خطای بزرگ زلنسکی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88892
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۳۳ |
اوکراینی ها پل کریمه را هدف قراردادند

خطای بزرگ زلنسکی

حمله اوکراینی ها به پل کریمه، فصل جدید از منازعات میان مسکو و کی یف را رقم زده است. دو نفر در پی «حمله» به پلی که شبه جزیره کریمه را به سرزمین اصلی روسیه متصل می‌کند، جان خود را از دست داده‌اند.رئیس پارلمان کریمه اوکراین را مسئول این حمله معرفی کرده است.پیش از این گزارش‌های تایید نشده حاکی از شنیده شدن صدای انفجار بر روی این پل داشته است.
خطای بزرگ زلنسکی

گروه  بین الملل 
حمله اوکراینی ها به پل کریمه، فصل جدید از منازعات میان مسکو و کی یف را رقم زده است. دو نفر در پی «حمله» به پلی که شبه جزیره کریمه را به سرزمین اصلی روسیه متصل می‌کند، جان خود را از دست داده‌اند.رئیس پارلمان کریمه اوکراین را مسئول این حمله معرفی کرده است.پیش از این گزارش‌های تایید نشده حاکی از شنیده شدن صدای انفجار بر روی این پل داشته است.پل کِرچ در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد و امکان سفر جاده‌ای و ریلی بین روسیه و شبه جزیره کریمه که مسکو در سال ۲۰۱۴ اقدام به اشغال آن کرد را فراهم نمود.قسمت‌هایی از این پل در اکتبر سال گذشته میلادی و در پی یک انفجار بزرگ بسته شد.این پل که یک شاهراه مهم در تامین وسایل و مایحتاج است، در ماه فوریه مجددا به طور کامل بازگشایی شد. اکنون بار دیگر شاهد تکرار این موضوع، آن هم در برهه ای حساس از جنگ اوکراین هستیم. 
 ادعای نادرست اوکراینی ها 
ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه غربی بلگورود روسیه، نیز در بیانیه‌ای در تلگرام نوشته که دو نفر که والدین یک دختر جوان بوده‌اند در این حادثه جان باختند و وی نیز این مسئله را «وضعیت اضطراری» نامیده است.
عکس‌های تایید نشده در فضای مجازی که توسط سخنگوی اداره نظامی اودسا منتشر شده، آوارها را در جاده پل و نرده‌های آسیب دیده را نشان می‌دهد.منطقه خاکستری،یک کانال تلگرامی روسی که به گروه واگنر نزدیک است هم گفته که این پل احتمالا توسط پهپاد زیر آبی متعلق به اوکراین مورد حمله قرار گرفته است.خبرگزاری دولتی روسیه ریانووستی به نقل ولادیمیر کنستانتینوف، رئیس پارلمان کریمه گفته که وی اوکراین را مسئول این حمله معرفی کرده است.اما ناتالیا هومنیوک، سخنگوی فرماندهی نظامی جنوب اوکراین، گفته که این حادثه می‌تواند اقدامی تحریک‌آمیز از سوی مسکو باشد! با این حال شواهدو مستندات موجود با ادعای اوکراینی ها همخوانی ندارد! 
سرگئی آکسیونوف، رئیس منصوب روسیه بر کریمه، در تلگرام نوشت: «تردد روی پل کریمه متوقف شده و یک حادثه اضطراری رخ داده است.سازمان‌های مجری قانون و همه دستگاه‌های مسئول در حال رفع مشکل هستند و اقدامات اولیه برای بازگرداندن وضعیت به حالت عادی در حال انجام است.با توجه به شرایط فعلی، از ساکنان و مهمانان شبه جزیره می‌خواهم که از تردد از طریق پل کریمه خودداری کنند و به دلایل امنیتی، مسیر زمینی جایگزین را از طریق مناطق جدید انتخاب کنند.»
 انفجار در بدترین زمان 
وزارت حمل و نقل روسیه می‌گوید که انفجار رخ داده بر روی این پل، بر تکیه‌گاه‌های آن تأثیری نگذاشته است و تنها سطح جاده آسیب دیده است.بی بی سی روسی گزارش کرده که گذرگاه کشتی‌ها هم که به موازات پل است، بسته شده، در حالی که خبرگزاری دولتی روسی تاس به نقل از اپراتور راه آهن محلی گفته است که قطارها ممکن است دچار ترافیک و تاخیر شوند.در فیلم‌های مربوط به آن زمان می‌توان یک گلوله آتشین بزرگ را دید در حالی که تعدادی ماشین و کامیون در حال عبور از روی پل هستند.
