خانه نشینی نوروزی مقدم بر سفرهای کرونایی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39371
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 03 اسفند 1399 - 7:12 |
«رسالت» امکان سفرهای نوروزی در دوران تشدید کرونا را بررسی می‌کند

خانه نشینی نوروزی مقدم بر سفرهای کرونایی

امسال هم مثل پارسال کرونا مهمان شب عید ما هست و نشد که این مهمان ناخوانده رخت و لحافش را برکشد و از خانه‌هایمان برود. در   ماندگاری این مهمان لجوج خودمان بیش از همه مقصر بودیم و دولتمردانمان هم ایضا. خودمان مقصر بودیم که رعایت نکردیم و حالا باید نوروز 1400 را با انواع و اقسام این ویروس سر کنیم و شاید خانه‌نشینی پارسال امسال هم به سراغمان بیاید. 
خانه نشینی نوروزی مقدم بر سفرهای کرونایی

گروه فرهنگی
امسال هم مثل پارسال کرونا مهمان شب عید ما هست و نشد که این مهمان ناخوانده رخت و لحافش را برکشد و از خانه‌هایمان برود. در   ماندگاری این مهمان لجوج خودمان بیش از همه مقصر بودیم و دولتمردانمان هم ایضا. خودمان مقصر بودیم که رعایت نکردیم و حالا باید نوروز ۱۴۰۰ را با انواع و اقسام این ویروس سر کنیم و شاید خانه‌نشینی پارسال امسال هم به سراغمان بیاید. 
گفتیم در ابتدای اسفند که شاید یکی از برنامه‌هایمان تنظیم برنامه سفر باشد گذری به شرایط سفر در نوروز ۱۴۰۰ داشته باشیم و از منظر یکی از کارشناسان حوزه گردشگری در این زمینه بیشتر جویا شویم.  با کرونا زندگی کنیم نه جنگ
مرتضی خاکسار، کارشناس اقتصاد گردشگری در گفت‌وگو با «رسالت» عنوان کرد: «درگیری امروز با ویروس کرونا اتفاق جدیدی نیست و ممکن است تنها برشدت آن افزوده‌شده باشد. بنابراین مهم‌ترین اصل این ا‌ست که مردم رویه زندگی خود را تغییر دهند مثل سال‌ گذشته
 به نحوی برنامه‌ریزی کنند که ضمن مدارا با کرونا بتوانند سنت‌ها را نیز حفظ نمایند.»
وی افزود: «واکاوی تاریخ مشخص می‌کند که با بروز حوادث و اتفاقات طبیعی مردم دچار تغییر و تحول در سبک زندگی شده و بر همین اساس شرایط زندگی خود را تغییر می‌دهند.»
خاکسار با بیان این‌که برای مقابله با کرونا در ایام نوروز نیازمند رعایت استانداردها و پروتکل‌ها هستیم تصریح کرد: «ازدیاد جمعیت در سطح جهانی نیازمند گسترش استانداردهاست و نیاز است تا ریز جزئیات پروتکل‌هایی که امروز به نام
 پروتکل‌های بهداشتی شناخته می‌شوند را توسعه دهیم. ضمن این‌که رعایت تمهیدات جدید یکی از عوامل گسترش استانداردهاست که می‌تواند به رعایت پروتکل‌ها و جلوگیری از خطر کمک کند.» این کارشناس اقتصاد گردشگری همچنین خاطرنشان کرد: «اکنون که در آستانه‌ 
نوروز ۱۴۰۰ هستیم، می‌بایست بپذیریم که پس از یک‌سال خستگی و مقابله با شرایط دشوار زندگی مردم به آرامش روح نیاز دارند. به‌روزهای  قبل از همه‌گیری ویروس کرونا فکر کنیم تا آشکار شود به‌رغم تمامی خطرات جاده‌ای همچون تصادفاتی که در آستانه نوروز رخ  و تلفات می‌داد اما مردم سفر می‌‌کردند. بیان این نکته به معنای آن است که مخاطرات همواره جلو روی ما هستند و این ما هستیم که باید به شیوه درست با آن‌ها مقابله کنیم‌.» 
خاکسار متذکر شد: «تفریح، نیاز نامرئی بشر است که به‌طور حتم باید در سیطره‌ زندگی او قرار بگیرد. شکل‌گیری ویروس‌های جدید به معنای محدودیت نیست بلکه به معنای آموزش‌های جدید برای زندگی‌ با آن‌هاست. رعایت دستورالعمل و پروتکل‌های بهداشتی یکی از عوامل زندگی با ویروس‌های جدید است. امروز اگر ناخودآگاه جمع چندین کارگر ساختمان را به هنگام استراحت نظاره کنیم خواهیم دید تمامی‌شان بر صورت ماسک دارند و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. بنابراین می‌توان عنوان کرد که مردم دیگر به‌تمامی پروتکل‌ها آشنا هستند و خود