خواب عمیق اقتصاد آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26583
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۱۱ |
«رسالت» از دلایل شکل‌گیری رکود در آمریکا گزارش می‌دهد؛

خواب عمیق اقتصاد آمریکا

کشتی اقتصاد آمریکا که بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین اقتصاد در میان همه کشورهای جهان محسوب می‌شود، ماه‌هاست به‌گل‌نشسته است به‌طوری‌که اداره ملی تحقیق اقتصادی آمریکا اعلام کرده اقتصاد این کشور به‌طور رسمی وارد رکود شده است.
خواب عمیق اقتصاد آمریکا

نفیسه امامی
کشتی اقتصاد آمریکا که بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین اقتصاد در میان همه کشورهای جهان محسوب می‌شود، ماه‌هاست به‌گل‌نشسته است به‌طوری‌که اداره ملی تحقیق اقتصادی آمریکا اعلام کرده اقتصاد این کشور به‌طور رسمی وارد رکود شده است. شیوع ویروس کرونا و جنگ نفتی که باعث کاهش قیمت جهانی نفت شد، دو بازوی قدرتمندی بودند که رکود را به اقتصاد آمریکا تزریق کردند.
 اپیدمی بی‌سابقه کووید ۱۹ همه اقتصادها را در مقیاس جهانی به تعطیلی کشاند و باعث بیکاری بیش از ۴۲ میلیون آمریکایی گردید. اقدامات پیشگیرانه در رویارویی با کرونا با اعمال قرنطینه و تعطیل کردن فعالیت‌های اقتصادی، اثرات منفی بر اقتصاد آمریکا گذاشت به‌طوری‌که برآورد می‌شود ۲۱ میلیون فرصت شغلی در این کشور از دست برود و نرخ بیکاری به
 ۱۵/۷ درصد افزایش پیدا کند. این حجم از افزایش بیکاری از زمان رکود بزرگ اقتصادی در این کشور بی‌سابقه است.
ازسوی‌دیگر آمریکا دارای منابع مهم نفتی است. این کشور با نزول قیمت نفت که طی ۱۸ سال گذشته بی‌سابقه بود، سهم زیادی از درآمد خود را ازدست‌داد و باعث شد به اقتصاد این کشور ضربه بیشتری وارد شود. ازسوی‌دیگر جنگ اقتصادی میان آمریکا و چین و اتخاذ سیاست‌های تنش‌زای دولت، عاملی بود تا نرخ دلار در بازارهای جهانی ارزش خود را ازدست‌بدهد و کشورها به فکر جایگزینی آن بادیگر ارزها بیفتند. مجموعه این عوامل پازلی را شکل دادند تا مهم‌ترین دلایل رکود فعلی اقتصاد آمریکا را رقم بزنند.   
کمیل طیبی استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت»، با اشاره به وجود رکود گسترده در اقتصاد آمریکا گفت: چند عامل جهانی در رکود اقتصاد این کشور تأثیرگذار بود، اما شکل‌گیری جنگ تجاری میان آمریکا و چین عامل مهمی محسوب می‌شود. ترامپ باسیاست‌های تعرفه‌ای که برای چین اتخاذ کرد به‌نوعی به این کشور اعلام جنگ کرد، زیرا بخش وسیعی از بازار مصرفی آمریکا توسط چین تأمین می‌شود. بازار آمریکا بسیار وسیع و تقاضا در آن زیاد است و چین براساس ذائقه آمریکایی‌ها کالا طراحی و تولید می‌کند، ضمن‌اینکه قدرت خرید آمریکایی‌ها هم زیاد است. 
وی ادامه داد: این جنگ تجاری عمق زیادی پیدا کرده است و نتیجه آن کاهش ارزش دلار دربرابر یوآن و یورو شد. درنتیجه خیلی از کشورها در شرایط فعلی تصمیم گرفته‌اند نرخ برابری ارز را به سمت یورو و یوآن ببرند. 