در ماه‌های قبل از این حادثه، مقامات اوکراینی بارها پیشنهاد کرده بودند که این پل هدف قرار گیرد، اما در روزهای بعد، کی‌یف از پذیرفتن مسئولیت این انفجار خودداری کرد.
دیروز روزی بود  که قراردادی که به اوکراین اجازه صادر کردن غلاتش از بنادر را می‌دهد، منقضی شد.این قرارداد با نظارت سازمان ملل متحد سال گذشته امضا شده بود.اوکراین و روسیه از بزرگترین صادرکنندگان غلات جهان هستند و این توافق در بحبوحه ترس از اینکه جنگ منجر به کمبود مواد غذایی در جهان شود، امضا شده بود اما روسیه پس از اتفاقی که دیروز در پل کریمه افتاد ، دیگر آن را تمدید نکرده است. 
 تصمیم پرهزینه زلنسکی
رئیس جمهور اوکراین زمان بدی را برای هدف قرار دادن پل کریمه انتخاب کرده است. این روزها زلنسکی و دولت اوکراین نمی توانند خشم خود را بابت ممنوعیت فروش غلات خود در کشورهای همسایه کتمان کنند. بر این اساس، اگرچه همچنان ۵ کشور اروپای شرقی واردات غلات اوکراینی را ادامه خواهند داد، اما تنها از خاک این کشورها برای ترانزیت محصولات کشاورزی اصلی اوکراین استفاده می شود! به عبارت بهتر، محصولات کشاورزی اوکراین در ۵ کشور لهستان، رومانی، بلغارستان ،
 مجارستان و اسلواکی فروخته نخواهد شد. این بدترین خبر ممکن برای کشاورزان اوکراین محسوب می شود زیرا عملا آنها با این تصمیم اروپائیان، بازار اروپای شرقی را از دست خواهند داد.
ماجرا از نقطه ای آغاز شد که کمیسیون اروپا عصر دوشنبه  هفته گذشته تصمیم گرفت تا یک سری ممنوعیت استثنایی بر واردات بدون تعرفه غلات اوکراینی را تا ۱۵ سپتامبر(َشهریورماه )   تمدید کند.بر این اساس، تزانزیت ( و نه فروش ) گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان در پنج کشور پیرامون اوکراین یعنی  لهستان، مجارستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان با شروطی که دولتها و کشاورزان این کشورها تعیین می کنند امکان پذیر خواهد بود. طی ماه های گذشته، کشاورزان ۵ کشور همسایه اوکراین مخالفت شدید خود را برای فروش بدون تعرفه محصولات کشاورزی اوکراین در کشورهایشان اعلام کرده بودند.
درچنین شرایطی توقف صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، اوضاع را به ضرر کی یف بدتر خواهد ساخت. محصولات کشاورزی اوکراین به دلیل فقدان تعرفه های گمرکی، به قیمتی به مراتب پایین تر از آنچه در داخل کشورهای همسایه تولید می شد، در بازار کشورهای لهستان، مجارستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان به فروش می رسد. همین مسئله منجر به انباشت محصولات کشاورزی در کشورهای مذکور و ضرر هنگفت کشاورزان و دولت می شد. در چنین شرایطی دولت های همسایه اوکراین در اقدامی جمعی، تصمیم اتحادیه اروپا در خصوص ممنوعیت اعمال تعرفه های گمرکی اعضا بر محصولات اوکراینی را نادیده انگاشته و آن را لازم الاجرا قلمداد نکردند. اکنون سران اروپایی با دولت های مخالف ، بر سر استمرار این روند به توافق رسیده اند. بر اساس این توافق، صرفا از خاک کشورهای همسایه اوکراین برای ترانزیت محصولات به دیگر نقاط اروپا و جهان استفاده می شود و فراتر از آن، بسته حمایتی ۱۰۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا نیز با هدف حمایت  از کشاورزانی که طی ماه های اخیر از لغو تعرفه های گمرکی محصولات اوکراینی آسیب دیده اند به این کشورها اختصاص خواهد یافت. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.