جنایت تمام اروپایی در مدیترانه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 87457
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۲۳ |
نهادهای امنیتی و دولتی غرب پاسخگو باشند

جنایت تمام اروپایی در مدیترانه

 اخبار منتشر شده در خصوص واژگون شدن قایق حامل صدها پناهجودر آب های یونان بسیار تکان دهنده است.  تا کنون جسد ٧٨‬ تن از مهاجرانی که قصد داشتند با یک قایق ماهیگیری از لیبی به ایتالیا بروند، پیدا شده است.عملیات امداد و نجات برای یافتن اجساد و بازماندگان احتمالی فاجعه واژگونی قایق حامل مهاجران ادامه داشته  اما امدادگران معتقدند که با گذشت زمان، امید به زنده یافتن مفقودین بسیار پایین آمده است.
جنایت تمام اروپایی در مدیترانه
فخرالدین اسدی-تحلیلگر حوزه روابط بین الملل 
 اخبار منتشر شده در خصوص واژگون شدن قایق حامل صدها پناهجودر آب های یونان بسیار تکان دهنده است.  تا کنون جسد ٧٨‬ تن از مهاجرانی که قصد داشتند با یک قایق ماهیگیری از لیبی به ایتالیا بروند، پیدا شده است.عملیات امداد و نجات برای یافتن اجساد و بازماندگان احتمالی فاجعه واژگونی قایق حامل مهاجران ادامه داشته  اما امدادگران معتقدند که با گذشت زمان، امید به زنده یافتن مفقودین بسیار پایین آمده است.
 یک تراژدی بی انتها 
نیکوس اسپانوس، بازنشسته گارد ساحلی یونان و از داوطلبان صلیب سرخ، به تلویزیون دولتی این کشور گفت که احتمال یافتن بازمانده‌های بیشتر بسیار کم است و بیم آن می رود که صدها تن، زیر عرشه قایق گیر افتاده و جان خود را از دست داده باشند. در این صورت، این فاجعه به یکی از بدترین تراژدی‌های ثبت شده در مدیترانه مرکزی تبدیل می‌شود.آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد، شمار سرنشینان این قایق را ۴۰۰ نفر تخمین زده اما احتمال می رود  این قایق ۲۰ تا ۳۰ متری حامل حدود ۷۵۰ نفر مسافر بوده باشد.۱۰۴ ‬ نفر از سرنشینان قایق از جمله هشت کودک نجات پیدا کرده‌اند. مهاجران نجات یافته، از کشورهای مصر، سوریه، پاکستان، افغانستان، فلسطین و اکثراً مرد هستند.اراسمیا رومانا، رئیس یکی از هیئت های آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، پس از ملاقات با مهاجران نجات یافته به آسوشیتدپرس گفت که بازماندگان در حال حاضر در شوک هستند و در شرایط بسیار سختی قرار دارند.
 آدرس غلط اتحادیه اروپا 
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، از این فاجعه عمیقاً ابراز تأسف کرده و قول داد برای سرکوب قاچاق مهاجران همکاری بین اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه را تقویت کند.با این وجود گروه‌های طرفدار حقوق بشر بر این باورند که اگر مجموعه ای از اقدامات شدید درپیش گرفته شود، مهاجران و پناهندگان مجبور می‌شوند مسیرهایی طولانی‌تر و خطرناک‌تر را برای رسیدن به کشورهای امن طی کنند.قایق حامل پناهجویان، روز گذشته در آب‌های  بین المللی در نزدیکی شبه جزیره پلوپونز در سواحل جنوب غربی یونان واژگون شد.سوال اصلی اینجاست که نقش اتحادیه اروپا در وقوع این حادثه بسیار تلخ انسانی چه بوده است؟پاسخ این سوال را باید دردو سطح «سیاست گذاری های کلان امنیتی اروپا»در نظام بین الملل و «سیاستگذاری های قانونی اروپا در قبال پناهجویان»مورد بررسی قرار داد. در سطح اول ، یعنی بررسی سیاست گذاری های کلان اروپا در قبال پناهجویان، با تاثیرگذاری مستقیم اروپائیان در خلق بحران های بین المللی مواجه هستیم.تمامی کشورهایی که اتباع آنها قربانی واژگونی قایق ماهیگیری در آب های یونان بوده اند، از سیاست های مداخله گرایانه اروپائیان و در نتیجه، تجربه بحران های امنیتی در داخل کشورهایشان رنج می برند!به عبارت بهتر، ما در تشریح «دلایل مهاجرت پناهجویان»با بحران هایی مواجه هستیم که بازیگران اروپایی درکنار آمریکا بیشترین سهم را در ایجاد ، استمرار و تثبیت آنها ایفا کرده اند. 
