اخبار ویژه »
شناسه خبر : 25135
پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه
تاریخ انتشار : 25 تیر 1399 - 8:33 |
ضرورت آیندهپژوهی در موضوع عفاف و حجاب در گفتوگو با مریم مجتهدزاده بررسی شد؛
حجاب میوه عفاف
الگوسازی برای جوانان بهویژه نسلهای جدید از مهمترین وظایف متولیان فرهنگی کشور محسوب میشود و در این زمینه نیاز است به فراخور تغییرات فرهنگی و اجتماعی شرایطی فراهم شود تا جوانان بتوانند از الگوهای مناسب در امور روزمره زندگی استفاده نمایند.
گروه فرهنگی
الگوسازی برای جوانان بهویژه نسلهای جدید از مهمترین وظایف متولیان فرهنگی کشور محسوب میشود و در این زمینه نیاز است به فراخور تغییرات فرهنگی و اجتماعی شرایطی فراهم شود تا جوانان بتوانند از الگوهای مناسب در امور روزمره زندگی استفاده نمایند.
اینکه نتوان برای جوانان مدلها الگوهای دستیافتنی و درعینحال مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و اجتماعی تعریف کرد، اساسا مشکل نهادهای فرهنگی کشور به شمار میرود و باید در تبیین چشماندازها و برنامهریزیهای فرهنگی به این موضوع مهم توجه کرد.
در این زمینه شاید یکی از مهمترین بخشهایی که نیاز است تا برای آن برنامهریزیشده و الگوهای مناسبی تدوین شود، حوزه عفاف و حجاب است که بهعنوان ارزشهای برجسته جامعه اسلامی نیازمند دقت نظر در ارائه راهکار و الگو برای استفاده نسل جدید و جوانان هستیم.
در تعریف این دو موضوع میتوان به این نکته اشاره کرد که حجاب امری ظاهری و در ارتباط با پوشش افراد جامعه باشد و عفاف مفهومی غیر ظاهری و معنوی تلقی شود و این دو در کنار یکدیگر مکمل رفتار انسانی در حوزه عفاف و حجاب تلقی میشوند و ماحصل عفت و حجاب درونی ، در پوشش ظاهری تجلی میکند. شاید این تعبیر در مورد حجاب و عفاف به واقعیت نزدیکتر باشد که حجاب میوه عفاف است.
برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم گفتوگویی با مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس صورت گرفته که در ادامه میخوانید.
وی در ابتدای این بحث با اشاره به اینکه بحث تعریف از آیندهپژوهی و ضرورت پرداختن به موضوع حجاب و عفاف با بهرهگیری از این علم است گفت: آیندهپژوهی مجموعه تلاشهایی است که با جستجوی منابع، الگوها و عوامل تغییر یا ثبات، با بهرهگیری از طیف وسیعی از روشها به تجسّم آیندههای بالقوه و برنامهریزی و با گمانهزنیهای نظاممند و خردورزانه، برای آنها میپردازد و بازتاب چگونگی زایش واقعیت فردا از دل تغییر یا ثبات امروز و با مطالعه گذشته است. از سوی دیگر جوانان که آیندهساز فردای جامعه هستند، به مدل و الگو نیازمندند. آنها باید بدانند بر اساس چه الگو و روشی رفتار کنند هر چه الگوهای معرفیشده به جوانان کاملتر، سالمتر، جامعتر و دستیافتنیتر باشد، امکان موفقیت بیشتر است. سیر تحول و فرهنگ سیاسی در ایران بعد از انقلاب اسلامی، مجموعه مؤلفههای فرهنگی اسلامی و ایرانی ظرفیت بسیار خوبی در ارائه الگوهای مثبت و مؤثر در جامعه به شمار میآید. بنابراین در حوزه مطالعات آیندهپژوهی عفاف و حجاب نیازمند یک گذشته پژوهی قوی هستیم. بزرگترین تهدید از جانب قدرتهای بزرگ این است که جامعه از گذشتهاش جدا شود. در این صورت جامعهای که از گذشتهاش جدا شود دیگر نمیتواند آیندهپژوه شود.
