اخبار ویژه »
شناسه خبر : 35412
پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه
تاریخ انتشار : 24 آذر 1399 - 7:56 |
اوضاعواحوال صنف عکاسان و فیلمبرداران بررسی شد؛
حکایت نگاتیوهای سوخته
کرونا به هیچکس رحم نکرد. حتی دلش برای ثبت و ضبط عکسهای ماندگار هم نسوخت تا راویان تصاویر قدیمی و ثبتکنندگان خاطرات دور و دراز در گوشه عزلت نشسته و در چموخم گرفتاریهای ناشی از این ویروس ناخوانده سرگردان باشند.
گروه فرهنگی
کرونا به هیچکس رحم نکرد. حتی دلش برای ثبت و ضبط عکسهای ماندگار هم نسوخت تا راویان تصاویر قدیمی و ثبتکنندگان خاطرات دور و دراز در گوشه عزلت نشسته و در چموخم گرفتاریهای ناشی از این ویروس ناخوانده سرگردان باشند.
روزگاری عکاسیها برای خود بروبیایی داشتند و شغلی باکلاس بهحساب میآمد اما با آمدن دوربینهای دیجیتال و موبایلها آرامآرام نگاتیوها جای خود را به دیسکها، هاردها و فلشها دادند و دست هرکسی یک دوربین افتاد تا آنچه میخواهد ثبت و ضبط کند و اینچنین شد که عکاسی و آتلیه از سکه افتاد.
حالا دیگر حتی برای عکسهای پرسنلی و اداری هم خود سازمانها اقدام میکنند و دیگر نیازی به عکاسی نیست تا برای عکسهای ۴*۶ و ۴*۳ دنبال آتلیه بگردید. این شد که کسبوکار آتلیههای عکاسی و فیلمبرداری بهخودیخود کمرنگ شد. کرونا که آمد همین نصفه و نیمه کاری هم که بود از رونق افتاد و امروز کمتر عکاسی هست که فعالیت شغلی سابق را داشته باشد و کمکهای دولتی هم این جان بیرمق را زنده نکرد.
برای آشنایی باحال و روز کرونایی این صنف گفتوگویی با دو تن از متولیان این حوزه ترتیب دادهایم که در ادامه میخوانید.
کرونا، معیشت عکاسان و فیلمبرداران را تحتالشعاع قرار داده است
زعفر یاوری، رئیس اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران در گفتوگو با «رسالت» بیان کرد: «شیوع و گسترش ویروس کرونا معیشت جامعه بزرگ عکاسان را تحتالشعاع خود قرار داده است. بهموجب این بیماری برگزاری کلیه مراسمها، جشنوارهها یا مجالس لغو شد، بنابراین تا مادامیکه تمامی تالارها تعطیل و مراسمها برگزار نمیگردد، نمیتوان عنوان کرد که جامعه عکاسان در وضعیت متعادل معیشتی به سر میبرند.»
وی افزود: «برخی از عکاسان مستقل دفتر عکاسی دارند. چنین افرادی علاوه بر معیشت به خطر افتاده خود، مسئولیت حقوق کارگران و کارمندان را نیز به دوش میکشند. گفتنی است که اجارهبهای دفتر عکاسی از دیگر هزینههایی است که این افراد میبایست پرداخت کنند.»
یاوری تصریح کرد: «هنگامیکه یک فرد بیکار است چطور میتواند اجارهبهای دفتر عکاسی و حقوق کارگران و کارمندان خود را پرداخت کند؟ طی چند ماه گذشته، دولت برای واحدهایی که بهاجبار تعطیلشدهاند مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر شاغل دارای پرونده تأمین اجتماعی (۵۰ درصد هزینه دستمزد و ۵۰ درصد سایر امور عملیاتی) در نظر گرفت اما بسیاری از افراد برای دریافت آن اقدام نکردند زیرا هنگامی که فرد بیکار است و درآمدی ندارد چطور میتواند اقساط وام خود را پرداخت کند؟»
عکاسی در معرض فراموشی!
رئیس اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران همچنین خاطرنشان کرد: «صنف عکاسان، هنرمند و آسیبپذیر است. شرایط شغلی این افراد بهگونهای نیست که ۶ ماه از سال را کسب درآمد کرده و در ۶ ماه دوم سال، از درآمد خود استفاده کنند. معیشت این افراد ملزم به کار دائم است بنابراین شیوع و گسترش کرونا بهشدت این صنف را متأثر از خودساخته است.»
وی گفت: «از طرف دیگر پلیس۱۰ + عکس پرسنلی عکاسیهای مجالس را برای گواهینامه و گذرنامه قبول نمیکند و خودش این خدمات را انجام میدهد که این کار غیرقانونی است. در پی شیوع ویروس کرونا از میان ۱۲۰۰ واحد عکاسی، ۱۰۰ واحد کار خود را جمع کردند و پروانه کسبشان را پس دادند.»
