حفظ وحدت اسلامی موجب افزایش اقتدار مبتنی بر هویت دینی است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 92168
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۶:۱۵ |
حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل سیاسی:

حفظ وحدت اسلامی موجب افزایش اقتدار مبتنی بر هویت دینی است

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تبیین اهمیت وحدت مسلمانان پرداخت و در راستای برگزاری سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بیان کرد: شرایط مسلمانان در جهان در مقایسه با گذشته تفاوت پیداکرده است.
حفظ وحدت اسلامی موجب افزایش اقتدار مبتنی بر هویت دینی است

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تبیین اهمیت وحدت مسلمانان پرداخت و در راستای برگزاری سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بیان کرد: شرایط مسلمانان در جهان در مقایسه با گذشته تفاوت پیداکرده است. خوشبختانه به برکت حضور نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امروز جایگاه مسلمانان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، دینی، اقتدار فرهنگی و تأثیرگذاری در معادلات بین‌الملل ارتقا یافته است. 

وی درتشریح افزایش تعداد مسلمانان جهان افزود: طی چهاردهه گذشته، جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی به‌ویژه در بخش دفاع از اسلام همواره پویایی داشته و در چارچوب سیره پیامبر اسلام حرکت کرده است. تحرکات مثبت جمهوری اسلامی ایران موجب شده تا گرایش به اسلام سرعت ویژه پیدا کند و مردم جهان به‌ویژه اروپائیان و آفریقائیان تمایل بسیاری برای شناخت دین اسلام پیدا کنند. افزایش تعداد مسلمانان در سطح جهان موجب دغدغه بسیار‌مستکبران جهان شده است چراکه همواره اسلام هراسی دارند. 

ترقی در تشریح به‌کارگیری الگوهای اسلامی درابعاد بین‌المللی تصریح کرد: امروز تفکر اسلامی،  تمدن غربی را تحت تأثیر قرار داشته است و مکتب لیبرالیسم را به چالش جدی کشانده است. به‌موجب ارائه الگوهای اسلامی در عرصه‌های گوناگون، ملت‌های جهان رو به ارزش‌های دینی آورده‌اند و درصدد شناخت علوم قرآنی هستند. 
کارشناس مسائل سیاسی درخصوص تکیه به ارزش‌های دینی و علوم قرآنی همچنین خاطرنشان کرد: جمعیت قابل‌توجهی از مردم دنیا امروز می‌دانند که با تکیه به ارزش‌های دینی و علوم قرآنی می‌توانند به پیشرفت و توسعه مطلوب در سطح بین‌المللی دست پیدا کنند. 

او در تشریح راه‌های توسعه و انتقال الگوی مقابله با استکبار جهانی، متذکر شد: استکبار جهانی تمام قدرت خود را برا‌ی جلوگیری از پیشرفت انقلاب اسلامی به‌کارگرفته است. خوشبختانه این تلاش‌ها راه به‌جایی نبرده و حال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک الگو و سرمشق برای جهان اسلام‌ به شمار‌می‌آید و هدف این است که این الگو در میان ملت‌های اسلامی فراگیر شود. یکی از راه‌های توسعه و انتقال الگوی مقابله با استکبار جهانی، حفظ وحدت در میان امت اسلامی و یکپارچگی در مقابل دشمنان است. نباید اجازه دهیم تبلیغات دشمنان اسلام و طراحی‌های جنگ نرم آن‌ها، ملت‌های اسلامی را از سنت و سیره پیامبر اسلام دور کند. وی با تبیین تهدیدات مختلف استکبار جهانی و صهیونیسم‌ بین‌المللی همچنین یادآور شد: امروز جهان اسلام بیش از هرزمان دیگر ‌‌در معرض تهدیدات مختلف استکبار جهانی و صهیونیسم‌ بین‌المللی است.

افزون براین جریان‌های انحرافی زائیده تفکرات استکبار و انگلیس استعمارگر می‌کوشند تا‌ به چهره اسلام ناب خدشه وارد کنند و مانع از پیشرفت روزافزون کشور شوند، این تلاش‌ها در حالی است که سرعت گرایش به اسلام در اروپا‌ بسیار افزایش‌یافته است و خود معتقدند که تا سال ۲۰۳۰ یکی از ادیان بزرگ اروپا، اسلام خواهد بود.کارشناس مسائل سیاسی  در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم شناسایی عوامل تفرقه‌انگیز و تشدیدکننده شکاف و اختلافات مذهبی بیان داشت: حفظ وحدت و یکپارچگی در میان امت اسلامی برای دفاع از تمامیت اعتقادی و ارضی اهمیت فراوانی دارد و گامی در راستای حفظ هویت فردی و دینی نیز قلمداد خواهد شد. افزون براینکه حفظ وحدت برای جلوگیری از سلطه استکبار و کسب اقتدار مبتنی بر هویت دینی اهمیت فراوانی دارد و یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که می‌بایست بیش از گذشته موردتوجه قرار بگیرد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که در این مسیر می‌بایست عوامل تفرقه‌انگیز و تشدیدکننده شکاف و اختلافات مذهبی را به‌خوبی شناسایی و از خود دور کنیم. نباید اجازه دهیم هیچ مؤلفه‌ای موجب خدشه و انسجام جهان اسلام شود و همبستگی امت اسلامی را کمرنگ سازد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.