خشم مسلمانان دامن محصولات فرانسوی را گرفت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 32238
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۵۴ |
تحریم کالاهای فرانسه در پی توهین به پیامبر اسلام(ص)؛

خشم مسلمانان دامن محصولات فرانسوی را گرفت

انتشار کاریکاتوری موهن در یک نشریه فرانسوی در هفته‌های گذشته منجر به برانگیخته شدن خشم مردم مسلمان در کشورهای مختلف شد. در این میان  «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه چهارشنبه هفته گذشته به بهانه آزادی عقیده و در پی قتل یک معلم پاریسی، به حمایت از این اقدام پرداخت و اعتراضات گسترده‌ای توسط مسلمانان برعلیه اظهارات بالاترین مقام سیاسی فرانسه شکل گرفت و توهین به ساحت پیامبر رحمت(ص) به‌طور گسترده‌ای محکوم گردید.
خشم مسلمانان دامن محصولات فرانسوی را گرفت

نفیسه امامی
انتشار کاریکاتوری موهن در یک نشریه فرانسوی در هفته‌های گذشته منجر به برانگیخته شدن خشم مردم مسلمان در کشورهای مختلف شد. در این میان  «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه چهارشنبه هفته گذشته به بهانه آزادی عقیده و در پی قتل یک معلم پاریسی، به حمایت از این اقدام پرداخت و اعتراضات گسترده‌ای توسط مسلمانان برعلیه اظهارات بالاترین مقام سیاسی فرانسه شکل گرفت و توهین به ساحت پیامبر رحمت(ص) به‌طور گسترده‌ای محکوم گردید.
ماکرون اعلام کرده بود کشورش کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام (ص) را بار دیگر منتشر خواهد کرد. وی با اعلام حمایت از انتشار کاریکاتورهای موهن، به پشتیبانی فرانسه از انتشار این تصاویر تأکید کرده بود.
به دنبال اظهارات سخیفانه ماکرون، مسلمانان با راه‌اندازی هشتك «تحریم کالاهای فرانسوی» در بیشتر کشورهای عربی، استفاده از کالاهای فرانسوی را ممنوع کردند. خشم مردمی مسلمانان با ایجاد کمپین تحریم کالاهای فرانسوی در فضای مجازی به ترند  شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.
وزارت امور خارجه فرانسه پیرو این حرکت مسلمانان و فعالان فضای مجازی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طی روزهای اخیر درخواست‌هایی برای بایکوت کالاهای فرانسوی به‌خصوص محصولات غذایی و همچنین تظاهرات علیه فرانسه بر سر انتشار کاریکاتورهایی از حضرت محمد (ص) مطرح شده است. این درخواست‌های بایکوت که توسط گروهی اقلیت دنبال می‌شود، بی‌پایه و اساس بوده و باید فورا متوقف شود.»
در این میان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بعد از حملات ماکرون و ترویج اسلام‌ستیزی با انتقاد از اظهارنظر ماكرون نسبت به اهانت به پیامبر اسلام بیان کرد: «خطاب به مردم کشورم، هرگز تبلیغ مارک‌های فرانسوی را نکنید و به‌هیچ‌وجه کالاهای ساخت فرانسه را نخرید. درست همان‌طور که در فرانسه گفته‌شده کالاهای ساخت ترکیه را نخرید.»
کاربران عرب در تويیتر فهرستی از کالاهای فرانسه در بازارهای کشورهای عربی را منتشر کرده‌ و خواستار تحریم این اجناس شده‌اند. به دنبال این مسئله، برخی از فروشگاه‌ها و مراکز تجاری کویت با نصب پلاکاردهایی از آغاز تحریم کالاهای فرانسوی خبر داده‌اند. 
همچنین اتحادیه شرکت‌های تعاونی کویت تمامی محصولات تولید فرانسه را از بازارهای کویت جمع‌آوری کرد و ۵۰ شرکت تعاونی کویتی اعلام کرده‌اند تا اطلاع ثانوی کالاهای تولید فرانسه را از بازارها و شعبات خود جمع‌آوری کرده و به فروش نمی‌رسانند.
از سوی دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های توزیع کالا در قطر هم با اعلام اسامی تولیدات فرانسه با صدور بیانیه‌ا ی از جمع‌آوری این محصولات از فروشگاه‌ها و عدم توزیع آن خبر دادند.
علاوه بر این شرکت نفت و گاز فرانسوی توتال، چهارمین شرکت نفتی و هشتمین شرکت بزرگ جهان است که با عربستان سعودی برای ساخت شرکت آرامکو قرارداد امضا کرده است. در طول سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ نیز شرکت توتال با همکاری پتروناس و شرکت ملی چین در عراق یک کنسرسیوم مشترک به‌منظور راه‌اندازی میدان نفتی حلفیه ایجاد کردند.
توتال به کشورهای دیگر منطقه مانند ترکیه، پاکستان و بنگلادش که با خشم آن‌ها در قبال موضع‌گیری ماكرون در برابر کاریکاتور پیامبر اسلام قرار گرفته است، فرآورده‌های پتروشیمی و نفتی صادر می‌کند و این احتمال وجود دارد که ادامه موضع‌گیری فرانسه با قطع واردات محصولات این شرکت از کشورهای مسلمان روبه‌رو شود. 
از سوی دیگر در عربستان سعودی درخواست‌هایی برای بایکوت فروشگاه زنجیره‌ای «كارفور» در شبکه‌های اجتماعی‌ترند شده است. کارفور در حال حاضر بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای ازلحاظ تعداد، دومین ازلحاظ درآمد، و بعد از وال-مارت و تسکو سومین فروشگاه ازلحاظ سوددهی در جهان است. این فروشگاه  در کشورهای اسلامی دیگری همچون عمان، مراکش، ترکیه و ایران نیز حضور دارد. 
به گزارش رویترز در یکی از فروشگاه‌های شهر کویت، محصولات آرایشی و بهداشتی تولید شرکت اورال از قفسه‌های فروش جمع‌آوری شده‌اند. این فروشگاه یکی از ۷۰ فروشگاه تحت نظارت یک اتحادیه تعاونی بود که تصمیم گرفت فروش کالاهای فرانسوی را متوقف کند.
فرانسه یکی از کشورهایی است که محصولات آرایشی باکیفیتی را عرضه می‌کند و نمی‌توان نقش صنعت چند میلیارد یورویی محصولات زیبایی در این کشور را نادیده گرفت. کشورهای عربی هم یکی از مصرف‌کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی فرانسوی هستند. از سوی دیگر این کشور مشتریان مخصوص خود را در حوزه پوشاک و مد نیز در غرب‌آسيا و میان مسلمانان دارد که ممکن است به دنبال تحریم محصولات فرانسوی متضرر شوند.فرانسه سومین کشور صادرکننده بزرگ سلاح در جهان است که عربستان و امارات عربی متحده مشتریان اصلی سلاح‌های فرانسوی هستند. براساس آمارهای مؤسسه بین‌المللی سوئدی، مقصد ۴۴ درصد از صادرات اسلحه فرانسه به  غرب آسيا منتهی شده است که عربستان در صدر آن قرار دارد. همچنین دیگر مشتریان اصلی سلاح فرانسه در  غرب آسيا سه کشور امارات متحد عربی، قطر و مصر هستند. هنوز امکان برآورد میزان دقیق ضرر و زیانی که از تحریم محصولات فرانسوی از سوی کشورهای مسلمان اعمال شده، عنوان نشده است، اما با توجه به این اقدام سراسری مسلمانان، انتظار می‌رود اخبار خوبی برای شرکت‌های فرانسوی درراه نباشد.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.