جدال با کرونا در خط آخر زندگی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 32841
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۴۹ |
همدلی در شست‌وشوی اموات کرونایی از زبان مسئول نیروهای داوطلب جهادی مستقر در سازمان بهشت‌زهرا(س)

جدال با کرونا در خط آخر زندگی

ویروس مرگبار قرن، جهان را درنوردیده و بی محابا یکه تازی می‌کند. رکوردشکنی های پیاپی آمارهای کرونا و شمار جان‌باختگان ما، نشانگر آن است که این ویروس چقدر، تازه جان گرفته و می‌خواهد با تمام توان، بازهم زهرش را بریزد اما  روزهای کرونا زده با همه تب و تاب و اضطراب ناشی از رعب و وحشت ابتلا به این ویروس ناشناخته، روی دیگری هم دارد؛مثلا همین جهادگران غسال، آن‌ها از خود گذشتند تا غمخوار آسیب دیدگان باشند. آنان دشوارترین وظیفه را در این روزهای پرالتهاب بر عهده گرفته‌اند و تن بی جان متوفیان را غسل و تدفین می‌کنند و تسلابخش دل بازماندگان و عزادارانی هستند که عزیزشان را در اثر این بیماری از دست داده‌اند.
جدال با کرونا در خط آخر زندگی

