جهادی‌ها پای‌کار مردم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 46796
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۶:۰۸ |
اردوهای جهادی به اشتغالزایی و کارآفرینی در روستاها می‌انجامد

جهادی‌ها پای‌کار مردم

آغاز فصل تابستان و تعطیلی کلاس‌های درسی به‌نوعی فصل اردوهای جهادی دانشجویان و جوانان نیز محسوب می‌شود. اگرچه از زمان شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها فعالیت این اردوها کمتر از سال‌های گذشته است، اما بازهم این روند متوقف نشده است.  
جهادی‌ها پای‌کار مردم
گروه اقتصادی
آغاز فصل تابستان و تعطیلی کلاس‌های درسی به‌نوعی فصل اردوهای جهادی دانشجویان و جوانان نیز محسوب می‌شود. اگرچه از زمان شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها فعالیت این اردوها کمتر از سال‌های گذشته است، اما بازهم این روند متوقف نشده است.  
صادق مفرد مسئول عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به آغاز اردوهای جهادی دانشجویی، برگزاری ۱۵۰۰ اردو از سوی گروه‌های جهادی  دانشگاه‌های کشور در تابستان را پیش‌بینی کرده که در مناطق محروم تمام استان‌ها برگزار می‌شود. 
این‌یک واقعیت است که استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی سبب بهبود نسبی شرایط در مناطق محروم می‌شود و اگر تا دیروز گروه‌های جهادی را باکارهای عمرانی و بازسازی می‌شناختند، اما امروز ثابت کرده‌اند توانایی ورود به عرصه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی را هم دارند.
این پتانسیل ارزشمند با بهره‌مندی و مدیریت صحیح می‌تواند به تسریع در تحقق شکل‌گیری جهاد اقتصادی بینجامد و با استفاده از ظرفیت جوانانی که در قالب گروه‌های مختلف قرارگرفته‌اند، به اولویت انجام امور اقتصادی بپردازند. 
بیکاری و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در روستاها و مناطق محروم باعث شکل گرفتن سیل مهاجرانی شده که به شهرها و کلان‌شهرها وارد می‌شوند تا کمبودهای معیشتی خود را در شهرها تأمین نمایند. درحالی‌که خودکفایی برای روستائیان از طریق ایجاد  بسترهای مناسب برای فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری و انجام فعالیت‌های عمرانی و بهداشتی، نه‌تنها به بهبود کیفیت زندگی این افراد کمک می‌کند، بلکه یکی از مهم‌ترین فرمول‌ها در ریشه‌کنی بیکاری و رکود اقتصادی مناطق روستایی و کاهش سرعت سیر مهاجرت محسوب می‌شود.
نیروهای انسانی حاضر در چنین اردوهایی با شناسایی مشکلات، موانع، آسیب‌ها و پتانسیل منطقه می‌توانند یک طرح جامع اقتصادی بلندمدت از مناطق محروم تهیه‌کرده تا امکانی برای شناخت بیشتر وضع موجود برای مسئولان، سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط باشد. بازتاب کلی چنین اقداماتی در صورت استمرار در بلندمدت می‌تواند به ساماندهی روستاهای محروم منجر شود. 
جهادی‌ها بدون کمترین سهم خواهی و چشم‌داشت و تنها با اتکا به روحیه ایثارگرانه به‌موازات ارائه خدمات عمرانی، فرهنگی و پزشکی، فعالیت‌های اشتغالزایی برای ساکنان مناطق محروم را نیز دنبال می‌کنند تا با انتقال تجربیات و آموزش سطح زندگی مردم این مناطق را ارتقا دهند. 
 روزمرگی مسئولان یکی از دلایل عقب‌ماندگی مناطق محروم 
ابوالفضل علیخانی عضو گروه‌های جهادی حوزه علمیه در گفت‌وگو با «رسالت» درباره عملکرد اردوهای جهادی در راستای انجام فعالیت‌های جهاد اقتصادی گفت: اقدامات اقتصادمحور گروه‌های جهادی در مناطق محروم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌گیرد. این افراد با حضور در منطقه و انجام فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی، مردم آن بخش را نسبت به خودشان وظیفه‌مند می‌کنند. وقتی دانشجو از شهر محل سکونت خود به شهرهای مرزی کشور می‌رود و خالصانه خدمتی را ارائه می‌کند، این حس که مردم آن منطقه باید برای رفاه خود اقدامات لازم را انجام دهند تقویت می‌کند. 
