خاک بیمهری بر چهره هنر
گروه فرهنگی
از زمانی که کرونا وارد شهرودیارمان شده روزی نیست که از مشکلات و عوارض حضور آن نگفته و ننوشته باشیم و به اثرات زیانبار آن اشاره نکنیم.
از مشکلاتی که برای کسب کارها ایجاد کرده تا معضلات جسمی و روحی فعالان بخشهای مختلف کشور که هرکدام قصهای طولانی دارند. در حوزه فرهنگی هم که از دیرباز مظلومیت و معصومیتش بر همه آشکار بوده حضور کرونا سختتر و آسیب زدنش سنگین هم دیده شد بهنحویکه نهتنها از حمایتها و کمکهای مالی محروم ماند در زمره اولین بخشهایی بود که تعطیل و فعالان آن از کار بیکار شدند.
باوجودی که هرازچندگاهی مراکز فرهنگی و هنری کشور با بیانیهای باز و با دستوری بسته میشدند اما این امید وجود داشت هرچه زودتر دستورالعمل جامعی برای استفاده از ظرفیت مراکز هنری برای پابرجا ماندن آنها و حیاتشان تدبیر شود اما متأسفانه چون حوزه فرهنگ مثل همیشه در اولویت نبود این اتفاق نیفتاد و اولین قربانی تعطیلیها و بسته شدنها مراکز فرهنگی بودند.
در همین زمینه یکی از اساتید دانشگاه معتقد است که شاید این فرصت تعطیلی کرونا زمینهساز ایجاد فضای تازه کسبوکار در حوزههای هنری بهویژه گالریها و نگارخانهها باشد تا فعالان این بخش بتوانند هنر خود را در این عرصه به نمایش گذاشته و امرارمعاش کنند. بهنام کامرانی معتقد است درحالیکه نگارخانهها و مراکز هنری تعطیل هستند بهترین راه استفاده از ظرفیت فضای مجازی است و اگر دولت و مسئولان امر حمایت کنند، گالری داران و متولیان نگارخانهها میتوانند در فضای مجازی به فعالیت خود ادامه دهند و روزی خود را در این فضای سخت کرونایی به دست آورند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هنر ذاتی زاینده دارد و میتواند خود را با هر شرایطی وفق دهد. در این عرصه و زمان نیز که کرونا تمام جهان را درنوردیده باید به هنر و هنرمند اجازه داد تا خود را بازیابد و از این تهدید فرصت بروز و ظهور را پیدا نماید.
شاید یکی از بهترین راهها در این زمینه فعال کردن حراجهای آنلاین و توسعه و تبلیغ آنهاست تا اقتصاد هنر در این دوران کمتر آسیبدیده و اهالی هنر امرارمعاش خود را از دست ندهند.
برای بررسی بیشتر این موضوع «رسالت» گفتوگویی با دکتر ندا ذوقی، استاد دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ وهنر ترتیب داده که در ادامه میخوانید.
آسیبپذیری اقتصاد کلان، هنر را تحتالشعاع قرار میدهد
وی در تشریح آسیبهای کنونی اقتصاد هنر به «رسالت» بیان کرد: «اقتصاد هنر شامل سه مؤلفه تولید، توزیع و مصرف است و شرایط حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، تولید را با مشکلات متعدد و بروز وقفه در فعالیت مواجه کرده است.»
وی افزود: «اقتصاد هنر متشکل از دنیای وسیع هنرهاست که بهموجب عدم فعالیت دچار آسیب شدهاند؛ این آسیب در هنرهای تجسمی کمتر اما در هنرهای سینمایی و تئاتر به جد مشهود است.»
ذوقی تصریح کرد: «مهمترین مؤلفه اقتصاد هنر، توزیع است چراکه ارائه و معرفی اثر را میسر میسازد، به همین خاطر نگارخانهها را میتوان یکی از مراکز مهم در توزیع اثر و معرفی هنر دانست.»
این پژوهشگر فرهنگ و هنر همچنین خاطرنشان کرد: «به خاطر شیوع ویروس کرونا چرخه اقتصاد کلان دچار مشکل شده است و هنگامیکه اقتصاد کلان با آسیب مواجه شود، اقتصاد هنر نیز تأثیر تحتالشعاع قرار میگیرد.»
وی گفت: «فرهنگ و هنر برای آحاد مردم بهعنوان بخشی از هویت آنها و بهمنظور پرکردن اوقات فراغتشان محسوب میشود لذا آسیب به این بخش را میتوان بهنوعی آسیب به فرهنگ مردم تلقی کرد.»
کرونا توسعه هنر ایرانی در مجامع بینالمللی را متوقف کرد
او اظهار کرد: «با آسیبپذیری اقتصاد کلان و اقتصاد هنر، روزمره مردم با مشکلات جدی ازجمله تأثیرات منفی ناشی از ویروس کرونا کاهش خرید و عدم فراغت روبهرو شده است. با کاهش قدرت خرید، تولید نیز دچار نقصان میگردد چراکه مردم دیگر خواستار مصرف و ارائه خدمات بیشتر نخواهند بود.»
ذوقی عنوان کرد: «بازارهای هنری ایران طی سالهای اخیر نسبت به مدت مشابه سالهای گذشته رشد چشمگیری داشت و موجب استقبال مردم سایر کشورها از محصولات هنری ایرانی شد. بهطور حتم هنگامیکه تقاضا در سطح بینالملل افزایش یابد، هنر ایرانی بیشازپیش شناخته خواهد شد.»
این استاد دانشگاه در پایان گفتوگو گفت: «اعمال تحریمهای سختگیرانه و گسترش ویروس کرونا بهعنوان دو عامل اصلی معرفی هنر ایرانی در مجامع بینالمللی را متوقف کرد و موجب کاهش رشد فعالان این حوزه شد.»
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.