خشم آمریکا از ساخت واکسن چینی کرونا! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27769
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۸:۰۸ |

خشم آمریکا از ساخت واکسن چینی کرونا!

هم‌اکنون چین در مراحل پایانی  تولید واكسن كووید ١٩ در جهان قرار دارد. همین مسئله منجر به نارضایتی شدید آمریکا شده است.بااین‌حال متخصصین آمریکایی نیز اذعان کرده‌اند که  تولیدکنندگان داروهای چینی در مراحل نهایی ساخت واكسن هستند .
خشم آمریکا از ساخت واکسن چینی کرونا!

مترجم:ملیکا ساختمانیان 
هم‌اکنون چین در مراحل پایانی  تولید واكسن كووید ١٩ در جهان قرار دارد. همین مسئله منجر به نارضایتی شدید آمریکا شده است.بااین‌حال متخصصین آمریکایی نیز اذعان کرده‌اند که  تولیدکنندگان داروهای چینی در مراحل نهایی ساخت واكسن هستند .
 در این میان ، واشنگتن و شرکای اروپایی آن، برای جلوگیری از تضعیف قدرت خود ( در خصوص گرفتن حق انحصاری تولید و توزیع واکسن کرونا) ، تهمت‌های جدیدی را علیه پکن مطرح کرده‌اند. 
پایگاه گلوبال تایمز در این خصوص تأکید کرده است :
«این‌چنین سناریوهایی توسط کشورهای غربی تعجب‌برانگیز نیست ولی درواقع نشان می‌دهد  كه تعدادی از کشورهای غربی ، در خصوص توان خود در تولید واکسن کرونا ناامید شده‌اندو این ناامیدی خود را در مواضع خشمگینانه آمریکا و برخی بازیگران اروپایی نشان داده است. چین اولین كشوری بود كه پاندمی كووید ١٩ را به كنترل درآورد و به‌تدریج اقدام به تولید واکسن کرد.فراتر از آن، چین از معدود کشورهایی است که بر لزوم دستیابی همگان به واکسن کرونا تأکید کرده و حتی اعلام کرده است که واکسن تولیدی خود را به‌زودی در اختیار دیگر کشورها نیز قرار خواهد داد. بااین‌وجود،آمریکا قصد دارد از «واکسن کرونا» به‌مثابه ابزاری برای تهدید دیگر کشورها و امتیازگیری از آن‌ها (در قبال ارائه محدود واکسن‌های تولید شده ) استفاده کند. این رویکرد ابزاری، به‌وضوح نشان می‌دهد که مقوله حقوق بشر، تا چه اندازه‌ای در غرب فراموش و به حاشیه رانده شده است. 
این رویکرد متفاوت، از ابتدای شیوع کرونا نیز قابل‌مشاهده بوده است.  طور مثال چین ماسك و لوازم پزشكی بی‌شماری را  به بیش از  ١٢٠ كشور در دوران شیوع کرونا صادر کرد اما در مقابل، شاهد ماسک دزدی آمریکا از دیگر کشورها بوده‌ایم. حتی برخی شرکای آمریکا مانند آلمان و فرانسه نیز هدف این اقدام واشنگتن قرار گرفتند. چین اعلام کرده است که  واكسن كووید ١٩ را محصولی برای همه می‌داند اما آن‌ها( بازیگران غربی)، واکسن کرونا را منحصر و محدود به خود و نه کشورها و مردم دیگر دنیا می‌دانند. 
چین اعلام کرده است که در راستای رسیدن به این هدف، تحقیقات صورت گرفته در مسیر تولید واکسن و دستاوردهایی که در این خصوص به دست آورده است را در اختیار دیگر کشورها قرار خواهد داد.  
در این میان آمریکا  تجهیزات پزشكی سایر كشورها را سرقت  و سعی كرده است تقریبا یك میلیارد دلار دسترسی انحصاری به واکسن  تولیدشده در  یك شركت آلمانی( در آینده )  را خریداری كند. در این زمینه ، تلاش‌های چین برای اكثریت كشورهای جهان باارزش است .بنابراین  چین باید با حملات تهاجمی‌تر از طرف غرب آماده باشد.
 تحلیلی بر گزارش گلوبال تایمز
بدون شک آمریکا و اکثر کشورهای اروپایی، همواره سعی کرده‌اند تا «رنج بشری» را در خدمت اهداف و خواسته‌های توسعه طلبانه خود در نظام بین‌المللی تعریف کنند. در این معادله، ارزش‌های بشردوستانه و حفظ جان انسان‌ها کمترین اهمیتی برای بازیگران غربی نداشته و ندارد. آن‌ها صرفا بر روی خواسته‌ها و منافع خود(  و نه منافع بشری) توجه و تمرکز دارند. این قاعده در خصوص بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا و تحولات مربوط به ساخت واکسن این ویروس نیز صدق می‌کند. 
گلوبال تایمز

نویسنده : مترجم:ملیکا ساختمانیان |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.