخانه مطلع نبودند و به همین خاطر خرید قابل‌توجهی نداشتند و در برخی مواقع نیز محصولات را مرجوع می‌کردند. بازگشت محصولات پس از طی شدن روند صادراتی موجب شد تا مسئولان وزارت جهادکشاورزی QR کد یا شناسه‌دار شدن محصولات کشاورزی را در دستورکار قرار دهند و اطلاعات موردنیاز محصول را مطابق با شناسه مشخص‌شده، درج کنند. به‌تازگی و بنابر لایحه دولت مقررشده تا در طول برنامه هفتم تمامی محصولات تولیدی شناسه دار شوند؛ به‌موجب این امر اطلاعات قابل‌اتکا و دقیق رقم خواهد خورد و معضلات  بخش کشاورزی و دغدغه پیش روی کشاورزان کاهش پیدا خواهد کرد. برومندی، معاون امور باغبانی محصولات کشاورزی بابیان اینکه در اسناد بالادستی نسبت به شناسه دار کردن تولید تأکید شده است، اظهارداشت که تاکنون ۵۲ هزار و ۱۸۰ بهره‌بردار در سامانه ثبت‌نام کردند. مطابق با آمارهای بررسی‌شده، حدود ۳ میلیون از باغات کشور باید شناسه دار شوند. چنانچه این میزان اطلاعات محصولات خود را‌ ثبت و شناسه دار کنند، شاهد رشد ۲ تا ۳ برابری صادرات محصولات کشاورزی خواهیم بود. کارشناسان حوزه کشاورزی براین باورند که شناسه‌دار کردن محصولات کشاورزی گامی اساسی و حائز اهمیت خواهد بود که می‌بایست هرچه زودتر اجرا و عملیاتی گردد چراکه سازمان فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) ایران را یکی از  تولیدکنندگان بزرگ بخش کشاورزی معرفی کرده و ضرورت دارد تا از این ظرفیت به‌خوبی بهره گرفته شود. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در راستای شناسه دار شدن محصولات تولیدی کشور می‌گوید: سازمان حفظ نباتات باید نظارت کمی بر باغات و مزارع داشته باشد و همواره کد QR را برای تمامی محصولات و تولیدکنندگان صادر کند. بی‌شک با شناسنامه‌دار شدن محصولات، امکان افزایش صادرات با میزان تولید فعلی وجود دارد. همچنین پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی نیز بابیان اینکه از سال گذشته تا به امروز یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از باغات کشور شناسه‌دار شده‌اند، عنوان داشته است: نبود آمار و اطلاعات دقیق منجر به مازاد یا کاهش تولید محصولات کشاورزی و برهم زدن نظم بازار می‌شود، درحالی‌که با شناسنامه‌دار شدن محصولات، اطلاعات در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار می‌گیرد. وی افزود: با روش شناسه دار شدن محصولات کشاورزی در قالب سامانه بهره‌برداران کشاورزی و درگاه ملی مجوزهای وزارت اقتصاد، اطلاعات مربوط به تولید و کشت و بهره‌برداران ثبت و بارگذاری می‌شود. در شرایط حال حاضر شناسه دار شدن محصولات گلخانه و باغی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت جهاد تلقی می‌گردد؛ اولویتی که در رونق‌بخش کشاورزی تأثیر بسزایی خواهد شد و موجب توسعه هرچه‌تمام‌تر صادرات محصولات کشاورزی خواهد شد. در بررسی بیش‌تر این موضوع با علیرضا نظری و علی‌اکبر علیزده اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

علی‌اکبر علیزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
ثبت شناسه محصولات کشاورزی‌ گامی در راستای  صادرات سودآور خواهد بود

