جوجه‌ها زنده‌اند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 79886
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۶:۳۷ |
ریشه اظهار نظرهایی که اقتدار و امنیت غذایی کشور را به چالش می کشد کجاست؟

جوجه‌ها زنده‌اند

مدت‌هاست که به واسطه فشارها و مشکلات اقتصادی، مردم و جامعه ای که در آن زندگی می‌کنیم ملتهب است اما در این میان برخی از اظهارات غیر مسئولانه مقامات و چهره های سیاسی سبب می‌شود که به زخم مردم نمک پاشیده شده و رنجش و دلخوری آنها از مسئولان کشور بیشتر و راه برای مقابله با مشکلات بسته شود. 
جوجه‌ها زنده‌اند

مدت‌هاست که به واسطه فشارها و مشکلات اقتصادی، مردم و جامعه ای که در آن زندگی می‌کنیم ملتهب است اما در این میان برخی از اظهارات غیر مسئولانه مقامات و چهره های سیاسی سبب می‌شود که به زخم مردم نمک پاشیده شده و رنجش و دلخوری آنها از مسئولان کشور بیشتر و راه برای مقابله با مشکلات بسته شود. 
در همین راستا، اخیرا  اظهاراتی در مورد معدوم سازی جوجه های یکروزه سبب بهم ریختن بازار شد. 
در یک برنامه تلوزیونی ادعا شد که ۱۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه در روزهای ۲۲ و ۲۳ آذرماه سال ۱۴۰۱ معدوم شده است. این اظهارات موجب شد تا انتقاد بسیاری از کارشناسان در این بخش برانگیخته و به دنبال آن بازار ملتهب شود. 
ادعا شده است معدوم سازی ۱۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه به دلیل افت قیمت مرغ در بازار بوده است.
به شکل عمومی در اکثر نقاط دنیا و در صنایع مرتبط با پرورش طیور ، زمانی که قیمت جوجه یکروزه به حداقل خود در بازار می رسد پیشنهاد  امحای جوجه ها مطرح می شود. 
این پیشنهاد نیز پیش از این بارها در کشور مطرح شده است چرا که  فعالین این بخش اعتقاد دارند زمانی که  قیمت جوجه یکروزه به یک سوم قیمت تمام شده تولید این محصول برسد صرفه اقتصادی آن از بین می رود . 
چنین شرایطی سبب می شود تا بسیاری از فعالان این صنعت نیز جوجه های تولیدی خود را معدوم کرده تا شاید راهی برای افزایش قیمت آن در روزهای آینده بیابند . 
اما بنابر قوانین و شرع چنین اقدامی در ایران اسلامی قابل قبول نیست بنابراین طرح چنین مطالبی می تواند موجب نگرانی اذهان عمومی شود  و تنها زمینه را برای بهره برداری دشمنان مهیا می‌سازد. 
  چه کسانی واکنش نشان دادند 
اما به دنبال انتشار این خبر بود که  دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه و مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ادعای مطرح شده  مبنی بر معدوم سازی ۱۵ میلیون جوجه یکروزه در پاییز را تکذیب کردند و گفتند: هیچ جوجه یکروزه‌ای از سال گذشته تاکنون معدوم نشده و چنین گزارشی نداشتیم.
«محمدرضا صدیق پور» دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه ، معدوم سازی ۱۵ میلیون جوجه یکروزه در فصل پاییز را تکذیب کرد و گفت: هیچ جوجه یکروزه‌ای از سال گذشته تاکنون معدوم نشده است و این موضوع به مدیریت انجمن صنفی برمی‌گردد.
وی افزود: تصاویری که از سوی صدا و سیما منتشر شده مربوط به معدوم سازی جوجه‌های یکروزه در سال ۱۳۹۹ است.
«حبیب اسدالله نژاد» مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی نیز با رد ادعای رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: گزارشی در خصوص معدوم سازی ۱۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه در آذرماه امسال مطرح شده هنوز به دست این اتحادیه نرسیده و چنین گزارشی نداشتیم.
  وقتی رسانه ملی، اصول رسانه ای را نمی شناسد 
جالب آنجاست در این گزارش، گردانندگان برنامه حین مطرح شدن  ادعای جوجه کشی، اقدام به نمایش تصاویر و کلیپ‌های آرشیوی و مربوط به سال‌های گذشته می‌کنند.