او در پایان این گفتوگو یادآور شد: «بزرگترین عامل نابودی این صنف، ادارههای دولتی همچون پیشخوان دولت و اداره ثبت میباشند. قدمت اتحادیه عکاسان در تهران به ۷۰ سال میرسد اما در حال حاضر با بیتوجهی هرروز بیش از دیروز، این صنف در حال نابودی است و متأسفانه هیچ تفکری برای بهبودی آن حاصل نمیشود.»
در ادامه بررسی این موضوع «رسالت» به گفتوگو با رحمتالله قادری اصل، عضو هیئتمدیره اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران پرداخت.
دولت، قدرت اجرایی اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران را سلبکرده است
وی در گفتوگو با «رسالت» بیان کرد: «پیشخوان دولت، آموزشوپرورش، اداره ثبت، پلیس۱۰ + و سرای محله در ابتدای امر شرایط را برای عکاسان بهویژه عکاسان و فیلمبرداران مجالس سخت کردند. بهموجب گسترش ویروس کرونا نیز این شرایط سختتر از گذشته و معیشتشان بیشازپیش آسیب دید.»
وی افزود: «پیش از گسترش ویروس کرونا۲ هزار و ۶۰۰ جواز کار داشتیم و هماینک هزار واحد کار را جمع و پروانه کسبشان را پس دادند چراکه صاحبان دفاتر، ناچار به تعدیل و کاهش نیروهای خود شدند.»
عضو هیئتمدیره اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران تصریح کرد:«علیرغم گفتههای دولت و اینکه صنف عکاسان در میان واحدهای مشمول تسهیلات کرونا بود اما هیچ کمکی پرداخت و دریافت نشد. در حال حاضر نیز بیان این موضوعات دور از ثمر است چراکه هیچ گوش شنوایی درمیان مسئولان وجود ندارد.»
او در پایان این گفتوگو با بیان اینکه قدرت اجرایی اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران بهموجب اقدام دولت، سلب شده است خاطرنشان کرد: «طی صحبتها و بررسی شرایط موجود، بارها قول بهبود شرایط داده شد اما هیچ اتفاقی صورت نگرفت. وعدههای بیعمل تنها انتظار زیرمجموعههای اتحادیه را افزایش میدهد درحالیکه خود اتحادیه هنوز هیچ تسهیلاتی را دریافت نکرده و کمکی شامل حالش نشده است.»
کرونا به هیچکس رحم نکرد. حتی دلش برای ثبت و ضبط عکسهای ماندگار هم نسوخت تا راویان تصاویر قدیمی و ثبتکنندگان خاطرات دور و دراز در گوشه عزلت نشسته و در چموخم گرفتاریهای ناشی از این ویروس ناخوانده سرگردان باشند.
روزگاری عکاسیها برای خود بروبیایی داشتند و شغلی باکلاس بهحساب میآمد اما با آمدن دوربینهای دیجیتال و موبایلها آرامآرام نگاتیوها جای خود را به دیسکها، هاردها و فلشها دادند و دست هرکسی یک دوربین افتاد تا آنچه میخواهد ثبت و ضبط کند و اینچنین شد که عکاسی و آتلیه از سکه افتاد.
حالا دیگر حتی برای عکسهای پرسنلی و اداری هم خود سازمانها اقدام میکنند و دیگر نیازی به عکاسی نیست تا برای عکسهای ۴*۶ و ۴*۳ دنبال آتلیه بگردید. این شد که کسبوکار آتلیههای عکاسی و فیلمبرداری بهخودیخود کمرنگ شد. کرونا که آمد همین نصفه و نیمه کاری هم که بود از رونق افتاد و امروز کمتر عکاسی هست که فعالیت شغلی سابق را داشته باشد و کمکهای دولتی هم این جان بیرمق را زنده نکرد.
برای آشنایی باحال و روز کرونایی این صنف گفتوگویی با دو تن از متولیان این حوزه ترتیب دادهایم که در ادامه میخوانید.
کرونا، معیشت عکاسان و فیلمبرداران را تحتالشعاع قرار داده است
زعفر یاوری، رئیس اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران در گفتوگو با «رسالت» بیان کرد: «شیوع و گسترش ویروس کرونا معیشت جامعه بزرگ عکاسان را تحتالشعاع خود قرار داده است. بهموجب این بیماری برگزاری کلیه مراسمها، جشنوارهها یا مجالس لغو شد، بنابراین تا مادامیکه تمامی تالارها تعطیل و مراسمها برگزار نمیگردد، نمیتوان عنوان کرد که جامعه عکاسان در وضعیت متعادل معیشتی به سر میبرند.»
