جریان دوباره نفت در رگ های اقتصاد ایران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50928
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۲۶ |
افزایش صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ های آمریکا

جریان دوباره نفت در رگ های اقتصاد ایران

ایران با وجود تحریم های آمریکا توانست صادرات نفت خود را افزایش دهد و در هفته های اخیر هم اعلام کرده علی رغم ادامه تحریم‌ های آمریکا، قصد تقویت تولید و صادرات نفت خام خود را دارد. ایران دارای چهارمین ذخایر بزرگ نفت دنیا است و قصد دارد تولید نفت خود را از 2.1 میلیون بشکه در روز به 3.8 میلیون بشکه در روز برساند. وزیر نفت نیز با تاکید بر لزوم افزایش صادرات نفت علی رغم تحریم‌ های آمریکا گفته است:«من قول می دهم اتفاقات خوبی درباره فروش نفت ایران در ماه‌های آینده رخ دهد.»
جریان دوباره نفت در رگ های اقتصاد ایران

نفیسه امامی
ایران با وجود تحریم های آمریکا توانست صادرات نفت خود را افزایش دهد و در هفته های اخیر هم اعلام کرده علی رغم ادامه تحریم‌ های آمریکا، قصد تقویت تولید و صادرات نفت خام خود را دارد. ایران دارای چهارمین ذخایر بزرگ نفت دنیا است و قصد دارد تولید نفت خود را از ۲.۱ میلیون بشکه در روز به ۳.۸ میلیون بشکه در روز برساند. وزیر نفت نیز با تاکید بر لزوم افزایش صادرات نفت علی رغم تحریم‌ های آمریکا گفته است:«من قول می دهم اتفاقات خوبی درباره فروش نفت ایران در ماه‌های آینده رخ دهد.»

