داستان‌هایی به‌رنگ حقیقت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23175
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۰۷ |
بررسی ظرفیت‌های ادبیات داستانی در معرفی ویژگی‌های انقلاب اسلامی؛

داستان‌هایی به‌رنگ حقیقت

ادبیات معاصر ایران، به‌واسطه انقلاب اسلامی و رویدادهایی که در دوران 40 ساله انقلاب شکل‌گرفته سرشار از آثار فاخر و ارزشمندی است که هرکدام در جای خود نیازمند تحلیل و بررسی ویژه‌ای هستند. در طول این سال‌ها به‌اندازه کافی سوژه و اتفاق مهم و تأثیرگذار در بستر انقلاب شکل گرفت که بتواند دستمایه تولیدات فاخر در حوزه ادبیات داستانی شود.
داستان‌هایی به‌رنگ حقیقت
| گروه فرهنگی|
ادبیات معاصر ایران، به‌واسطه انقلاب اسلامی و رویدادهایی که در دوران ۴۰ ساله انقلاب شکل‌گرفته سرشار از آثار فاخر و ارزشمندی است که هرکدام در جای خود نیازمند تحلیل و بررسی ویژه‌ای هستند. در طول این سال‌ها به‌اندازه کافی سوژه و اتفاق مهم و تأثیرگذار در بستر انقلاب شکل گرفت که بتواند دستمایه تولیدات فاخر در حوزه ادبیات داستانی شود.
بااین‌وجود به نظر می‌رسد آن‌گونه که بایسته و شایسته است به این حوزه پرداخته نشده و نقاط مغفول زیادی وجود دارد که باید جریان انقلابی به آن‌ها پرداخته و فضای فرهنگی کشور را از اثرات انقلاب بیش از گذشته سیراب نماید.از سوی دیگر ظرفیت‌های انقلاب اسلامی به‌اندازه‌ای بالاست که پرداختن به تمام وجوه آن کار دشواری است، اما با بهره‌مندی از ادبیات داستانی می‌توان این ظرفیت را به بهترین شکل ممکن روایت کرد و بسیاری از ناگفته‌ها را بیان نمود. ضمن این که در طول این سال‌ها از سوی نویسندگان و متولیان فرهنگی کشور هم کم‌کاری‌هایی صورت گرفته تا پس از ۴۰ سال هنوز هم دغدغه‌هایی برای نپرداختن به دستاوردهای مختلف انقلاب آن‌هم با بهره بردن از حوزه ادبیات داستانی وجود دارد. باید توجه داشت که ادبیات داستانی پیش از انقلاب، ادبیاتی وارداتی بود و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی با کنار کشیدن نسل پر سابقه نویسندگان، نسلی از جوانان انقلابی وظیفه روایتِ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را بر عهده گرفتند. این اتفاق میمون در چند دهه پس از انقلاب اسلامی موجب ظهور نزدیک به هزار نام جدیدر 
عرصه داستان‌نویسی کشور شد که سبب گردید پس از انقلاب تغییراتی اساسی در شکل و محتوای ادبیات داستانی پدید بیاید. این تعداد نویسنده فعال و علاقه‌مند باعث شد تیراژ برخی کتاب‌های خاطره نگاری دفاع مقدس به رقم ۷۰۰ هزار برسد که برای نویسندگان پیش از انقلاب قابل‌تصور هم نبود. به همین دلیل مقایسه آماری کتاب‌های پیرامون ادبیات داستانی قبل و بعد از انقلاب نشان از رشدی چشمگیر در همه زمینه‌ها دارد.برای آشنایی بیشتر با این حوزه گفت‌وگویی با حسینعلی جعفری دبیر بخش داستان دوازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.وی با اشاره به اینکه واقعیت‌های انقلاب آن‌قدر شفاف هستند که نیازی به تحریف نداشته و می‌توان با استفاده از ابزارهای داستانی به بهترین شکل به آن‌ها پرداخت گفت: نسل‌های جدید انقلاب تشنه دانستن از گذشته انقلاب و رویدادهای آن هستند تا بتوانند تحلیل درستی از اتفاقات و رویدادهای چهل سال گذشته داشته باشند وبا بصیرت در برابر رویدادها و توفان حوادث موضع‌گیری کنند.جعفری ادامه داد: با توجه به اثرگذاری عمیقی که داستان در روح و جان نوجوانان و جوانان دارد این ابزار هرچه بیشتر موردتوجه قرار گیرد و محتوای کیفی‌تر در آن تولید شود می‌تواند به تحکیم پایه‌های انقلاب کمک نماید. به همین دلیل می‌توان با مباحث محتوایی کاربردی و واقعی، جریان انقلاب و دستاوردهای آن را برای نسل‌های مختلف به رشته تحریر درآورد.دبیر بخش داستان دوازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب نوشتن رمان‌های انقلابی  و همسو با اهداف انقلاب را یکی از ویژگی‌های اثرگذار در بینش و نگاه نسل جدید انقلاب دانست و افزود: نسل جوان تشنه مطالب جدید است و می‌خواهد از زوایای مختلف انقلاب را بشناسد. به همین خاطر فکر می‌کنم داستان‌نویسی یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال تأثیرگذارترین بخش‌ها برای معرفی این موضوع باشد.جعفری سپس به بخش دیگری از ظرفیت‌های حوزه داستانی در کشور اشاره کرد و بابیان اینکه موضوع و سوژه برای پرداختن در قالب داستان به‌اندازه‌ای در کشور زیاد است که اگر برای آن برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد می‌توان سال‌ها خوراک فرهنگی کیفی و ارزشمند برای نسل‌های مختلف تهیه کرد گفت: جوانی که انقلاب و جنگ را ندیده بامطالعه آثار داستانی به‌خوبی از شرایط و  اتفاقات آن روزها مطلع می‌شود و اگر این داستان‌ها تأثیرگذاری لازم را داشته باشند آن‌وقت خواهیم دید که تولید محتوایی مناسبی برای آن‌ها انجام‌شده است.
وی بابیان اینکه داستان‌پردازی حوزه انقلاب نیاز به ظرافت خاص خود دارد، ادامه داد: یکی از ظرافت‌های داستان‌نویسی، پردازش متن و داستان و جذاب جلوه دادن آن است که می‌تواند مخاطب را همراه نماید. این هنر اگر به‌درستی در داستان رعایت شود می‌تواند حتی اتفاقاتی که در سال‌های بسیار دورهم روی‌داده باشد را برای نسل جدید جذاب نشان دهد. به همین خاطر انتظار از نویسندگان حوزه ادبیات داستانی انقلاب این است که باظرافت و هوشمندی و تأمل لازم به این سبک از نوشتن توجه نمایند. 
جعفری با اشاره به اینکه نسل جدید روایت‌های تازه‌تری از انقلاب می‌خواهد، اذعان کرد: جشنواره‌های ادبی می‌توانند روایت‌های جدید و بدیعی از جنگ برای نسل جدید داشته باشند. بسیاری از شرکت‌کنندگان ما در این جشنواره جوان هستند و نگاه خاص خودشان را دارند.وی ضمن بیان اینکه یکی از اهداف جشنواره شعر و داستان انقلاب کشف و معرفی استعدادهای جدید در حوزه نویسندگی است، عنوان کرد: تولستوی که جنگ و صلح را نوشت دوران جنگ را درک نکرده بود؛ جوانان هم برداشت خود را از انقلاب و جنگ تحمیلی دارند و می‌توانند داستانی بنویسند که متفاوت باشد و این اتفاق مبارکی است.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.