وی افزود: «برخی از عکاسان مستقل دفتر عکاسی دارند. چنین افرادی علاوه بر معیشت به خطر افتاده خود، مسئولیت حقوق کارگران و کارمندان را نیز به دوش میکشند. گفتنی است که اجارهبهای دفتر عکاسی از دیگر هزینههایی است که این افراد میبایست پرداخت کنند.»
یاوری تصریح کرد: «هنگامیکه یک فرد بیکار است چطور میتواند اجارهبهای دفتر عکاسی و حقوق کارگران و کارمندان خود را پرداخت کند؟ طی چند ماه گذشته، دولت برای واحدهایی که بهاجبار تعطیلشدهاند مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر شاغل دارای پرونده تأمین اجتماعی (۵۰ درصد هزینه دستمزد و ۵۰ درصد سایر امور عملیاتی) در نظر گرفت اما بسیاری از افراد برای دریافت آن اقدام نکردند زیرا هنگامی که فرد بیکار است و درآمدی ندارد چطور میتواند اقساط وام خود را پرداخت کند؟»
عکاسی در معرض فراموشی!
رئیس اتحادیه صنف عکاسان و فیلمبرداران تهران همچنین خاطرنشان کرد: «صنف عکاسان، هنرمند و آسیبپذیر است. شرایط شغلی این افراد بهگونهای نیست که ۶ ماه از سال را کسب درآمد کرده و در ۶ ماه دوم سال، از درآمد خود استفاده کنند. معیشت این افراد ملزم به کار دائم است بنابراین شیوع و گسترش کرونا بهشدت این صنف را متأثر از خودساخته است.»
وی گفت: «از طرف دیگر پلیس۱۰ + عکس پرسنلی عکاسیهای مجالس را برای گواهینامه و گذرنامه قبول نمیکند و خودش این خدمات را انجام میدهد که این کار غیرقانونی است. در پی شیوع ویروس کرونا از میان ۱۲۰۰ واحد عکاسی، ۱۰۰ واحد کار خود را جمع کردند و پروانه کسبشان را پس دادند.»
او در پایان این گفتوگو یادآور شد: «بزرگترین عامل نابودی این صنف، ادارههای دولتی همچون پیشخوان دولت و اداره ثبت میباشند. قدمت اتحادیه عکاسان در تهران به ۷۰ سال میرسد اما در حال حاضر با بیتوجهی هرروز بیش از دیروز، این صنف در حال نابودی است و متأسفانه هیچ تفکری برای بهبودی آن حاصل نمیشود.»
در ادامه بررسی این موضوع «رسالت» به گفتوگو با رحمتالله قادری اصل، عضو هیئتمدیره اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران پرداخت.
دولت، قدرت اجرایی اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران را سلبکرده است
وی در گفتوگو با «رسالت» بیان کرد: «پیشخوان دولت، آموزشوپرورش، اداره ثبت، پلیس۱۰ + و سرای محله در ابتدای امر شرایط را برای عکاسان بهویژه عکاسان و فیلمبرداران مجالس سخت کردند. بهموجب گسترش ویروس کرونا نیز این شرایط سختتر از گذشته و معیشتشان بیشازپیش آسیب دید.»
وی افزود: «پیش از گسترش ویروس کرونا۲ هزار و ۶۰۰ جواز کار داشتیم و هماینک هزار واحد کار را جمع و پروانه کسبشان را پس دادند چراکه صاحبان دفاتر، ناچار به تعدیل و کاهش نیروهای خود شدند.»
عضو هیئتمدیره اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران تهران تصریح کرد:«علیرغم گفتههای دولت و اینکه صنف عکاسان در میان واحدهای مشمول تسهیلات کرونا بود اما هیچ کمکی پرداخت و دریافت نشد. در حال حاضر نیز بیان این موضوعات دور از ثمر است چراکه هیچ گوش شنوایی درمیان مسئولان وجود ندارد.»
او در پایان این گفتوگو با بیان اینکه قدرت اجرایی اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران بهموجب اقدام دولت، سلب شده است خاطرنشان کرد: «طی صحبتها و بررسی شرایط موجود، بارها قول بهبود شرایط داده شد اما هیچ اتفاقی صورت نگرفت. وعدههای بیعمل تنها انتظار زیرمجموعههای اتحادیه را افزایش میدهد درحالیکه خود اتحادیه هنوز هیچ تسهیلاتی را دریافت نکرده و کمکی شامل حالش نشده است.»
برچسب ها
عکاسی , فیلمبرداری , کرونا
به اشتراک بگذارید
https://resalat-news.com/?p=35412
تعداد دیدگاه : دیدگاهها برای حکایت نگاتیوهای سوخته بسته هستند
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.