 کشور در ماه جاری نیز با صادرات نفت به لبنان توانست مشتری جدیدی برای خود پیدا کند به طوری که از طریق صادرات به این کشور از طریق سوریه، تحریم‌ های آمریکا را نادیده گرفت، ضمن اینکه به دنبال آن است کمبود انرژی سوریه را با ارسال ماهانه ۳ نفتکش به این کشور تأمین ‌کند. علاوه بر لبنان و سوریه، افغانستان هم برای تامین نیاز خود به انرژی، نفت از ایران وارد
 می کند و طالبان قرار است عوارض واردات سوخت از جمله بنزین، دیزل و ال پی جی از ایران و سایر کشورهای همسایه را کاهش دهد.
انجام ادامه مذاکرات هسته ای و احتمال توافق ایران با آمریکا، امید کاهش تحریم‌ های انرژی و افزایش دوباره تولید و صادرات نفت و گاز را هم برای کشور به همراه داشته است هرچند که اکنون این مذاکرات متوقف مانده است. در همین راستا کشور منتظر مشخص شدن نتیجه مذاکرات برای احیای برجام نمانده است و در جهت ارتقای میزان تولید حرکت می کند.
حجم صادرات نفت ایران قبل از تحریم ها در حدود ۲.۷ میلیون بشکه در روز بود که با اعمال آنها بر میزان صادرات تاثیر جدی گذاشت به طوری که به حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز تنزل پیدا کرد، اما افزایش صادرات کشور طی ماه های اخیر گویای توانایی اثبات شده تولید نفت ایران و صادرات به کشورهایی مانند چین و ونزوئلا  است.اعلام افزایش میزان صادرات نفت با وجود تحریم ‌های آمریکا، حضور پیوسته کشور در بازارهای بین المللی و اعلام برنامه برای افزایش تولید در سال ۲۰۲۱ میلادی گواه آن است که ایران می تواند اقتصاد نفتی خود را دوباره احیا کند و هدف به صفر رساندن فروش نفت کشور به رویایی دست نیافتنی برای آمریکا تبدیل شده است.
تلاش آمریکا برای حذف ایران از بازار نفت
محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت و گو با «رسالت» درباره صادرات نفت ایران علی رغم اعمال تحریم های نفتی اظهار کرد: هدف آمریکا از تحریم ایران به صفر رساندن صادرات نفت بود ولی این اتفاق در تحریم های قبلی و فعلی نیفتاد و تاکنون نتوانسته ایران را از بازارهای بین المللی فروش نفت حذف کند، بنابراین باید گفت آمریکا در تحریم نفت ایران شکست خورده است. آمریکا سعی داشت مشتریان نفت ایران را با تهدید و ترساندن از خرید منصرف کند اما در این کار موفق نشد.
وی ادامه داد: تحریم های شدید نفتی از دولت دهم آغاز شدند و صرفا شامل تهدیدهای آمریکا نمی شد، بلکه تحریم قطعنامه های شورای امنیت، سازمان ملل و کشورهای اروپایی هم اعمال شده بودند درحالی که تحریم های فعلی فقط شامل کشور آمریکا می شود.
خطیبی با بیان اینکه با وجود تحریم میزان صادرات کشور کاهش پیدا می کند، افزود: با اعمال تحریم بعضی از مشتری های نفتی با ترس از جریمه شدن از خرید آن انصراف می دهند، اما مهم این است کشور تحریم شده منفعل عمل نکند و راهکارهای جدیدی را برای فروش پیدا کند. وی تحریم را منجر به فروش نفت با هزینه های بیشتر عنوان کرد و گفت: روش های فروش در زمان تحریم با شرایط عادی متفاوت هستند. در شرایط غیرتحریم مشتری نفت را خریداری کرده و می برد، اما با اعمال تحریم ها روش هایی باید اتخاذ شود که ریسک خریدار به عهده گرفته شود، در نتیجه فروش نفت با هزینه همراه می شود. همان طور که جا به جایی پول در شرایط عادی هزینه ای به همراه ندارد ولی با اعمال تحریم که بانک ها با بانک های بین المللی امکان همکاری ندارند، انتقال پول هزینه بر خواهد بود. 
نماینده اسبق ایران در اوپک یادآور شد: یکی از مشکلاتی که وضع تحریم ها به همراه دارد، افزایش هزینه هاست و تحریم کننده هم به دنبال تحمیل مشکلات و هزینه های بیشتر به کشور تحریم شده است تا امتیاز بگیرد، اما با این تفاسیر کشور نشان داده که توانسته در برابر آنها ایستادگی کند و اگر اکنون زمزمه هایی مبنی بر لغو تحریم ها مطرح می شود، ناشی از همین مسئله است. بنابراین باید از هر روزنه ای برای مقابله با تحریم ها استفاده نماید. 
وی با اشاره به چشم انداز فروش نفت با احتمال ایجاد توافق ایران با آمریکا و اروپا بیان کرد: در این شرایط یک سو ماجرای تحریم فروش و احتمال لغو آن و در دیگر سو موضوع نیاز جهانی به نفت مطرح است. به همین علت آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران و تزریق نفت به بازارهای بین المللی عجله داشت. تا زمانی که رقبای کشور بتوانند نیاز جهانی را به جای ما پاسخ دهند، تحریم کننده می تواند فشار برای ادامه تحریم را ادامه دهد اما وقتی کشورهای دیگر نمی توانند سهم ایران را تامین کنند، بالطبع نیاز به ورود نفت کشورمان بیش از گذشته احساس می شود. 
خطیبی با اشاره به تصمیم اخیر اوپک پلاس در افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در هر ماه تا سال آینده به بازارها گفت: این تصمیم می تواند بازارها را با مازاد نفت روبه رو کند و این کار به ضرر ایران خواهد بود. اشتباه راهبردی که کشور ما در این زمینه مرتکب شد، عدم مخالفت با این  تصمیم بود زیرا در جلسات وزارتی اوپک اگر یک وزیر با تصمیمی مخالفت کند دیگر قابلیت اجرایی نخواهد شد، درحالی که وزیر نفت وقت با این تصمیم مخالفت نکرد. 
وی اضافه شدن ۴۰۰ هزار بشکه بعد از چند ماه را منجر به اشباع شدن بازارها عنوان کرد و افزود: با این شرایط دیگر ضرورت حضور نفت ایران خیلی محسوس نخواهد بود. پیرو اجرای این تصمیم روند صعودی که نفت در ماه های اخیر طی می کرد
 متوقف شد درحالی که پیش بینی رسیدن نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه هم می شد ولی آمریکا به اوپک فشار آورد و در اوپک پلاس افزایش
 ۴۰۰ هزار بشکه مورد تایید قرار گرفت.
خطیبی ادامه داد: ایران می توانست در میان اعضای اوپک یارگیری کند و از طریق دیپلماسی فعال جلوی این اتفاق را بگیرد اما حالا با این شرایط فروش نفت ایران سخت تر از گذشته می شود. با این وجود وعلی رغم این دشواری ها می توان با اتخاذ تمهیدات درست صادرات نفت را ارتقاء داد. 
وی در پایان با اشاره به شیوع جهش جدید ویروس کرونا و اثرگذاری بر میزان مصرف نفت گفت: اگر موج کرونای جدید فعالیت های اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد، می تواند بر تقاضای خرید اثر بگذارد و همین مورد تصمیم اوپک در افزایش میزان مصرف را زیر سوال می برد.
 در شرایطی که کرونا جهش های جدیدی ایجاد می کند شاید کشورهای دیگر مجبور به کند کردن انجام فعالیت های اقتصادی شوند و در نتیجه نیاز به انرژی و نفت هم کاهش پیدا می کند. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.