حمایت دستگاه قضائی آمریکا از قاتل جرج فلوید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 41929
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۶:۱۶ |
ترجمه و تحلیل؛

حمایت دستگاه قضائی آمریکا از قاتل جرج فلوید

حمایت دستگاه قضائی و امنیتی آمریکا از قاتل جرج فلوید همچنان ادامه دارد .دریک شووین، افسر سابق پلیس که به‌عنوان متهم پرونده مرگ جورج فلوید محاکمه می‌شود، در دادگاه از ابراز نظر خودداری کرد.
حمایت دستگاه قضائی آمریکا از قاتل جرج فلوید

گروه بین‌الملل 
حمایت دستگاه قضائی و امنیتی آمریکا از قاتل جرج فلوید همچنان ادامه دارد .دریک شووین، افسر سابق پلیس که به‌عنوان متهم پرونده مرگ جورج فلوید محاکمه می‌شود، در دادگاه از ابراز نظر خودداری کرد. قانون اساسی آمریکا چنین حقی را به رسمیت می‌شناسد. محاکمه این افسر سابق پلیس به پایان خود نزدیک شده است.بر اساس گزارش دویچه وله، مرگ جورج فلوید اعتراضات گسترده مردم آمریکا به خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان را در پی داشت. دریک شووین، افسر سابق پلیس متهم است به علت قرار دادن زانوی خود بر گردن این شهروند سیاه‌پوست باعث مرگ او شده است.این در حالی است که وکیل مدافع شووین مدعی شده که هیچ خلافی از سوی موکل خود روی نداده است. وکیل مدافع شووین، علت مرگ جورج فلوید را استفاده از مواد مخدر و همچنین سابقه بیماری‌های او دانسته است.هفته گذشته، یک پزشک متخصص امور جنایی علت مرگ فلوید را نرسیدن اکسیژن به ریه‌ اعلام کرده بود. به‌این‌ترتیب، ادعای وکیل دریک شووین مبنی‌بر مرگ این شهروند سیاه‌پوست به علت مصرف مواد مخدر و سابقه بیماری‌های او رد شده است.دریک شووین در جلسه محاکمه خود از اظهارنظر پیرامون پرونده مرگ جورج فلوید خودداری ورزید. ماده پنج مکمل قانون اساسی آمریکا چنین حقی را به رسمیت می‌شناسد.به سخن دیگر، هرگاه ابراز نظر از سوی متهمی در جریان محاکمه به زیان او تمام شود، متهم می‌تواند از این ماده‌قانونی استفاده کرده و سکوت اختیار کند!پیتر کاهیل، قاضی دادگاه شووین از اعضای هیئت‌منصفه درخواست کرد که سکوت او را به‌عنوان نکته‌ای منفی در پرونده دادرسی به مرگ جورج فلوید منظور نکنند.دریک شووین، افسر سابق پلیس به اتهام کشتن جورج فلوید در روز ۲۵ ماه مه سال گذشته میلادی در برابر دادگاهی در مینیاپولیس واقع در ایالت مینه‌سوتا محاکمه می‌شود.دریک شووین زانوی خود را برای مدت نه و نیم دقیقه بر روی گردن جورج فلوید قرار داده بود و به‌رغم آنکه فلوید بارها گفته بود که نمی‌تواند نفس بکشد، به این عمل خود ادامه داده بود.جورج فلوید پس بی‌هوش‌شدن به بیمارستان منتقل می‌شود و در آنجا جان خود را از دست می‌دهد. دادستان پرونده مرگ جورج فلوید برای دریک شووین مجازات قتل درجه‌دو تقاضا کرده است.مجازات چنین اتهامی نهایتا  حبسی طولانی است. این در حالی است که شووین اتهامات وارده را نفی کرده است.محاکمه این افسر سابق پلیس در پرونده مرگ جورج فلوید احتمالا اوایل هفته آینده به پایان می‌رسد. پس از دفاع نهایی وکیل دریک شووین، هیئت‌منصفه درباره این پرونده تصمیم خواهد گرفت.باید یادآور شد که انتشار ویدئوی مرگ جورج فلوید به اعتراضات گسترده‌ای علیه نژادپرستی و خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان در آمریکا دامن زد. اعتراضاتی که هفته‌ها ادامه یافت و با حمایت و پشتیبانی کنشگران مدنی در کشورهای دیگر نیز همراه شد.
 حاشیه امنی برای نژادپرستان
نحوه محاکمه قاتل جرج فلوید و مدارای مطلق دستگاه امنیتی و قضائی آمریکا با درک شووین به‌خوبی نشان داد که وی و دیگر نژادپرستان در سرتاسر این کشور، تا چه اندازه‌ای موردحمایت مقامات امنیتی، سیاسی و قضائی قرار دارند. به عبارت بهتر، نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا به‌اندازه‌ای نهادینه‌شده است که مقامات آمریکایی ابایی از ابراز آن ندارند. دو حزب سنتی آمریکا(جمهوری‌خواه و دموکرات) قطعا در شکل‌گیری این روند سهیم بوده و ازآنچه امروز در جامعه آمریکا می‌گذرد، استقبال می‌کنند. این همان چهره عریان و واقعی آمریکاست؛ کشوری که در آن قاتل به‌مراتب نسبت به مقتول ارزش  و احترام بیشتری دارد! 
دویچه وله 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.