خاموشی تالارها با ویروس تاجدار - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24574
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۱۱ |
«رسالت» آسیب‌های وارد شده به سالن های پذیرایی از کرونا را بررسی‌کرد؛

خاموشی تالارها با ویروس تاجدار

شیوع کرونا داغ سنگینی بر دل اکثر اصناف و مشاغل گذاشت، بعضی از حرفه‌ها را بیشتر درگیر رکود اقتصادی کرد و به بخش دیگری از اصناف آسیب کمتری رساند. صاحبان تالارها و برگزارکنندگان مجالس ازجمله مشاغلی بودند که به‌شدت از شیوع کرونا متضرر شده و بخشی از آن‌ها ورشکسته شدند، چراکه طبق اعلام دولت و ستاد ملی کرونا و به‌واسطه همه‌گیری این بیماری، از اسفندماه تا خردادماه اجازه برگزاری هیچ‌گونه مراسمی به سالن‌ها و تالارهای برگزارکننده مراسم داده نشد. 
خاموشی تالارها با ویروس تاجدار

| گروه اقتصادی| 
شیوع کرونا داغ سنگینی بر دل اکثر اصناف و مشاغل گذاشت، بعضی از حرفه‌ها را بیشتر درگیر رکود اقتصادی کرد و به بخش دیگری از اصناف آسیب کمتری رساند. صاحبان تالارها و برگزارکنندگان مجالس ازجمله مشاغلی بودند که به‌شدت از شیوع کرونا متضرر شده و بخشی از آن‌ها ورشکسته شدند، چراکه طبق اعلام دولت و ستاد ملی کرونا و به‌واسطه همه‌گیری این بیماری، از اسفندماه تا خردادماه اجازه برگزاری هیچ‌گونه مراسمی به سالن‌ها و تالارهای برگزارکننده مراسم داده نشد. 
در پی آسیب‌های جدی این ویروس تاجدار به صاحبان مشاغل، رئیس‌کل بانک مرکزی خبر از اعطای ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به واحدها و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا می‌دهد که بخشی از کسب‌وکارهای متضرر، تالار داران محسوب می‌شدند، اما متأسفانه تمام  صحبت‌ها و وعده‌ها در حد حرف باقی ماند و شرایط اعلام‌شده با واقعیت و عمل همخوانی نداشت. 
این روزها واحد‌های صنفی تالار دار‌ در وخیم‌ترین شرایط، امورات خود را می‌گذرانند. بیشتر برگزارکنندگان مراسم پیش‌پرداخت‌های گرفته‌شده قبل از کرونا را هزینه کرده‌اند و حالا برای بازگرداندن این مبالغ دچار مشکلات زیادی شده‌اند. درصورتی‌که تسهیلات کم‌بهره به این صنف تعلق بگیرد، شاید امکان فعالیت دوباره برای آنان فراهم گردد، در غیر این صورت ۳۰ تا ۴۰درصد آن‌ها دیگر توان ادامه کار نخواهند داشت. 
تا قبل از شیوع بیماری کووید ۱۹، بازار مجالس در سال ۹۸ نسبت به سال قبل رونق کمتری پیداکرده بود، زیرا هزینه‌های مراسم با توجه به تورم سال ۹۸ به‌مراتب بالا رفته بود و بسیاری مصمم به پایین آوردن هزینه‌های مجالس خود بودند. کرونا و اعلام قرنطینه، آب سردی بود که بر سر صاحبان تالارها و برگزارکنندگان مراسم ریخت و همه امید آن‌ها که به ابتدای سال ۹۹ و نیمه نخست سال دوخته‌شده بود را به یأس تبدیل کرد. 
شرایط به‌اندازه‌ای برای این صنف بغرنج شده  که تعدادی اعلام ورشکستگی کرده‌اند، چراکه نه‌تنها مراسمی برگزار نشده، بلکه هزینه‌های جاری مربوط به کارکنان و قبوض نیز بر صاحبان مشاغل تحمیل‌شده است. هرچند به‌تازگی با رفع ممنوعیت در برگزاری مراسم، چراغ تالارها به‌طور محدود روشن‌شده است، اما هنوز اعتماد بسیاری برای برگزاری مراسم جلب نشده و در مقایسه با سال قبل در همین ایام تعداد برگزاری مراسم به‌شدت کاهش داشته است.