برآنند که برای سلامت جانشان آن ها  رارعایت کنند.» او خاکسار اظهار کرد: «تجربه نشان داده که محدودیت برای اعمال یک تصمیم به‌سختی موردقبول مردم واقع می‌شود‌‌. بنابراین پیش از هر چیز نیاز است تا تمهیدات مناسب اتخاذ و پیش روی مردم قرار گیرد و با آموزش های لازم دلایل محدودیت ها برای آن ها تبیین شود.» این کارشناس اقتصاد گردشگری همچنین یادآور شد: «در آستانه‌ سال جدید، باید به بستر‌های آموزش توجه کنیم. بدین معنا که وزارت بهداشت و درمان و پلیس‌راه‌ها زمینه آموزش موردنیاز را فراهم سازند و دولت نیز  عوامل موردنیازجهت مراقب های بهداشتی همچون دستکش، ماسک و محلول‌های ضدعفونی را فراهم سازد.»
وی گفت: «هنگامی‌که  انسان در معرض خطر قرار می‌گیرد، حاضر است تمامی اموال و دارایی‌ خود را ببخشد تا باری دیگر سلامت کامل جسم خود را کسب کند. بنابراین اکنون نیاز است تا دولت با صرف هزینه، پکیج‌های بهداشتی لازم برای مردم را  تهیه و به دست  آن ها برساند‌. همچنین با طراحی  و قرارگیری سفیرانی تحت عنوان سفیر بهداشت می‌تواند محل اسکان مسافران، نوع فاصله اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌ها را نظاره‌گر باشد.»
دولت برای مردم پک بهداشتی تهیه کند
او بیان کرد: «توصیه اول این است که مردم در ایام نوروز امسال هماند سال قبل از سفرهای غیرضروری اجتناب کرده و باتوجه به احتمال موج تازه کرونا از سفر  پرهیز کنند. ضمن اینکه سفیران بهداشت هم می‌بایست به تمامی هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و محل های اسکان مردم سر بزنند و به مسئولان بهداشت و درمان کشور درخصوص فاصله گذاری ها ی اجتماعی گزارش دهند.
 به هرحال حق طبیعی و قانونی مردم این است که پس از خستگی ناشی از خانه نشینی حاصل از کرونا بتوانند از مواهب سفرهای نوروزی استفاده کنند اما به نظر می رسد در پیش بودن موج جدید کرونا باعث شود تا امسال هم برای حفظ سلامتی مردم نیاز باشد تا از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند.»
این کارشناس اقتصاد گردشگری تشریح کرد: «مسئولان می‌بایست اطمینان کسب کنند که در حال حاضر کلیه خانوارها درصدد رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند چراکه از خطرات و عواقب همه‌گیری یک ویروس آگاه‌اند. به‌طور حتم این آگاهی به معنای وضع محدودیت نیست بلکه به معنای آموزش درست و زندگی با پروتکل‌های بهداشتی است. در حال حاضر، تمامی اعضای یک خانواده به دلیل این‌که جان دیگری را 
به خطر نیاندازند، به هنگام بازدید از یکدیگر از دست دادن و روبوسی پرهیز و با رعایت پروتکل‌ها ادای احترام می‌کنند.»
خاکسار می‌گوید: «رعایت فاصله‌ اجتماعی، ماسک زدن، شست‌وشوی دست‌ها و ضدعفونی کردن سطوح از عواملی است که مردم به آن آشنا و بی‌شک درصدد رعایت آن‌هستند. بنابراین ضرورت دارد به‌جای عوامل بازدارنده به عوامل تبليغی توجه کنیم‌. توجه به آموزش درست
 از طریق رسانه‌های کشور می‌تواند به گسترش سطح استاندارد کشور نیز کمک کند. به همین دلیل به نظر می رسد با رعایت این دستورالعمل ها هرچه سریع می توان از موج تازه کرونا عبور کرد و در زمان مناسب به سفرهای تفریحی رفت.»
خاکسار در پایان این گفت‌وگو گفت: «اختصاص هزینه برای آموزش در شرایط فعلی شیوع کرونا و آگاهی دادن به مردم برای درک شرایط ویژه این روزها سبب می شود تا در انتخاب ماندن در خانه و یا سفر بهترین گزینه را انتخاب نمایند. در شرایط حال حاضر بهترین کمک و تصمیم دولت این است که مردم را از عواقب سفرهای غیرضروری در ایام نوروز آگاه نماید.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای خانه نشینی نوروزی مقدم بر سفرهای کرونایی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.