این درحالی است که انتظار می‌رود رسانه ها نقش نورافکن را در جامعه بازی کرده و در انتشار واقعیت دچار اشتباه نشوند. به خصوص رسانه ملی در عصر حاضر، حکم تیغ دو لبه‎ای را دارد که نوع کاربرد آن بر افکار عمومی بسیار مؤثر بوده و علاوه بر تأثیرات آن در بهبود شرایط زندگی و توسعه همه جانبه می‌تواند مخرب آرامش جامعه شود. 
انتظار می رود که برنامه سازان صدا و سیما باتوجه به وضعیت  کنونی کشور به این مهم دست یافته باشند که کشور  فقط در حوزه اقتصادی مشکل ندارد که فقط بتوان براساس برنامه‎های اقتصادی و اشتغال به طرح مسائل آن در رسانه پرداخت. بلکه فشارهای بسیاری سبب شده تا کشور  از بعد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ژئوپلیتیک و حتی زیست محیطی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود. 
از این رو صدا و سیما باید برنامه ریزی کاملی برای ساخت برنامه های خود داشته باشد تا بتواند به این واسطه به چاره جویی جمعی بپردازد . 
سؤال از برنامه سازان صدا و سیما این است که آنها چرا قبل از اجرای این برنامه مطالعه ای ولو اندک در مورد موضوع برنامه نداشته اند و یا اینکه چرا قبل از پخش آن این اظهارات مورد بررسی قرار نگرفته و اسناد و مدارک مرتبط با آن بررسی نگردیده است. 
وقتی چنین اخباری منتشر می شود فضا برای  موج‌سواری رسانه‌ای بیگانگان فراهم شده  تا  روح و روان مردم را مورد هجمه قرار داده و از آن در مسیر پروژه اعتماد زدایی از نظام بهره گیرند . 
این اقدام نه تنها همدردی و همراهی زبانی با مردم محسوب نمی‌شود بلکه حتی می‌تواند نوعی توهین به ملت ایران تصور شود.
درحقیقت در عصر حاضر، هیچ حوزه یا منطقه ای بدون توجه به نقش مثبت رسانه‎ها که واسط و حامل پیام های ارتباطی هستند، نمی‎تواند به توسعه و بهبود امور زندگی مردم بپردازد.
مسئولین نیز باید در نظر داشته باشند در چنین شرایطی کوچکترین اقدامات آنها زیر ذره بین قرار دارد و  باید به هر طریق ممکن، نشان دهند که خدمتگزار مردم هستند. اظهارات غیرکارشناسی تنها به قیل و قال و بلوای رسانه‎ای منجر شده که آثار مضر آن بعدها بیشتر نمایان می‌شود.
  علت اصلی معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه در سال‌های قبل چه بود؟
محمدرضا صدیق پور پیشتر در این باره گفت:  کاهش قیمت مرغ زنده و جوجه یکروزه ضرر و زیان سنگینی را به تولید کنندگان جوجه یکروزه و گوشت مرغ  کشور وارد می‌کند. 
 در سال‌های گذشته یکی‌از دلایل این ضرر و زیان، برنامه ریزی تولید جوجه یکروزه گوشتی بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار علیرغم نظر تشکل‌های صنفی مرتبط برای تأمین گوشت مرغ شب عید و ماه مبارک رمضان بود. افزایش تولید بی سابقه‌  جوجه یکروزه در آن سال‌ها برای تأمین نیاز گوشت مرغ شب عید و ماه مبارک رمضان سبب شد حداقل ۱۰ درصد جوجه یکروزه بیش از نیاز تولید شود.
دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه اضافه کرد: آن چیزی که این معضل را جدی تر کرد  کووید ۱۹بود که  محدودیت تردد، کاهش سفر و عدم برگزاری مراسمات را به دنبال داشت و سبب کاهش ۲۰ درصدی در مصرف گوشت مرغ شد. 
باید در نظر داشت که در کشورامکان نگهداری مرغ پایان دوره وجود ندارد و  مرغداران گوشتی مجبور شدند  تا  مرغ زنده را ۳۰۰۰ تومان زیر قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به فروش برسانند ، بنابراین انگیزه ای برای جوجه ریزی بعدی وجود نداشت . 
در این زمان تولیدکنندگان جوجه یکروزه هم با کاهش شدید قیمت جوجه مواجه شدند و این امر سبب شد تا تولیدکنندگان جوجه یکروزه نیز همانند مرغداران گوشتی، متحمل ضرر و زیان سنگینی شوند.
باید گفت که در بسیاری از واحدهای تولید گوشت مرغ  امکان نگهداری بیش از ۱۰ تا ۱۲ ساعت جوجه یکروزه در جوجه کشی وجود ندارد. 