وی بابیان این‌که بخشی از دلایل عقب‌ماندگی و ضعف اقتصادی در کشور به علت روزمرگی و بی‌توجهی مسئولان به مناطق محروم است افزود: مدیران منطقه تلاشی برای پیشرفت منطقه‌شان نمی‌کنند و ملاحظات قومی و قبیله‌ای را بزرگ‌ترین موانع برای اصلاحات می‌دانند، اما جهادی‌ها معروف به بن‌بست شکنی و مطالبه گری هستند. آن‌ها به‌نوعی نماینده مردم مناطق محروم در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها هستند و این مسئله می‌تواند کمک اقتصادی به منطقه داشته باشد. 
علیخانی بخشی از فعالیت‌های اقتصادمحور جهادی‌ها را کمک به اشتغالزایی و کارآفرینی و انتقال کالای آن منطقه به‌عنوان محصول در کلان‌شهرها عنوان کرد و گفت: از این طریق بازار فروش برای مردم منطقه فراهم می‌شود. به‌عنوان نمونه سایت روستا کالا همین کار را انجام می‌دهد و کالا را بدون واسطه به فروش می‌رساند. درآمد پایین، سطح پایین کیفیت زندگی و نبود زیرساخت‌های مناسب ازجمله عوامل مهم مهاجرت روستائیان محسوب می‌شود که این مهاجرت علاوه بر تأثیرات منفی فرهنگی و اجتماعی، پیامدهای منفی اقتصادی در سطح خرد و کلان را نیز به همراه دارد.
وی ادامه داد: کارآفرینی در روستا و خودکفا ساختن روستائیان از طریق آموزش‌های لازم و فراهم ساختن بسترهای مناسب فعالیت کشاورزی و دامپروری و استفاده از تعاونی‌های روستایی، علاوه بر بهبود کیفیت زندگی اهالی روستا از طریق فعالیت‌های عمرانی و بهداشتی، باعث ایجاد شرایط مناسب برای آنان شده و می‌تواند یکی از کلیدی‌ترین راه‌حل‌ها در ریشه‌کنی بیکاری و رکود اقتصادی مناطق روستایی و کاهش سرعت جریان مهاجرت باشد.
وی تصریح کرد: جهادگران، آینده‌سازان این کشور هستند. وقتی این افراد طعم خدمت را بچشند و درجایی مسئولیت بگیرند روحیه خدمت‌گزاری در آن‌ها نهادینه می‌شود و در آینده برای کشور خدمت مخلصانه‌ای ارائه می‌دهند.
علیخانی در پایان با اشاره به این‌که گروه‌های اقتصادی جهادی برای شناسایی موانع و مشکلات منطقه طرح جامعی را تهیه و به مسئولان ذی‌ربط ارائه می‌دهند، افزود: 
با آماده شدن این طرح وضعیت نسبی منطقه احصاء می‌شود که می‌تواند به کاهش مشکل اشتغال و هزینه‌ها کمک کند.
توجه به حجم بالای روستاهای کشور و محرومیت نسبی که در بیشتر آن‌ها وجود دارد، موضوع مهم و جدی است که می‌تواند باسابقه‌ای که از فعالیت‌های جهادگرانه انتظار می‌رود به کاهش تمرکززدایی از شهرها در حد امکان کمک کند؛ مناطقی که بسیاری از آن‌ها از ابتدایی‌ترین امکانات نیز محروم هستند.
اکنون توجه به اقتصاد و معیشت روستایی و محرومیت‌زدایی از آن‌ها به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل‌شده است، اما موفقیت چنین برنامه‌ای نیازمند در اختیار قرار گرفتن بودجه و همکاری و همفکری مسئولان مناطق مختلف کشور برای اردوهای جهادی است. 
جهادی‌ها همان‌طور که از اسمشان برمی‌آید معطل ارگان‌های دولتی و نیمه‌دولتی نمی‌مانند و به‌طور خودجوش و بدون خط‌مشی دستوری برای ایجاد رفاه بیشتر در مناطق محروم عمل می‌کنند که شایسته تقدیر است، اما باید بدانیم انجام کارهای عمرانی با رویکرد اقتصادمحور نیازمند صرف هزینه‌هایی است که یاری و مساعدت ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی را می‌طلبد که در کنار استفاده از پتانسیل نیروی جوانی به بهبود وضعیت مناطق محروم کمک کند.
|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.