خسرو ابراهیمی نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به بیکاری تالارهای پذیرایی از بهمن‌ماه تاکنون گفت: بعد از انتشار اخبار شیوع کرونا از بهمن‌ماه سال گذشته، بسیاری از قراردادهای مراسم لغو شد تا اینکه اسفندماه به‌طور رسمی برگزاری مراسم ممنوع اعلام گردید. از آن زمان تاکنون پنج ماه می‌گذرد و صاحبان این حرفه هیچ فعالیتی نداشتند.
وی افزود: بسیاری از صاحبان تالار و برگزارکنندگان مراسم اعلام ورشکستگی کرده‌اند و اجناس خود را به حراج گذاشتند. ۵۰ درصد از برگزارکنندگان مجالس هم تعطیل هستند و قراردادهای خود با مالکان سالن و باغ‌ها را فسخ کرده‌اند. وضعیت صاحبان این حرفه فاجعه‌آمیز است و اگر این روزها تعداد کمی از آن‌ها اقدام به برگزاری مراسم می‌کنند را نمی‌توان برای بیشتر اهالی این حرفه معیار سنجش قرار  داد، زیرا در حال حاضر سطح فعالیت این صنف به‌شدت کاهش داشته است. 
ابراهیمی نیا با اشاره به دستور دولت مبنی بر ارائه تسهیلات کم‌بهره به واحدهای صنفی آسیب‌دیده از کرونا افزود: به دستور رئیس‌جمهور به بانک مرکزی برای دادن وام‌های کم‌بهره به مشاغل، سایت «کارا» راه‌اندازی شد تا واحدهای صنفی متضرر در آن ثبت‌نام کنند. بر این اساس اعلام شد به تالارهای پذیرایی به ازای هر نیروی کاری که اخراج نشده است، ۱۶ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود. 
 نایب‌رئیس دوم اتاق اصناف تهران ادامه داد: به‌طور متوسط هر نیروی کار سه میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند و ۱۶ میلیون تومان به ازای هر نیروی کار بعد از گذشت پنج ماه بیکاری، هیچ کمکی به تالارها نمی‌کند. ضمن اینکه تا به الان هیچ تسهیلاتی به تالارها تعلق نگرفته است. این واحدهای صنفی اکنون نمی‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند چه برسد به اینکه کارگران خود را در شرایط فعلی حفظ کنند. باید کار، کارشناسی شود تا وامی که به صاحبان تالارها داده می‌شود، مشکلات آن‌ها را برطرف کند نه اینکه هیچ تأثیری در رفع معضلات آن‌ها نداشته  باشد.
وی معتقد است: ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بازگشت رونق به کسب‌وکار تالارها باید برگزاری مراسم را فقط منوط در تالارهای پذیرایی کند و هر اجتماعی در سالن‌های پذیرایی برگزار شود، چراکه در این سالن‌ها فاصله اجتماعی، ضدعفونی و انجام پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. اگر این روزها مجددا میزان مبتلایان به کرونا افزایش پیداکرده و تعداد افراد فوتی بیشتر شده است به دلیل عدم رعایت موارد بهداشتی و برگزاری مجالس در اماکن کوچک مانند خانه است. 
ابراهیمی نیا در پایان با تأکید بر اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط بازرسان موردبررسی قرار می‌گیرد، گفت: اتحادیه تالارهای پذیرایی و اتاق اصناف درصورتی‌که در تالارها مراسمی برگزار شود، رعایت مقررات بهداشتی و ضدعفونی را از طریق بازرسان پیگیری می‌کند. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.