 اروپا بانی اصلی کشتار مهاجرین است 
از این رو مولد اصلی بحران هجوم پناهجویان غیر قانونی به کشورهای اروپایی، خود دستگاه های  امنیتی و سیاسی این کشورها هستند و از این بابت، نباید دولت های اروپایی ژست یک «طلبکار»یا «قهرمان حقوق بشری»را به خود بگیرند.سران اروپایی ، پذیرش پناهجویان در کشورهای خود را همواره به مثابه یک ژست حقوق بشری دانسته و مورد ارزیابی قرار داده اند ، فارغ ازآ نکه خود در ایجاد بحران های منتج به حضور پناهجویان در کشورشان نقش داشته اند! نکته دیگر، به سیاست گذاری های خاص اروپائیان در قبال پناهجویان باز می گردد. قطعا اکثر شهروندان کشورهای منطقه غرب آسیا ، شبه قاره هند و افغانستان و آفریقا در مواجهه با بحران های مزمن و ناامن کننده در کشورهای خود، اروپا را نخستین مقصد پناهندگی خود قلمداد می کنند. ضمن آنکه مقامات اروپایی بارها از نیاز خود مبنی بر تامین نیروهای کار ( به واسطه رشد منفی جمعیت )
 خبر می دهند.فارغ از این مسئله، مهاجرت ( غیر قانونی) به کشورهای اروپایی به سبب بعد جغرافیایی، بهتر و راحت تر نسبت به دیگر مناطق دنیاست. 
سوالاتی که اروپائیان باید پاسخ دهند! 
در چنین شرایطی، کشورهای اروپایی با وضع قوانین سخت گیرانه و بسیار سلبی علیه پناهجویان، ضمن تقویت شبکه های قاچاق انسان در مدیترانه و حتی کانال مانش( میان فرانسه و انگلیس)، بسیاری از پناهجویان را بر آن می سازند تا ریسک و خطر مهاجرت دریایی و غیر قانونی به کشورهای اروپایی را به روش های
 متعارف ارائه درخواست پناهجویی ترجیح دهند. در اینجا سوالات زیادی به ذهن خطور می کند که اروپائیان اساسا رغبتی برای پاسخ گفتن به آنها ندارند:-چرا شبکه های قاچاق پناهجویان در سرتاسر اروپا ، به جای آنکه تحت تاثیرنظارت و کنترل دستگاه های امنیتی اروپا قدرت خود را از دست بدهند، طی سال های اخیر گسترده تر
 و البته با خیالی آسوده تر نسبت به گذشته به فعالیت هایشان ادامه می دهند؟ آیا در این خصوص معامله ای میان نهادهای رسمی اروپا و قاچاقچیان در آب های مدیترانه و دیگر مرزهای آبی و زمینی ورود به اروپا صورت گرفته که افکار عمومی دنیا نسبت به آن  بی خبر هستند؟- چرا سران اروپایی طی یک دهه اخیر، از ترسیم مکانیسمی مشخص برای پذیرش پناهجویان خودداری کرده و حتی با تصویب قوا نین مبهم و دوگانه و تفسیر پذیر، عزم برخی ساکنان مناطق بحرانی در جهان را جهت ترک کشورشان و حضور غیر قانونی در خاک اروپا افزایش داده اند؟- با توجه به آگاهی کشورهای اروپایی نسبت به نقش اصلی بحران های امنیتی در شکل گیری  موج مهاجرت غیر قانونی، اقدامی در راستای مهار بحران های امنیتی در کشورهای بحرانی صورت نداده و بالعکس، کماکان یکی از اصلی ترین  عوامل ایجاد و استمرار بحران در آنها محسوب می شوند؟-طی سال های اخیر فرضیه ای در اروپا پررنگ شده که دستگاه های دولتی و امنیتی غرب در قبال آن سکوت کرده اند:اینکه دستگاه های امنیتی و سیاسی غرب با هدف تامین نیروی کار اروپا و سپس، کاهش هزینه های دولتها از طریق به کارگیری نیروهای کار ارزان قیمت وحتی غیر قانونی توسط صاحبان مشاغل( در قالب کار سیاه ) ،  مدیریت غیر مستقیم هدایت پناهجویان جوان و آماده کار را به کشورهایشان بر عهده گرفته و سپس، به غربالگری و حتی حذف غیر مستقیم دیگر مهاجرینی می پردازند که کارآیی لازم را برای آنها ندارند. ضمن آنکه ممکن است در راستای حفظ ژست حقوق بشری خود، عده ای از این افراد را نیز به عنوان پناهنده بپذیرند! آیا چنین فرضیه دهشتناکی صحیح است؟
نویسنده : فخرالدین اسدی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.