مجتهد زاده ادامه داد: بررسی وصایای شهدای عزیز و سبک زندگی دوران دفاع مقدس مطالعه ارزشمندی از گذشتهای نهچندان دور را نشان میدهد که میتواند شیوه عملی قابلارائه برای نسل کنونی و حتی آینده باشد. مثلا یکی از پیامهای متعارف در وصایای شهدا مقایسه قداست سیاهی چادر و حجاب زنان با خون شهید بود.
این فعال فرهنگی ادامه داد: ما امروز در شرایط پارادوکس فرصت و تهدید هستیم. آیندهپژوهان میگویند اگر قدر فرصتهای موجود را ندانیم به تهدید تبدیل میشود. بنابراین علاوه بر گذشته پژوهی ضرورت دارد شرایط و وضعیت فعلی را مورد ارزیابی قرار گیرد؛ حال پژوهی در حوزه عفاف و حجاب به ما هوشمندی میدهد و کمک میکند تا برنامهریزی در جهت آینده را اصولیتر طراحی و اجرا کنیم. رویشهای جوانان، فرصتهای امروز جامعه به شمار میرود، شهدای مدافع حرم نمونه بارز این رویشهای انقلابی و معنوی هستند. یکی از مباحث مهم جامعه امروز تأکید بر خانواده بهعنوان بنیانگذار نهاد جامعهپذیر است و فراموش نکنیم که دامان پرمهر مادران و خواهران متدین و فهیم، مربی اصلی این قدسیان هستند، این موضوع را باید قدر بدانیم.
وی با بیان اینکه تعریف عملی از حجاب و عفاف با امنیت فرهنگی ما کاملا مرتبط است یادآور شد: حجاب و عفاف و مهمتر از آن حیا، در حقیقت توانایی جامعه اعم از مرد و زن در حفظ و تداوم ماهیت و هویت و شخصیت جامعه در برابر شرایط سخت متغیرها و وجود تهدیدهای احتمالی و واقعی است.مسئولان فرهنگی باید طوری سیاستگذاری کنند که برنامهها در جهت ترویج باورهای دینی و هویت ملی باشد تا توانایی و ظرفیت مردم را برای اینکه بتوانند از وضعیتهای امروز و فردایشان دفاع کنند؛ و در برابر تبلیغات نامناسب و خارج از شئون اجتماعی، ایستادگی کنند، بالا ببریم. از سوی دیگر در ارائه برنامه سبک زندگی به فرزندان خود طوری عمل کنیم که به هویت و ارزشهای بومی خود افتخار کنند. همچنین باید در همه برنامهها به داشتن خانواده مسلمان اصیل با همه ظرفیتهای تربیتی و اخلاقی فکر کنیم. اگر در کنار آگاهی بخشی به جوانان فرصت بدهیم تا انتقاد کنند؛ خودشان مدافع حجاب و عفاف در جامعه خواهند بود؛ اصلا تقویت رویکرد انتقادی در جامعه، سناریوی مطلوب را برای ما تعریف میکند. صیانت از امنیت فرهنگی توسط خود مردم حاصل این رویکرد است. چنانچه در دفاع مقدس دنیا اعتراف کرد که خانوادههای ایرانی پیروز میدان بودند و این پیروزی فقط به نیروهای مبارز و نظامی منحصر نمیشد.
مجتهد زاده در پایان گفت: ما در این کشور به مدیریت آینده پرداز نیاز داریم؛ مدیریتی با آیندهپژوهی، خلاقیت و نوآوری و با مهارتهایی که حرکت بهسوی جلو دارد، امام خمینی (ره) تأکید داشتند که آینده ما در جهان اسلام و در جهان این است که بتوانیم عدالت را برقرار کنیم. در کنار مدیریت آیندهپژوه، ما نیاز به مدیریت جهادی داریم. مدیریتی مسلح به مؤلفههای کیفی و قابل تحرک، قابل رشد، اخلاقی و ارزشی که سرانجام به رفتار عادلانه، مسئولانه، عفیفانه، ایثارگرایانه و اخلاق مدارانه از جنس انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی منتهی شود. چشمانداز این مدل تربیت نسلی پرتلاش و هوشمند در جهت فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی است.
