خونی تازه در رگ‌های رسانه ملی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 31880
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۰۴ |
گزارش «رسالت» از تبعات و اثرات تغییرات مدیریتی در سازمان صداوسیما؛

خونی تازه در رگ‌های رسانه ملی

رسانه ملی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از فضای صرف سرگرمی و ساخت و تولید برنامه‌های این‌چنینی خارج شد و با نگاهی فرهنگی به این حوزه که به گفته امام خمینی(ره) نقش دانشگاه را برای جامعه بازی می‌کرد، شناخته شد. بااین‌که مخاطب صداوسیما تمام مردم ایران محسوب می‌شوند اما ساخت و تولید برنامه‌هایی که بتواند نیاز تمام مخاطبان را برآورده ساخته و با فضای فرهنگی و اجتماعی روز هم نزدیک باشد کار دشواری است.
خونی تازه در رگ‌های رسانه ملی

حسن شجاعی- دبیر گروه فرهنگی
رسانه ملی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از فضای صرف سرگرمی و ساخت و تولید برنامه‌های این‌چنینی خارج شد و با نگاهی فرهنگی به این حوزه که به گفته امام خمینی(ره) نقش دانشگاه را برای جامعه بازی می‌کرد، شناخته شد. بااین‌که مخاطب صداوسیما تمام مردم ایران محسوب می‌شوند اما ساخت و تولید برنامه‌هایی که بتواند نیاز تمام مخاطبان را برآورده ساخته و با فضای فرهنگی و اجتماعی روز هم نزدیک باشد کار دشواری است.
در این میان با توسعه فضای شبکه‌های اجتماعی و نیز راه‌اندازی شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در داخل و خارج از کشور این تنوع موضوعی و برنامه نیز سبب شد تا مردم نسبت به دیدن و شنیدن برنامه‌ها سختگیرتر شده و با حساسیت بیشتری دنبال محتوای کیفی‌تری باشند.
این قدرت انتخاب سبب شده تا رسانه ملی نیز با تغییر رویکرد نسبت به تولیدات خود به دنبال ارائه کارهای کیفی‌تر و بهتر بوده و از این مسیر بتواند مخاطبان خود را در سراسر کشور حفظ نماید.
یکی از این رویکردها تغییر مدیریت‌های بخش‌های مختلف رسانه ملی است که مدتی است در دستور کار قرار گرفته تا شاید از این منظر ضمن تغییر ساختارها و تولیدات، زمینه برای ارائه نظرات تازه و ایده‌های نو بیش از گذشته شکل بگیرد.
ارائه برنامه‌های خلاقانه و نیز مبتنی بر علایق و سلایق مردم در کنار بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز تولید برنامه یکی از این رویکردهاست که مدیران ارشد رسانه ملی به دنبال آن بوده و سعی دارند در تغییرات اخیر به آن جامه‌عمل بپوشانند.
بااین‌که تغییرات در سطوح بالای مدیریتی رسانه ملی صورت گرفته و معاونان  صدا و سیما به‌تازگی انتخاب شده‌اند، اما به نظر می‌رسد یکی از بخش‌هایی که نیازمند تغییرات اساسی است معاونت سیاسی باشد که با استفاده از نیروهای جوان و انقلابی می‌تواند نفسی تازه کرده و این مهم‌ترین بخش حوزه رسانه ملی را با رنگ و بویی تازه آشنا سازد.
در این زمینه بیژن نوباوه نماینده مجلس یازدهم معتقد است این تغییرات مثبت است و رسانه ملی در استفاده از نیروهای متدین و کارآزموده باید تلاش مضاعفی داشته باشد.
وی می‌گوید: تغییر و تحولات لازم است و من تا اینجا آن‌ها را مثبت می‌دانم. اعتقاد مهمی دارم که مدیران باید از کسانی باشند که تخصص داشته باشند و به‌این‌ترتیب اتفاقات درستی رقم می‌خورد. هرچند صداوسیما آن‌قدر برای مردم رو است که هر حاشیه‌ای با حساسیت‌های بالایی مواجه می‌شود. امروز هر تصمیمی بگیرید مردم نتیجه آن را شب روی آنتن تلویزیونی می‌بینند و شاید دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها هر تغییر و تحولی هم داشته باشند این‌قدر در برابر مخاطب آشکار نباشد.
