جوابیه وزارت آموزش و پرورش - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24199
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۷:۴۲ |
واکنش وزارت آموزش و پرورش به گزارش «دسته گل‌های مدارس»

جوابیه وزارت آموزش و پرورش

به دنبال چاپ گزارشی با عنوان دسته گل های مدارس در تاریخ 21 خردادماه سال جاری، وزارت آموزش و پرورش جوابیه ای را برای روزنامه ارسال کرده که در ادامه می خوانید.
جوابیه وزارت آموزش و پرورش

به دنبال چاپ گزارشی با عنوان دسته گل های مدارس در تاریخ ۲۱ خردادماه سال جاری، وزارت آموزش و پرورش جوابیه ای را برای روزنامه ارسال کرده که در ادامه می خوانید.
مدیر مسئول محترم روزنامه رسالت
با سلام و احترام 
عطف به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ ۲۱/۳/۱۳۹۹ با عنوان «دسته گل‌های مدارس» ضمن استقبال از این موضوع مهم و نقدهایی که در این زمینه مطرح شده است پاسخ معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند.
• وزارت آموزش و پرورش، هم در چارچوب رسالت تربیتی خود و هم به عنوان یکی از اعضای اصلی ستاد مبارزه با موادمخدر، اقدامات گسترده‌ای برای محافظت از دانش‌آموزان، در برابر اعتیاد و مصرف مواد دارد. این برنامه‌ها، طیف متنوعی از محورها، شامل آموزشی، ترویجی و مراقبتی را شامل می‌شود.
• به عنوان مثال، در محور آموزشی، طرح کلان توانمندسازی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان، برای دانش‌آموزان سه دوره تحصیلی اجرا می‌شود که در سال تحصیلی ۹۹- ۱۳۹۸ در ۴۲ هزار مدرسه کشور، اجرا شده است که در مجموع، بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را در دوره دوم متوسطه، همچنین ۳ میلیون و ۶۸۱ هزار نفر را دوره اول متوسطه و ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار نفر را در دوره ابتدایی، تحت  پوشش قرار داده است. در همین زمینه، درسنامه‌هایی با عنوان راهنمای آموزش پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، تهیه و تدوین شده است که با کمک این درسنامه‌ها، معلمان سه دوره تحصیلی می‌توانند شیوه‌ها  و فنون آموزش پیشگیری از اعتیاد را در کلاس درس  به‌کار بگیرند.
• در محور فعالیت‌های ترویجی، علاوه بر برگزاری نهمین دوره جشنواره نوجوان سالم در سال تحصیلی ۹۹- ۱۳۹۸ که هر ساله  با استقبال خوب دانش‌آموزان و در زمینه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر برگزار می‌گردد، همچنین علاوه بر برگزاری پنجمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در سطح مدارس کشور، برای نخستین بار نیز، طرح ملی «کانون یاریگران زندگی» در ۲۰  هزار مدرسه کشور  آغاز شد که به موجب آن  با محوریت تشکل‌های دانش‌آموزی و فعالیت‌های داوطلبانه دانش‌آموزان در سطح مدارس، کانون‌‌هایی با نام یاریگران زندگی در سطح مدرسه، منطقه و استان تشکیل می‌شود که در قالب آن، دانش‌آموزان با همکاری یکدیگر، ضمن ترویج پیام‌های پیشگیری در مدرسه و در بین همکلاسی‌های خود، پروژه‌های کوچکی را طراحی کرده و آن را با کمک یکدیگر و جلب حمایت‌های مدرسه و محله  ، اجرا می‌کنند. این برنامه،‌ در سال تحصیلی ۴۰۰- ۱۳۹۹   مطابق برنامه‌ریزی‌ها، حداقل در ۴۰ هزار مدرسه اجرا خواهد شد.
• در محور فعالیت‌های مراقبتی، به دانش‌آموزان در معرض خطر، توجه ویژه‌ای می‌شود. برای این منظور، این دسته از دانش‌آموزان، علاوه بر این که از سایر برنامه‌ها  و فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی در مدرسه استفاده می‌کنند، در صورت نیاز به درمان و مددکاری، هماهنگی لازم برای ارائه خدمات در این زمینه، صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، چنانچه دانش‌آموزی دچار اختلال مصرف مواد شود، براساس شیوه‌نامه‌هایی که در این زمینه و با حمایت ستاد مبارزه با موادمخدر تدوین شده است، دانش‌آموزان برای درمان و مددکاری، مورد حمایت قرار می‌گیرند.
• بر همین اساس، مطابق مستندات و براساس گزارش‌هایی که وزارت آموزش و پرورش به‌طور مستمر در اختیار ستاد مبارزه با موادمخدر قرار می‌دهد، این وزارتخانه درهمه زمینه‌های آموزشی، ترویجی و مراقبتی فعال است و علاوه بر آموزش مهارت‌های گوناگون خودمراقبتی به دانش‌آموزان، توجه ویژه‌ای نیز به دانش‌آموزان در معرض خطر و نیز دارای اختلال مصرف مواد دارد و حمایت‌های لازم برای درمان و مددکاری به این دسته از دانش‌آموزان
 ارائه می‌کند. به‌طوری که در ۱۰ سال گذشته علاوه بر رشد نرخ پوشش فعالیت‌های پیشگیرانه در مدارس، به حدود ۴۵ درصد، فعالیت‌های گسترده‌ای نیز برای شناسایی و کمک به دانش‌آموزان در معرض خطر مصرف مواد، صورت گرفته است.
• موضوع پیشگیری از اعتیاد و مصرف مواد، همچنین درمان و مددکاری برای دانش‌آموزان دارای ابعاد گسترده‌ای است که یک نمونه مهم از مؤلفه‌های آن، نرخ پوشش برنامه‌ها در سطح مدارس است که با وجود تلاش‌های گسترده، به‌دلیل نیاز به منابع مالی قابل توجه، تاکنون تنها ۴۵ درصد از مدارس، تحت پوشش کارگاه‌های حضوری آموزش پیشگیری قرار گرفته‌اند که این رقم نیز با صرفه‌جویی بالا در زمان و منابع صورت گرفته است. از سوی دیگر، لازم است به افزایش عوامل مخاطره‌آمیز نیز توجه داشت که به همین دلیل برای افزایش کارآمدی و اثربخشی در این زمینه لازم است تمامی نهادها به‌ویژه خانواده‌ها  و رسانه‌ها، به وزارت آموزش و پرورش کمک کنند تا از این طریق هدف مهم آگاه‌سازی دانش‌آموزان و افزایش مهارت‌های خودمراقبتی در بین ایشان  به نقطه قابل قبولی ارتقا پیدا کند.
خواهشمند است طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه  و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.
فریبرز حمیدی
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.