الگوسازی برای جوانان بهویژه نسلهای جدید از مهمترین وظایف متولیان فرهنگی کشور محسوب میشود و در این زمینه نیاز است به فراخور تغییرات فرهنگی و اجتماعی شرایطی فراهم شود تا جوانان بتوانند از الگوهای مناسب در امور روزمره زندگی استفاده نمایند.
اینکه نتوان برای جوانان مدلها الگوهای دستیافتنی و درعینحال مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و اجتماعی تعریف کرد، اساسا مشکل نهادهای فرهنگی کشور به شمار میرود و باید در تبیین چشماندازها و برنامهریزیهای فرهنگی به این موضوع مهم توجه کرد.
در این زمینه شاید یکی از مهمترین بخشهایی که نیاز است تا برای آن برنامهریزیشده و الگوهای مناسبی تدوین شود، حوزه عفاف و حجاب است که بهعنوان ارزشهای برجسته جامعه اسلامی نیازمند دقت نظر در ارائه راهکار و الگو برای استفاده نسل جدید و جوانان هستیم.
در تعریف این دو موضوع میتوان به این نکته اشاره کرد که حجاب امری ظاهری و در ارتباط با پوشش افراد جامعه باشد و عفاف مفهومی غیر ظاهری و معنوی تلقی شود و این دو در کنار یکدیگر مکمل رفتار انسانی در حوزه عفاف و حجاب تلقی میشوند و ماحصل عفت و حجاب درونی ، در پوشش ظاهری تجلی میکند. شاید این تعبیر در مورد حجاب و عفاف به واقعیت نزدیکتر باشد که حجاب میوه عفاف است.
برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم گفتوگویی با مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس صورت گرفته که در ادامه میخوانید.
وی در ابتدای این بحث با اشاره به اینکه بحث تعریف از آیندهپژوهی و ضرورت پرداختن به موضوع حجاب و عفاف با بهرهگیری از این علم است گفت: آیندهپژوهی مجموعه تلاشهایی است که با جستجوی منابع، الگوها و عوامل تغییر یا ثبات، با بهرهگیری از طیف وسیعی از روشها به تجسّم آیندههای بالقوه و برنامهریزی و با گمانهزنیهای نظاممند و خردورزانه، برای آنها میپردازد و بازتاب چگونگی زایش واقعیت فردا از دل تغییر یا ثبات امروز و با مطالعه گذشته است. از سوی دیگر جوانان که آیندهساز فردای جامعه هستند، به مدل و الگو نیازمندند. آنها باید بدانند بر اساس چه الگو و روشی رفتار کنند هر چه الگوهای معرفیشده به جوانان کاملتر، سالمتر، جامعتر و دستیافتنیتر باشد، امکان موفقیت بیشتر است. سیر تحول و فرهنگ سیاسی در ایران بعد از انقلاب اسلامی، مجموعه مؤلفههای فرهنگی اسلامی و ایرانی ظرفیت بسیار خوبی در ارائه الگوهای مثبت و مؤثر در جامعه به شمار میآید. بنابراین در حوزه مطالعات آیندهپژوهی عفاف و حجاب نیازمند یک گذشته پژوهی قوی هستیم. بزرگترین تهدید از جانب قدرتهای بزرگ این است که جامعه از گذشتهاش جدا شود. در این صورت جامعهای که از گذشتهاش جدا شود دیگر نمیتواند آیندهپژوه شود.
مجتهد زاده ادامه داد: بررسی وصایای شهدای عزیز و سبک زندگی دوران دفاع مقدس مطالعه ارزشمندی از گذشتهای نهچندان دور را نشان میدهد که میتواند شیوه عملی قابلارائه برای نسل کنونی و حتی آینده باشد. مثلا یکی از پیامهای متعارف در وصایای شهدا مقایسه قداست سیاهی چادر و حجاب زنان با خون شهید بود.