وی در پاسخ به برخی انتقادات مطرح‌شده با محوریت فقدان جوان‌گرایی در انتصابات اخیر هم گفت: این نوع نگاه به جوان‌گرایی را مردود می‌دانم. جوان‌گرایی شعار خوبی است اما باید دید چقدر در این شعار به جوان‌گرایی به معنای فکری آن توجه شده است این‌که آدم‌ها تفکر جوانی داشته باشند و هنوز بتوانند دست به اقدامات جدید بزنند مهم است نه سن و سال.
علی رفیعی از مجریان باسابقه رسانه ملی نیز اعتقاد دارد که هرچه تحول و تغییرات به سمت بروز و ظهور ایده‌های جدید و تازه در صداوسیما شکل بگیرد به پویایی آن کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به این نکته که رسانه ملی در ساخت و تولید برنامه‌ها نیازمند تحولات بیشتری است تا بتواند نیاز مخاطبان خود را مرتفع سازد، می‌افزاید: در طول این سال‌ها رسانه‌های فارسی‌زبان مختلفی در سطح دنیا راه‌اندازی شده‌اند که همگی آن‌ها با موضوع تهاجم فرهنگی و تأثیرگذاری بر جامعه ایرانی فعالیت می‌کنند. به همین دلیل رسانه ملی نیاز دارد تا در راستای مقابله با این شبکه‌ها از ظرفیت‌های خود استفاده کرده و برنامه‌های کیفی خود را توسعه بدهد.
این مجری باسابقه رسانه ملی با بیان این نکته که پخش سریال‌های مختلف از این شبکه‌های فارسی‌زبان که با فرهنگ و اعتقادات ما سنخیتی ندارد و هرلحظه در سطح وسیعی از این شبکه‌ها برای مخاطب ایرانی پخش می‌شود نشان می‌دهد که تا چه اندازه وظیفه رسانه ملی برای تغییرات و ساخت برنامه‌های مناسب و کیفی دشوار است تا بتواند با این حجم از تولیدات هدفمند خارجی مقابله نماید.
رفیعی مزیت تغییرات را ایجاد نگاه جدید و انگیزه عنوان کرد و با اشاره به این‌که صداوسیما در طول این سال‌ها با دشواری و با کمبودهای مالی و اعتباری موفق شده تا حد ممکن مخاطبان را پای تلویزیون و رادیو نگاه دارد، افزود: به عقیده من آمدن نیروهای جدید نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی هم هست تا بتوانند از افکار جدید خود در جهت تولید برنامه‌های کیفی و مناسب بهره 
ببرند؛ والا صرف تغییر نام‌ها و جایگاه‌ها دردی را دوا نخواهد کرد. از سوی دیگر نیاز است تا دولت و مجلس نیز با تأمین اعتبارات لازم در این جنگ فرهنگی، از رسانه ملی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌رود حمایت کنند تااین رسانه بتواند عرض‌اندام کرده و محتوای لازم و کیفی را تولید نماید.
این فعال رسانه‌ای در ادامه با بیان این نکته که رسانه ملی در حوزه نیروی انسانی از ظرفیت‌های جوان و بسیار باانگیزه‌ای برخوردار است و باید به این نیروها بیش از گذشته توجه شود، گفت: به نظر من تغییرات صورت گرفته، صداوسیما را به سمت تحول و نوآوری سوق خواهد داد و من از نزدیک شاهد هستم که این تحولات تا چه اندازه بین نیروها ایجاد انگیزه کرده تا بتوانند نسبت به ارائه کار نو و تازه حرکت نمایند
اما همان‌طور که در سطور بالا هم گفتم این تغییرات نیازمند حمایت از سوی تمام ارکان سازمان و نیز پشتیبانی دولت و مجلس است تا این بار سنگین بتواند به بهترین شکل ممکن به منزل مقصود برسد.

نویسنده : حسن شجاعی - دبیر گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.