حضور هسته‌های داعش در تظاهرات عراق - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 13907
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵ |
سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با«رسالت» مطرح کرد:

حضور هسته‌های داعش در تظاهرات عراق

تحولات اخير در عراق و خشونت افسارگسيخته‌اي که اخبارش هر روز به گوش مي‌رسد بيش از هر چيز تنها به جهت نبود دولت قدرتمند در اين کشور است.
حضور هسته‌های داعش در تظاهرات عراق

|راضيه فراهاني|
تحولات اخير در عراق و خشونت افسارگسيخته‌اي که اخبارش هر روز به گوش مي‌رسد بيش از هر چيز تنها به جهت نبود دولت قدرتمند در اين کشور است. پس از استعفاي عادل عبدالمهدي از جايگاه نخست‌وزيري عراق، ذهن‌ها به آن‌سو حرکت کرد که شايد اين اغتشاشات رو به پايان باشد اما نه‌تنها تمام نشد بلکه افزايش نيز يافت. اخيرا ويدئويي در فضاي مجازي از اعدام نوجوان ۱۶ ساله‌اي در پايتخت عراق دست‌به‌دست شده است. ماجرا از اين قرار بوده که اين نوجوان تنها به جهت آن‌که اغتشاشگران را از سمت منزل دور کند، صداي اعتراضش به آن‌ها بلند مي‌شود اما در ادامه شاهد ضرب و شتم وي از سوي تظاهرکنندگان و نهايت اعدامش بوديم. بدون شک نبود قدرتي منسجم در قالب دولت قانوني عراق باعث ادامه اين وضعيت در کشور شده است. در اين ميان نبايد نقش آمريکا و عربستان سعودي را در اين اغتشاشات از ياد برد. «محمد شياع السوداني» و «سيد ابراهيم بحرالعلوم» تاکنون از گزينه‌هاي جدي نخست‌وزيري در عراق هستند. چنانچه نخست‌وزير منتخب مجلس نتواند در برابر بحران‌هاي آتي ايستادگي و استعفا کند، اين احتمال وجود دارد که يک شخصيت نظامي زمام امور را بر عهده خواهد گرفت. 
سيد رضا صدرالحسيني، کارشناس مسائل غرب آسيا حول تحولات اخير در عراق به «رسالت» گفت: «با توجه به اين‌که نظام سلطه به وسيله عوامل خود نتوانست به اهدافش ازجمله درهم شکستن ساختار سياسي و اجتماعي عراق دست يابد بسيار تلاش کرد تا با ايجاد درگيري‌هاي مختصر در نقاط مختلف بالأخص پايتخت شرايطي را فراهم کند تا مسئله اعتراضات و اغتشاشات در رأس اخبار رسانه‌هاي مربوط به اين کشور قرار گيرد؛ آن‌ها با استفاده از توانمندي‌هاي رسانه‌اي نظام سلطه به ويژه رسانه‌هاي عربي متصل به کشورهاي مرتجع منطقه مانند بي‌بي‌سي عربي، العربيه، الشرقيه و اخبار رسانه‌هاي آمريکايي به زبان عربي درپي برجسته‌سازي اتفاقات اخير در نقاط مختلف عراق هستند.»
اين کارشناس مسائل غرب آسيا با ابراز تأسف از بروز اتفاقاتي هولناک در عراق گفت: «اين موضوعات تنها نشان از حضور هسته‌هاي داعش در اين تظاهرات است. از جمله صحنه‌هاي دل‌خراش و هولناک اين اغتشاشات را مي‌توان حمله به جوان ۱۶ ساله‌اي اشاره کرد که به جهت اعتراض به تعدادي از تظاهرکنندگان، وي را از منزل خارج و با ضرب و شتم در مقابل منزل و جلوي چشم خانواده‌اش به دار آويختند. حوادث اخير در عراق تنها ما را به ياد جنايات داعشي‌ها در اين سرزمين مي‌اندازد.»
صدرالحسيني با بيان اين‌که آمريکا به دنبال بزرگ‌نمايي تشنجات در عراق است، افزود: «با تمام اين اوصاف اکثريت مردم عراق به توصيه مرجعيت اين کشور درپي ايجاد آرامش و در انتظار معرفي نخست‌وزير از سوي مجلس هستند. به نظر مي‌آيد با اقداماتي که در روزهاي گذشته انجام شده است تعداد افرادي که در مظان کانديداي نخست‌وزيري قرار گرفته‌اند، به حداقل رسيده و احتمالا طي دو روز آينده فرد موردنظر مجلس به‌عنوان نخست‌وزير از طريق رئيس‌جمهور منصوب و دستور تشکيل دولت جديد ارائه خواهد شد.»

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.