  آیا امکان صادرات وجود دارد؟ 
یکی از نکاتی که پیش ازاین به آن   اشاره شد   صادرات بخش‌های تولیدی بود . این امر نیز  درشرایطی در صنعت طیور گوشتی کشور فراهم می‌شد تا علاوه بر تأمین نیاز کشور، صادرات هم توسعه داده شود.
 البته این امر نیازمند همکاری همه دست اندرکاران شامل تولید کنندگان، تشکل های صنفی و دستگاهای اجرایی ذی ربط صنعت پرورش طیور گوشتی است تا روند فعلی قیمت ها اصلاح و شرایط بهبود وضعیت تولید کنندگان مرغ گوشتی و جوجه یکروزه فراهم شود.
بنابراین صادرات نمی تواند دلیل خوبی برای طرح این موضوع باشد ، عده ای دیگر نیز علت اصلی معدوم‌سازی جوجه یکروزه در گذشته را مربوط به کمبود نهاده‌های طیور ، سویا و ذرت می‌دانند . 
  استفاده از مزایای بیمه 
 همچنین برخی از کارشناسان در برداشت های خود موضوع استفاده از مزایای بیمه را مطرح می کنند و تأکید دارند که یکی از دلایل مطرح در مورد جوجه کشی استفاده از مزایای بیمه برای کشتن جوجه‌ها است . 
با این وجود در همان زمان نیز مدیر روابط عمومی صندوق بیمه کشاورزی ضمن رد این ادعا گفت :  جوجه های یکروزه در حدفاصل تولید تا زمان ورود به مرغداری بیمه گذار، خارج از پوشش بیمه هستند بنابراین حذف جوجه‌های یکروزه با هدف دریافت غرامت از بیمه احتمالی نادرست است. 
  نیت از انتشار خبر فیک 
به نظر می‌رسد نیت اصلی انتشاردهندگان این خبر ، بالا بردن قیمت مرغ و نشر دروغین کمبود آن در کشور است تا موجب به هم ریختن بازار و تهدید امنیت غذایی کشور شود .  وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه گفت :  تولیدکنندگان ما تأمین‌کننده غذای مردم کشورهستند و با شرایط و امکاناتی که در طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها از جمله تسهیلات، خرید قراردادی و آزادسازی صادرات شکل گرفته است حتی معدوم‌سازی یک جوجه هم قابل قبول نیست‌ و در مورد فیلم منتشر شده از معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه در فضای مجازی باید اذعان داشت که این کار غیر حرفه‌ای بوده و حتی به گفته رئیس‌جمهور کاری غیر شرعی است .بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در این باره اظهار کرد: دولت مرغ مازاد تولیدی را می‌خرد، به‌منظور تأمین سرمایه در گردش مرغداران و دامداران ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مناسب‌ تصویب شده و عوارض صادرات مرغ و تخم‌مرغ صفر و ممنوعیت صادرات برداشته شد.
  تشویش اذهان عمومی 
انتشار فیلم  نابودی جوجه یکروزه ، در حقیقت به نوعی تشویش اذهان عمومی است که موجب اخلال در نگاه مردم به امنیت تولید غذایی و نظام تولید مواد غذایی می شود. مقامات قضائی پیشتر اعلام کرده‌اند که جوجه کشی یک پدیده مجرمانه است و دستگاه قضائی قاطعانه با آن برخورد قانونی می‌کند. همچنین در ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی درباره حیوان‌آزاری آمده است : «هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۳ میلیون ریال محکوم خواهد شد.»
  صحنه سازی برای کدام سناریو؟
برای همه واضح است که اقدام مرغداران برای معدوم کردن جوجه‌های یکروزه هم خلاف شرع و قانون است. البته متأسفانه در بسیاری از مناطق دنیامعدوم‌سازی جوجه یکروزه در جریان شوک‌های عرضه از روش‌های جاری اقتصادی محسوب می شود اما این اقدام از جهت شرعی و هم از جهت وجدانی امری غیرقابل قبول در کشور به شمار می‌رود . 
وزیر جهاد کشاورزی  از ابتدا به زیرمجموعه خود مأموریت داد تا ضمن به‌ کار بستن تدابیر لازم برای جلوگیری از متضرر شدن تولیدکننده، از معدوم شدن جوجه‌ها هم جلوگیری کند.
در نهایت به نظر می‌رسد که ادعا‌های حساسی از این دست، یا باید اثبات شود یا این که گویندگان و مطرح‌کنندگان آن از مردم عذرخواهی کرده و در قبال آن در برابر قانون پاسخگو باشند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.