طیبی به وجود آمدن رکود در اقتصاد آمریکا را در اثر وجود شرایط داخلی آمریکا ندانست و افزود: همه اقتصادها در دنیا دچار رکود شده‌اند، اما چالش‌هایی در بازار کار آمریکا به دلیل اتخاذ تصمیمات اشتباه به‌وجودآمد. ضمن‌اینکه مدیریت خوبی هم درمهار کرونا در آمریکا صورت نگرفت و لطمه‌های اقتصادی به‌ویژه باعث ازدست‌رفتن بیش از ۲۰ میلیون فرصت شغلی شد. طبق پیش‌بینی‌ها اگر ۱۱۰ میلیون شغل در سال ۲۰۲۰ میلادی در جهان از بین برود، بیش از ۲۰ میلیون شغل ازدست‌رفته در آمریکا، سهم زیادی را در بیکاری به‌خود اختصاص می‌دهد. 
این استاد دانشگاه یادآور شد: سیاست‌های تنش‌زای آمریکا در دنیا و برخورد این کشور با سازمان بهداشت جهانی و اتحادیه‌های اقتصادی، سیگنال‌های بدی را به اقتصاد این کشور تحمیل کرد و باعث شد سرمایه‌هایی که ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود جذب کرد، روند نزولی به خود بگیرد. 
طیبی افزود: ترامپ یک تاجر موفق است و اینکه در کار تجارت موفقیت‌های زیادی داشته بر هیچ شخصی پوشیده نیست، اما نباید اقتصاد بزرگی مانند آمریکا را در چارچوب خاصی محدود کرد، زیرا مدیریت در اقتصاد دارای اهمیت زیادی است. ترامپ شرایطی را برای بهبود اقتصاد آمریکا فراهم کرد، اما در رویارویی با بحران بزرگی مانند کرونا نتوانست به‌خوبی عمل کند. 
وی با اشاره به شکل‌گیری رکود گسترده در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در آمریکا گفت: رکود وسیع درآن‌سال‌ها را نمی‌توان با رکود فعلی مقایسه کرد، زیرا ابعاد آن بسیار بزرگ‌تر بود و به زمینه رفتاری نیاز داشت که به آن مرحله رسید ازجمله‌اینکه بازارهای مالی باعث شکل‌گیری آن رکود شدند. درحالی‌که در رکود فعلی شغل‌های زیادی به‌دلیل وجود شیوع کرونا از بین رفتند و فرصت‌های شغلی نابود شدند. 
طیبی کاهش قیمت نفت را یکی دیگر از عوامل بروز بحران در اقتصاد آمریکا عنوان کرد و افزود: این کشور هم دارای منابع نفتی و هم واردکننده نفت است. بحران در قیمت جهانی نفت قدرت خرید بسیاری از کشورها را کاهش داد و بخشی از درآمد آمریکا را کم کرد. 
وی درادامه گفت: دولت آمریکا به‌واسطه بحران کرونا بسته حمایتی معادل هزار میلیارد دلار را به‌دلیل تحت تأثیر قرار گرفتن افکار عمومی آمریکا و از‌بین‌رفتن بسیاری از کسب‌وکارها به مردم اختصاص داد. این اقدام باعث عرضه دلار در بازار داخلی شد و به تورم در این کشور دامن زد، زیرا حجم پول افزایش پیدا کرد و این عامل هم باعث پایین آمدن دوباره ارزش دلار گردید. 
طیبی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی آمریکا می‌تواند اقتصاد خود را دوباره احیا کند، گفت: در سال‌های اخیر سیاست تنش‌زایی آمریکا، اقتصادش را تحت‌تأثیر قرار داده است. در دوران ریاست جمهوری اوباما و کلینتون رونق اقتصادی در این کشور ایجاد شد که یکی از دلایل آن اتخاذ سیاست‌های معتدل‌تر در قبال کشورهای دیگر بود. 
این تحلیل‌گر اقتصاد بین‌الملل تصریح کرد: هرگز ذات اقتصاد با تنش همراه نیست. تنش می‌تواند اقتصاد را ملتهب کند، اما با این اوصاف به نظرمی رسد تا چند ماه آینده اقتصاد آمریکا بتواند خود را بازسازی کند. به‌عنوان نمونه ارزش سهام داو جونز که با شیوع کرونا ریزش زیادی پیدا کرد، اکنون دوباره به روال سابق بازگشته است.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.