علی‌اکبر علیزاده، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح شناسه‌دار کردن محصولات کشاورزی تا پایان برنامه هفتم توسعه پرداخت و درخصوص اثرات این روند در توسعه بخش کشاورزی و رشد صادرات عنوان کرد: اگر درصدد توسعه صادرات می‌باشیم باید محصولات موردعلاقه مشتریان را به‌خوبی بشناسیم و متناسب باسلیقه‌ آنان عمل کنیم. بدیهی است که هرکشور و هر منطقه محصولات منحصری را نیاز دارد و می‌بایست به گونه انحصاری آن محصول را صادر کرد. ممکن است مشتریان یک منطقه تنها متقاضی سیب زرد باشند و در منطقه‌ای دیگر تنها سیب قرمز نیاز داشته باشند. در برخی نقاط نیز‌ممکن است نیازی به میوه وجود نداشته باشد و تنها متقاضی نوع ویژه‌ای از فلفل باشند. براین اساس می‌توان اظهار داشت که کشورهای مختلف، محصولات مختلف می‌خواهند. وی افزود: کشور هند متقاضی کیوی است و کشور پاکستان متقاضی سیب است. در کشور روسیه تره‌بار متقاضی بیش‌تری دارد و عمده محصولات صادراتی به این کشور سبزیجات می‌باشد. بنابراین به‌منظور توسعه صادرات می‌بایست ذائقه مشتریان را به‌خوبی بشناسیم و متناسب باسلیقه‌شان محصولات خود را تولید و توزیع کنیم. 
نماینده مردم دامغان در‌ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مادامی‌که سلیقه مشتری مطرح و عنوان می‌گردد می‌بایست محصولات صادراتی خود را شناسه‌دار کنیم. به‌موجب شناسه محصول عنوان می‌گردد که چه مقدار سم و کم زده‌شده و مدت‌زمان نگه‌داری در گلخانه و پایداری سم چقدر بوده است. 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای شناسه‌دار کردن محصولات کشاورزی، توضیح ویژگی‌های محصول برای مشتریان است. براین اساس مادامی‌که مشتری درخواست اطلاعات محصول را می‌کند، می‌توانیم مطابق با شناسه محصول کلیه اطلاعات را اعم از شهر تولید، روستای‌ تولیدشده و همچنین ویژگی‌های تولید و زمان برداشت را اعلام کنیم. او متذکر شد: توضیح خصوصیات آزمایشگاهی محصول موجب می‌گردد تا ویژگی‌های محصول برای مشتری شفاف شود و انتخاب بهتری داشته باشد. طی سالیان گذشته مشاهده می‌شد که کاسبان روی درهای مغازه خود برچسبی با عنوان حق با مشتری است، نصب می‌کردند. اکنون نیز همچون ادوار گذشته است و مهم‌ترین اصل رضایت مشتری است. بنابراین به‌منظور توسعه بخش کشاورزی و رشد صادرات نیاز است تا‌ رضایت مشتری را کسب و متناسب با تقاضایشان تولید و توزیع داشته باشیم. 
وی یادآور شد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان برنامه هفتم شناسه‌دار کردن محصولات کشاورزی را تصویب کردند؛ براین اساس دیگر صادرات محصولات کشاورزی به شکل فله‌ای نخواهد بود. 
علیزاده همچنین ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی به‌صورت فله‌ای ارزش محصول را پایین می‌آورد و موجب از دست رفتن مشتریان خواهد شد. بدین منظور ضرورت داشت تا‌ اصل‌شناسه‌دار کردن محصولات را در دستورکار قرار دهیم که خوشبختانه اکنون موردتوجه قرارگرفته و در جریان برنامه هفتم به تصویب رسیده است. 
او در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: روند شناسه‌دار کردن محصولات کشاورزی آغازشده و ضرورت دارد تا سرعت بیش‌تری پیدا کند. به طورحتم این روند پایه‌های عظیمی را در راستای صعود صادرات محصولات کشاورزی رقم خواهد زد. افزون براین مادامی‌که یک محصول شناسه داشته باشد، صادرات آن سودآور و موجب ارزآوری می‌شود. طی ادوار گذشته بخش کشاورزی همواره مغفول می‌ماند و تنها با یارانه بخش کشاورزی سرپا بود؛ اکنون مشاهده می‌شود که این بخش به بلوغ و تکامل رسیده و دیگر نیازی به صدقه ندارد. امروز به سبب اهتمام مجلس و دولت، بخش کشاورز‌ی به بخش سودآور کشور تبدیل‌شده و کمک‌حال‌ دولت می‌باشد.

علیرضا نظری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس:
شناسه‌دار شدن محصولات کشاورزی برای پایش سلامت آن‌ها ضروری است

علیرضا نظری، نماینده مردم خمین و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به تسریع روند شناسه‌دار کردن محصولات کشاورزی عنوان کرد: در حوزه صادرات و فروش محصولات در داخل کشور نیازمند شناسه محصولات کشاورزی می‌باشیم. بر این اساس ضرورت دارد در فرآیند توزیع و صادرات مبدأ تولید و مزرعه محصول را درج و کلیه اطلاعات محصول را ثبت کنیم. 
وی با تأکید بر لزوم افزایش پاسخگویی مراجع تولیدکننده محصولات کشاورزی افزود: شناسه‌دار کردن محصولات کشاورزی موجب کنترل کیفیت و پاسخگویی مرجع تولید خواهد شد. از طرفی دیگر این روند رضایت مصرف‌کننده در انتهای زنجیره را رقم خواهد زد و متقاضیان محصول را در کشور واردکننده افزایش خواهد داد. 
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه درج اطلاعات محصولات کشاورزی قابلیت پایش و رصد را رقم خواهد زد، همچنین خاطرنشان کرد: درج اطلاعات تولید محصول موجب اطمینان بخشی مصرف‌کننده خواهد شد چراکه از سلامت و نحوه تولید مطمئن خواهد شد. افزون براین با شناسه‌دار کردن محصولات کشاورزی تمامی سرفصل‌های تولید رعایت خواهد شد و صفرتا صد قابل رصد و بررسی خواهد بود. 
نماینده مردم خمین در مجلس یازدهم با اشاره به‌ضرورت تسریع اجرای شناسه دار شدن محصولات کشاورزی و باغات کشور تصریح کرد: در تمامی نقاط دنیا برای محصولات کشاورزی شناسه ثبت می‌گردد و اطلاعات لازم درج می‌شود. بنابراین ضرورت دارد تا اجرای این روند تسریع شود و محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولات صادراتی دارای شناسه ویژه خود شوند. 
وی در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه شناسه ‌دار شدن محصولات کشاورزی یک ضرو‌رت است، اظهارکرد: متأسفانه در این حوزه بسیار دیر ورود پیدا کردیم و ضرورت داشت تا طی سالیان گذشته این روند را به اجرا می‌رساندیم. اینکه در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه امر شناسه‌دار کردن محصولات کشاورزی موردتوجه قرار‌گرفته، گامی مثبت و اقدامی ارزنده تلقی می‌گردد و امیدواریم با اجرای زودتر آن زمینه رونق بیش‌ازپیش محصولات کشاورزی و همچنین رشد صادرات محصولات کشاورزی فراهم شود. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.