جهان علیه تحریم‌های آمریکا به پا ‌می‌خیزد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23989
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۸ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۲۴ |
از سوریه و چین‌تا ونزوئلا‌ و ایران؛

جهان علیه تحریم‌های آمریکا به پا ‌می‌خیزد

درحالی‌که کاخ سفید به اعمال تحریم‌های خود علیه کشورهای مختلف از جمله ایران،سوریه، ونزوئلا، چین و ... ادامه می‌دهد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که اعمال این‌گونه تحریم‌ها،عزم راسخی را در میان کشورهای مختلف برای مواجهه بنیادین با این تحریم‌ها ایجاد کرده است. 
جهان علیه تحریم‌های آمریکا به پا ‌می‌خیزد

‌|  گروه بین‌الملل‌|
درحالی‌که کاخ سفید به اعمال تحریم‌های خود علیه کشورهای مختلف از جمله ایران،سوریه، ونزوئلا، چین و … ادامه می‌دهد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که اعمال این‌گونه تحریم‌ها،عزم راسخی را در میان کشورهای مختلف برای مواجهه بنیادین با این تحریم‌ها ایجاد کرده است. 
تأکید ملت سوریه بر مواجهه با تحریم‌های آمریکا
اخیرا اهالی مناطق «قنیطره» و «جولان» در جنوب سوریه ضمن تأکید بر ادامه نبرد با دشمن صهیونیستی تا آزادی کامل جولان اشغالی و بازگشت عزتمندانه آن به خاک سوریه، اعتماد کامل خود را به ارتش سوریه در سرکوب پروژه صهیونیستی-آمریکایی و اعمال تروریست آن اعلام کردند.
شرکت‌کنندگان در تجمع ملی که در میدان «التحریر» شهر قنیطره به مناسبت چهل‌وششمین سال اهتزاز پرچم سوریه در آسمان این شهر برگزار شد، تأکید کردند که سوریه بر تحریم‌های آمریکایی موسوم به «سزار» که معیشت شهروندان سوری را هدف گرفته است غلبه خواهد کرد، همان‌گونه که تروریسم را شکست داد.شرکت‌کنندگان از نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل خواستند به نقش خود در حفاظت از ملت‌ها در برابر همه اشکال استعمارگری عمل کرده و برای مخالفت با قانون سزار اقدام کنند که جنایتی در حق ملت سوریه و حلقه‌ای از سیاست فشار و ارعاب واشنگتن علیه ملت‌هایی است که در رکاب آن نیستند.
اهالی قنیطره و جولان تأکید کردند که سوریه هما‌نگونه که بر تروریسم و حامیان آن پیروز شد، بر تحریم سزار هم پیروز خواهد شد و اراده حیات ملت سوریه بر اراده زور و قلدری آمریکا غالب است.شرکت‌کنندگان در این تجمع، شهر قنیطره را دروازه آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و پل بازگشت به جولان اشغالی توصیف کردند.
استاندار قنیطره و مسئولین نهادهای مدنی و اجتماعی این استان هم در این تجمع حضور داشتند.
هشدار چین نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا
وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه‌ای به آمریکا هشدار داده است که با وضع تحریم‌های جدید واشنگتن علیه پکن مقابله به مثل کرده و اجازه دخالت آمریکا در امور مربوط به چین را نیز به کاخ سفید نخواهد داد.روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت: چین به آمریکا هشدار داده است درصورتی‌که خطوط قرمز این کشور را زیر پا بگذارد توافق تجاری میان دو طرف به مخاطره خواهد افتاد.چین همچنين افزود: در صورت دخالت آمریکا در هنگ‌کنگ،‏ تایوان و دیگر موضوعات خرید کالاهای آمریکایی به موجب توافق مرحله اول به مخاطره خواهد افتاد.
مجلس سنای آمریکا به اتفاق آرا لوایحی را برای اعمال مجازات و تحریم علیه چین تصویب کرد.چنانچه شبکه CNN گزارش داده است، یکی از این لوایح تحت عنوان «قانون خودمختاری هنگ‌کنگ» قرار است به تحریم شرکت‌ها و افرادی که به چین در محدود کردن خودمختاری هنگ‌کنگ کمک کرده‌اند، بپردازد.مطرح کننده این لایحه پت‌تومی، سناتور جمهوری‌خواه از پنسیلوانیا و کریس ون هولن، سناتور دموکرات از مریلند بودند.ون هولن در صحن مجلس سنا گفت: کاری که دولت چین در هنگ‌کنگ انجام می‌دهد غیرقابل قبول است. آن‌ها مردم را در هنگ‌کنگ از حقوقشان محروم می‌کنند؛ آن‌ها دارند آزادی‌هایی که هم‌اکنون در آنجا وجود دارند را از بین می‌برند.