این فعال فرهنگی ادامه داد: ما امروز در شرایط پارادوکس فرصت و تهدید هستیم. آیندهپژوهان میگویند اگر قدر فرصتهای موجود را ندانیم به تهدید تبدیل میشود. بنابراین علاوه بر گذشته پژوهی ضرورت دارد شرایط و وضعیت فعلی را مورد ارزیابی قرار گیرد؛ حال پژوهی در حوزه عفاف و حجاب به ما هوشمندی میدهد و کمک میکند تا برنامهریزی در جهت آینده را اصولیتر طراحی و اجرا کنیم. رویشهای جوانان، فرصتهای امروز جامعه به شمار میرود، شهدای مدافع حرم نمونه بارز این رویشهای انقلابی و معنوی هستند. یکی از مباحث مهم جامعه امروز تأکید بر خانواده بهعنوان بنیانگذار نهاد جامعهپذیر است و فراموش نکنیم که دامان پرمهر مادران و خواهران متدین و فهیم، مربی اصلی این قدسیان هستند، این موضوع را باید قدر بدانیم.
وی با بیان اینکه تعریف عملی از حجاب و عفاف با امنیت فرهنگی ما کاملا مرتبط است یادآور شد: حجاب و عفاف و مهمتر از آن حیا، در حقیقت توانایی جامعه اعم از مرد و زن در حفظ و تداوم ماهیت و هویت و شخصیت جامعه در برابر شرایط سخت متغیرها و وجود تهدیدهای احتمالی و واقعی است.مسئولان فرهنگی باید طوری سیاستگذاری کنند که برنامهها در جهت ترویج باورهای دینی و هویت ملی باشد تا توانایی و ظرفیت مردم را برای اینکه بتوانند از وضعیتهای امروز و فردایشان دفاع کنند؛ و در برابر تبلیغات نامناسب و خارج از شئون اجتماعی، ایستادگی کنند، بالا ببریم. از سوی دیگر در ارائه برنامه سبک زندگی به فرزندان خود طوری عمل کنیم که به هویت و ارزشهای بومی خود افتخار کنند. همچنین باید در همه برنامهها به داشتن خانواده مسلمان اصیل با همه ظرفیتهای تربیتی و اخلاقی فکر کنیم. اگر در کنار آگاهی بخشی به جوانان فرصت بدهیم تا انتقاد کنند؛ خودشان مدافع حجاب و عفاف در جامعه خواهند بود؛ اصلا تقویت رویکرد انتقادی در جامعه، سناریوی مطلوب را برای ما تعریف میکند. صیانت از امنیت فرهنگی توسط خود مردم حاصل این رویکرد است. چنانچه در دفاع مقدس دنیا اعتراف کرد که خانوادههای ایرانی پیروز میدان بودند و این پیروزی فقط به نیروهای مبارز و نظامی منحصر نمیشد.
مجتهد زاده در پایان گفت: ما در این کشور به مدیریت آینده پرداز نیاز داریم؛ مدیریتی با آیندهپژوهی، خلاقیت و نوآوری و با مهارتهایی که حرکت بهسوی جلو دارد، امام خمینی (ره) تأکید داشتند که آینده ما در جهان اسلام و در جهان این است که بتوانیم عدالت را برقرار کنیم. در کنار مدیریت آیندهپژوه، ما نیاز به مدیریت جهادی داریم. مدیریتی مسلح به مؤلفههای کیفی و قابل تحرک، قابل رشد، اخلاقی و ارزشی که سرانجام به رفتار عادلانه، مسئولانه، عفیفانه، ایثارگرایانه و اخلاق مدارانه از جنس انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی منتهی شود. چشمانداز این مدل تربیت نسلی پرتلاش و هوشمند در جهت فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی است.
برچسب ها
حجاب , عفاف , مریم مجتهدزاده
به اشتراک بگذارید
https://resalat-news.com/?p=25135
تعداد دیدگاه : دیدگاهها برای حجاب میوه عفاف بسته هستند
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.