خروج از پروتکل الحاقی، ابزاری قدرتمند برای ملزم‌سازی طرف‌های برجامی است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39503
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۴۰ |
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس:

خروج از پروتکل الحاقی، ابزاری قدرتمند برای ملزم‌سازی طرف‌های برجامی است

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» درباره اقدام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر خروج از پروتکل الحاقی اظهار داشت: برای اینکه بتوان در برابر اقدامات آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها یک هماوردی داشت، نیازمند ابزاری مؤثر و کارساز هستیم.
خروج از پروتکل الحاقی، ابزاری قدرتمند برای ملزم‌سازی طرف‌های برجامی است

گروه سیاسی
حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» درباره اقدام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر خروج از پروتکل الحاقی اظهار داشت: برای اینکه بتوان در برابر اقدامات آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها یک هماوردی داشت، نیازمند ابزاری مؤثر و کارساز هستیم. آن‌ها ابزار تحریم را در اختیار دارند و علاوه بر آن، اقتصاد، قدرت و امپراتوری خبری دنیا نیز در دستان آن‌هاست. اما چون ما از این ابزارها برخوردار نیستیم، توان هسته‌ای تنها ابزار در دستانمان است که می‌توان از طریق آن تأثیرگذاری داشت. یا ما باید سخن از غنی‌سازی داشته باشیم یا اینکه موضوع خروج از پروتکل الحاقی را مطرح کنیم، این‌هاست که می‌تواند طرف غربی را سر جای خودشان بنشاند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس ادامه داد: ما خروج از پروتکل الحاقی را تنها صرف خروج از اجرای تعهدات مربوط به آن انجام نمی‌دهیم بلکه با توقف اجرای پروتکل الحاقی به دنبال دستیابی به حقمان هستیم. اگر بناست ایران بر اثر اجرای یک توافق بین‌المللی به‌حق خود نرسد و تنها اجراکننده یک سویه آن باشد، بنابراین از چنین امکاناتی می‌توان برای بازیابی حقوق خود استفاده کرد. بدین ترتیب، وقتی آن‌ها با ما همکاری نمی‌کنند چرا ما باید همچنان به همکاری‌ها و اجرای تعهدات ادامه بدهیم. دولت‌های غربی هر تحریمی که بوده علیه ایران انجام داده‌اند، بنابراین در چنین شرایطی هر کاری از دستمان بربیاید برای نجات مردم و تضمین آینده کشور انجام خواهیم داد.
حمیدرضا حاجی بابایی تصریح کرد: ما یک روزی به دلیل تعهداتی که پذیرفتیم و نیز به خاطر اثبات حسن نیت و درنظر داشتن اصل تعامل با دیگر کشورها، اجرای تعهدات را قبول کردیم و حتی داوطلبانه اجرای تعهدات اضافی را پیش گرفتیم. اما در شرایطی که آن‌ها هیچ کمکی نمی‌کنند و تلاشی برای اجرای وظایف خود ندارند، اقداماتی مانند خروج از پروتکل الحاقی، سخن آخری است که می‎توان با آن‌ها داشت.
وی همچنین گفت: بنابراین در چنین شرایطی، خروج از پروتکل الحاقی یک ابزار قدرتمند در دست جمهوری اسلامی برای ملزم‌کردن افرادی است که پیمان برجام و خروج از تحریم‌ها را امضا کردند اما الآن رفتاری عکس‌دارند و شدیدترین تحریم‌ها و فشارها را با تمام قدرت علیه کشورمان اجرا می‌کنند. سیاست کاهش تعهدات ایران قطعا تا زمانی که تمامی تحریم‌ها برداشته شود و آن‌ها به تعهداتشان عمل کنند، ادامه خواهد داشت. اگر طرف مقابل به تعهدات خودش عمل کرد آن‌وقت اجرای پروتکل الحاقی نیز از سر گرفته خواهد شد.
حاجی بابایی همچنین پیرامون واکنش طرف مقابل نسبت به تصمیم ایران اظهار کرد: مگر واکنش و اجماعی بالاتر از شرایط فعلی که آن‌ها علیه ما انجام داده‌اند، وجود دارد. آمریکایی‌ها تمامی اقدامات خصمانه و ضدایرانی را انجام دادند و تحریم‌ها را به اوج خود رساندند و در این ميان هم‌پیمانان اروپایی‌شان نیز یکپارچه تسلیم زورگویی‌های آن شدند، بنابراین دیگر چیزی برای تشدید و بدترکردن اوضاع در دستشان ندارند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.