درعین‌حال لایحه دومی نیز برای مجازات چین از جانب سناتور جمهوری‌خواه جاش‌هاولی مطرح شد که یک قطعنامه برای محکوم کردن چین به اتهام نقض توافق سال ۱۹۸۴ مربوط به تضمین خودمختاری برای هنگ‌کنگ است.هاولی اظهار کرد، قانون امنیت ملی جدیدی که چین تصویب کرده  یک ضربه بزرگ را به آزادی‌هایی که هنگ‌کنگی‌ها برای چند دهه از آن‌ها بهره برده‌اند وارد خواهد کرد. این سبب جدایی دائمی از اصل موسوم به«یک کشور و دو نظام» از سال ۱۹۹۷ تاکنون بر دولت‌شهر هنگ‌کنگ حکم‌فرما بوده می‌شود.
این تدابیر که قبل از تصویب شدن در قالب یک لایحه واحد، ترکیب شدند، باید قبل از آن‌که به امضای رسمی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برسد توسط مجلس نمایندگان نیز تصویب شود.ون هولن خاطرنشان کرد:ترامپ این لایحه را امضا خواهد کرد اما در عین حال اظهار نگرانی کرد که کاخ سفید می‌توانست تا الان بر طبق قوانین فعلی نیز تحریم‌هایی را علیه چین وضع کند و «به رغم برخی صحبت‌های وزیر امور خارجه، این دولت هنوز برخوردی با چین از بابت هنگ‌کنگ نداشته است.»
آمریکا جنون تحریم دارد 
روزنامه گلوبال تایمز از رسانه‌های حزب حاکم چین با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه شرکت‌های چینی، نوشت: «آمریکا دچار جنون تحریم شده است.»
گلوبال تایمز در این گزارش با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های چینی و فشارهای این کشور برای مسدود کردن مسیر فعالیت تجاری این شرکت‌ها به بهانه‌های واهی چون ارتباط با ارتش آورده است: این روش‌ها از دیدگاه ناظران دیوانگی است و به شدت به بازرگانی و صنایع در آمریکا لطمه خواهد زد.
«می شینیو» محقق آکادمی تجارت بین‌الملل چین به این روزنامه گفت: ظاهرا در آمریکا و در وزارت دفاع آن کشور و برخی بخش‌های دیگر تلاش بر این است که چین را به هر طریقی و هر وسیله‌ای تحت‌فشار قرار دهند؛برخی از این افراد بهتر است به بیمارستان مراجعه کرده و دنبال صحت و سلامت روحی و روانی خود باشند این رفتارهای افراط گرانه آتش عقبه‌ای برای درهم کوبیدن صنایع در آمریکاست و ضربه زدن به خود محسوب می‌شود.»
هشدار صریح کاراکاس به واشنگتن
اعمال سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ونزوئلا، موضوع دیگری است که طی سال‌های اخیر مورد رصد و تحلیل کارشناسان حوزه روابط‌بین‌الملل قرارگرفته است. موفقیت غرورآفرین ایران در ارسال نفت‌کش‌های حامل سوخت به کاراکاس، ضربه بسیار سختی را به واشنگتن وارد کرده و حتی رسانه‌های نزدیک به کاخ سفید را نیز همچنان در بهت و حیرت فروبرده است. از سوی دیگر، دولت ونزوئلا به آمریکا در خصوص استمرار سیاست‌های تقابلی خود با کاراکاس هشدار داده است. 
وزیر دفاع ونزوئلا اخیرا اعلام کرده است که کشورش  با هرگونه اقدام تحریک‌آمیز نظامی آمریکا مقابله خواهد کرد. همچنین کاراکاس واشنگتن را به پاسخی محکم در واکنش به هرگونه عملیات نظامی احتمالی یک فروند ناوشکن موشک‌انداز متعلق به نیروی دریایی آمریکا که به آب‌های ونزوئلا نزدیک شده است، تهدید کرد.آنچه مسلم است این‌که جهان در خصوص  مقابله گسترده، همه‌جانبه و عملیاتی با تحریم‌های یک‌جانبه و زورگویانه آمریکا آگاه شده است.این آگاهی، مقدمه‌ای برای طراحی روش‌های کارآمد و جدیدی برای بی‌اثر کردن تحریم‌های غیرقانونی و نامشروع واشنگتن خواهد بود. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.