حمایت، لازمه خودکفایی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 21710
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۱۹ |
بررسی موانع و مشکلات کشاورزی ؛

حمایت، لازمه خودکفایی

طی چند روز گذشته ، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به موانع تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی عنوان کرد که دولت باید به برنامه تدوین شده الگوی کشت بها دهد و آن را اجرایی کند.
حمایت، لازمه خودکفایی

|فاطمه فلاح زاده| 
طی چند روز گذشته ، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به موانع تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی عنوان کرد که دولت باید به برنامه تدوین شده الگوی کشت بها دهد و آن را اجرایی کند. او بر این باور بود که اگر هزینه‌های صنعت کاهش یابد، هزینه امکاناتی که در اختیار کشاورز قرار می‌دهند نیز کاهش می‌یابد. در نتیجه این کاهش‌ها ، تولید  برای کشاورز ارزان‌تر می‌شود.      
«رسالت» در بررسی این امر ، به گفت‌وگو با علی قلی ایمانی ، نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران پرداخت تا لازمه خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی را‌ واکاوی کند.
*حل‌ مشکلات کنونی موجب خودکفایی می‌‌شود
علی قلی ایمانی ، نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران در تشریح موانع و مشکلات کشاورزی برای‌ خودکفایی در گفت‌وگو با «رسالت» عنوان کرد:
 «در حوزه کشاورزی اکنون با چندین مشکل روبه‌رو هستیم که اگر بتوانیم این مشکلات را حل کنیم بی‌شک قادر به تأمین نیاز داخلی کشور خواهیم شد و دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت و حتی ممکن است که به مرحله صادرات محصولات کشاورزی نیز برسیم.»
وی افزود: «نخستین مشکل کشاورزی ، سرمایه‌گذاری  است چراکه میزان سرمایه‌گذاری در کشور از سوی دولت و بخش خصوصی بسیار پایین است. بخش خصوصی هیچ تمایلی برای ورود به حوزه کشاورزی و تسهیل شرایط دانشگاهی این حوزه ندارد.»
*پیر شدن کشاورزی ، خطری جدی برای کشور
نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران همچنین ادامه داد : « موضوع قابل‌تأمل دیگر این است که افراد تحصیل‌کرده بسیاری مرتبط با حوزه کشاورزی داریم که نتوانستند  به بخش کشاورزی ورود پیدا کنند به موجب این اتفاق ، کشاورزی کشور رو به پیری است. پیر شدن کشاورزی ، خطری جدی برای کشور محسوب می‌گردد چراکه افراد مسن این حوزه ، به‌روز نیستند و از ابزار‌های روز دنیا در بسیاری از مواقع مطلع نیستند. عدم اطلاع از موضوعات روز دنیا موجب عدم بهره‌وری می‌شود. هنگامی‌که بهره‌وری رخ ندهد نمی‌توان از حداکثر پتانسیل موجود در کشاورزی استفاده کرد.»
او تصریح کرد: «با کاهش بهره‌وری ، ضایعات افزایش می‌یابد. اکنون در حوزه کشاورزی کشور بیش از
 ۳۰ میلیون تن محصول تولید می‌شود . تولید‌ی که حاصل وقت کشاورز و استفاده از منابع آب‌وخاک است. محصول همواره با بهای بالا تولید می‌شود اما به دلیل نبود دانش کافی ، ابزار لازم  و تکنولوژی مورد نیاز به هدرمی رود.»
*بازرگانی محصولات کشاورزی متأثر از نگاه دلالان است
قلی ایمانی خاطرنشان کرد: «در تولید و برداشت محصولاتی همچون کلزا و گندم با وجود کمباین حدود ۱۰ درصد ضایعات داریم. اکنون در کشور ۱۴ میلیون تن گندم تولید می‌شود که محاسبه ۱۰ درصد ضایعات از این مقدار حاکی از هدر رفت  یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم است.»
او گفت : «مشکل دیگر حوزه کشاورزی ، آموزش بهره‌برداران است چراکه هر فرد برای کار در یک حوزه باید از دانش کافی برخوردار باشد تا از پس انجام وظیفه خود به خوبی بر آید. این دانش یا باید به صورت علمی یا به صورت تجربی باشد.»
وی افزود: «مسئله دیگری که در حوزه کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد ، بازرگانی است که متأسفانه متأثر از نگاه دلالان است  و هیچ‌گونه نگاه کارشناسی و علمی بر آن صورت نمی‌پذیرد به طور مثال ، برداشت هر کیلو گوجه‌فرنگی به مبلغ ۱۰۰۰ تومان برای کشاورز تمام می‌شود اما بازار هر کیلو گوجه‌فرنگی را ۵۰۰ تومان می‌خرد. این نرخ مبرهن می‌کند که نگاه بازار ، نگاه حمایت و پایداری تولید نیست و تنها به فکر سود است درصورتی‌که کشاورز را نباید رها کرد و باید در سالی‌ که سال‌ جهش تولید است به آرامی‌‌ روبه‌جلو حرکت کنیم و به تولید بها دهیم تا بتوانیم مشکلات کنونی‌ حوزه کشاورزی را سامان‌دهی و پایداری بخش کشاورزی را ایجاد کنیم.»
*حمایت از کشاورز ،  مهم‌ترین لازمه خودکفایی
او با تأکید برحمایت از کشاورز و محصولات کشاورزی اظهار کرد: «نباید اجازه دهیم گندم در یک سال خودکفا شود و پنج سال دیگر‌ وارد کننده شویم. برخی تصمیم‌های نادرست موجب‌ می‌شود تا خودکفایی‌ پایدار با مشکل مواجه شود.در بخش کشاورزی ، سازمان تعاون روستایی داریم که به عنوان بازوی بازرگانی بخش کشاورزی معرفی می‌شود. اساس‌نامه این سازمان بسیار پیشرفته اما در عمل حمایتی رخ نمی‌دهد‌.»
نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: «پایداری تولید کشاورزی ملزم هدف گذاری و هدف گذاری ملزم برنامه‌ریزی است. به موجب برنامه‌ریزی باید ملزومات مورد نیاز کشاورز را در اختیارش قرار دهیم.
 ارائه خدمات و حمایت از کشاورز بی‌شک مهم‌ترین لازمه برای خودکفایی و  پایداری بخش تولید کشاورزی است.»

نویسنده : فاطمه فلاح زاده‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.