گروه اجتماعی- الهه قاسمی
ویروس مرگبار قرن، جهان را درنوردیده و بی محابا یکه تازی می‌کند. رکوردشکنی های پیاپی آمارهای کرونا و شمار جان‌باختگان ما، نشانگر آن است که این ویروس چقدر، تازه جان گرفته و می‌خواهد با تمام توان، بازهم زهرش را بریزد اما  روزهای کرونا زده با همه تب و تاب و اضطراب ناشی از رعب و وحشت ابتلا به این ویروس ناشناخته، روی دیگری هم دارد؛مثلا همین جهادگران غسال، آن‌ها از خود گذشتند تا غمخوار آسیب دیدگان باشند. آنان دشوارترین وظیفه را در این روزهای پرالتهاب بر عهده گرفته‌اند و تن بی جان متوفیان را غسل و تدفین می‌کنند و تسلابخش دل بازماندگان و عزادارانی هستند که عزیزشان را در اثر این بیماری از دست داده‌اند.
جهادگران، در روزهایی که هراس از جنازه و مرگ از یک سو و نگرانی از ابتلا به ویروس وحشتناک کرونا از سوی دیگر، خیلی‌ها را حتی از امورات عادی زندگی‌ باز داشته، وسط میدان دیده می شوند. پای رزم و جنگ که در میان باشد، همه می آیند. ویروس کرونا شبیخون زده اما شبیه دوران دفاع مقدس هرکسی به نوعی گوشه کار را می گیرد. در این میان جهادگران، گوی سبقت را از دیگران ربوده اند و ناگفته نماند که  شمار رو به فزونی جان‌باختگان مبتلابه کرونا، فشار بسیاری را به کارکنان سازمان بهشت‌زهرا(س) و نیروهای جهادی حاضر در این مکان وارد کرده است. 
در همین زمینه با یکی از جهادگرانی که این روزها در بهشت‌زهرابه‌صورت داوطلبانه به امر تغسیل متوفیان مبتلابه کرونا پرداخته، گفت‌وگو کردیم تا از فعالیت نیروهای جهادی بگوییم که با دست‌های خالی به جدال با کرونا در خط آخر زندگی رفته‌اند اما اکنون به‌جای این‌که موردحمایت قرار بگیرند، از سوی محل کار و مردم به خاطر اقدامات جهادی خود مورد مؤاخذه قرار می‌گیرند.
حجت‌الاسلام حسین صالحی، به مقایسه وضعیت روزهای ابتدایی شیوع کووید ۱۹ با شرایط کنونی که تعداد فوتی‌ها در شبانه‌روز از ۴۰۰ نفر فراتر رفته، پرداخته و می‌گوید: « ما از ابتدای فروردین‌ماه که وارد بحث تغسیل متوفیان شدیم، آمار جان‌باختگان مبتلابه این بیماری در کل کشور نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر می‌رسید. همزمان نیروهای جهادی به کمک نیروهای غسالخانه بهشت‌زهرا آمدند تا کار تغسیل متوفیان مبتلابه ویروس انجام شود. موج اول به‌این‌ترتیب ادامه داشت تا این‌که به موج‌های بعدی رسیدیم و حجم متوفیان به بالای ۲۰۰ نفر رسید. اکنون در شرایطی باهم صحبت می‌کنیم که این رقم از ۴۰۰ نفر بالاتر رفته است. آماری که به‌شدت دردناک است و معلوم نیست با این وضعیت به کجا برسیم اما نکته ملموس و مشهود در این زمینه به عدم رعایت و پیشگیری مردم در مواجهه با کرونا برمی‌گردد. متأسفانه بسیاری از مردم هنوز بیماری را جدی نگرفته‌اند و درنتیجه شاهد بالا رفتن تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری هستیم. بنابراین مردم باید خطر این بیماری کشنده را باور کنند و این‌گونه نیست که تنها به حرف و گفتار بسنده کنیم و باید در مقام عمل توصیه‌های بهداشتی را در مقابله با کرونا جدی گرفت.»
به گفته مسئول نیروهای داوطلب جهادی مستقر در سازمان بهشت‌زهرا(س) اکنون در هر ۲۴ ساعت بالای ۴۰۰ نفر از هم‌وطنانمان جان خود را به دلیل این بیماری از دست می‌دهند که این آمار معادل تعداد مسافران یک هواپیمای مسافربری است،درحالی‌که بسیاری از این مرگ‌ومیرهاقابل‌پیشگیری است و همان‌طور که مردم هم خودشان در رسانه‌ها دنبال می‌کنند بیمارستان‌ها واقعا ظرفیتی برای پذیرش بیماران ندارند. پیش‌ازاین گفته می‌شد که کادر درمان خسته شده‌اند و مردم باید مراعات کنند، اکنون جدای از خستگی کادر درمان، عملا دیگر ظرفیتی برای پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها وجود ندارد. درنتیجه شرایط پیش‌آمده، ضرورت کنترل و حساسیت بیشتر مردم را در مقابله با این بیماری دوچندان می‌کند. با این اوصاف نیروهای جهادی پای‌کار هستند و دوشادوش نیروهای سازمان بهشت‌زهرا تلاش می‌کنند ولی همه این خستگی‌ و زحمت‌ها وقتی جبران می‌شود که مردم رعایت کنند که کار به وضعیت بحرانی‌تری نرسد. بالا رفتن آمار متوفیان مبتلابه کرونا اصلا خوشایند نیست و نیروهای جهادی امید دارند که از این آمار کاسته شده و شاهد چنین وضعیتی نباشیم.»
حجت‌الاسلام صالحی نسبت به عادی انگاری انجام‌شده از سوی مردم در مواجهه با کرونا هشدار داد و با تأکید بر این‌که مردم باید همانند روزهای ابتدایی کرونا این بیماری را جدی بگیرند تصریح کرد: « گروه‌های جهادی در روزهای ابتدایی شیوع ویروس در گروه ۱۲۰ نفره‌ای متشکل از ۶۰ نفر آقا و خانم به کمک کادر سازمان بهشت‌زهرا (س) آمدند و تلاش کردند که بتوانند باری را از دوش این دوستان بردارند. در همان ماه‌های اولیه با رعایت مردم، میزان مبتلایان به این بیماری و به‌تبع آن آمار متوفیان مبتلابه کرونا کاهش یافت که ما هم به‌تناسب آن تعداد نیروهای خود را تقلیل دادیم. این مسئله تا جایی ادامه پیدا کرد که آمار متوفیان کرونا در یک ۲۴ ساعت به ۳۰ نفر رسید و آمار امیدوارکننده‌ای در مواجهه با این بیماری بود، اما با فرارسیدن موج دوم و سوم کرونا تعداد مبتلایان به بیماری کرونا و متوفیان ناشی از این بیماری مجددا افزایش یافت. درنتیجه ما مجبور شدیم که دوباره تعداد نیروها را بالابرده و با اعلام فراخوان از آنان کمک بگیریم. نیروهای جهادی همان‌طوری که قبلااین مسئله را ثابت کرده‌اند، همواره پای‌کار بوده و هستند اما حمایت‌هایی که از این افراد انجام می‌شد، متأسفانه تنها مختص به موج اول کرونا و شوق مردم در حمایت از این افراد برمی‌گشت. این حمایت‌ها با تداوم کرونا، از سوی مردم و دستگاه‌های مختلف ادامه پیدا نکرد و علاوه بر قطع شدن این حمایت‌ها عملا شاهد مورد مؤاخذه قرار گرفتن این افراد از سوی محل کارشان هم هستیم. این نکته دردناکی است که فردی که داوطلبانه برای کمک به مردم آمده‌، به‌جای حمایت مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. این نکته مهمی است که باید به آن توجه شود که نیروهای جهادی نیاز به حمایت دارند اما از همه این موارد مهم‌تر باید به این مسئله فکر کرد که کرونا را باید جدی گرفت و واقعا عمق فاجعه را درک  کرد. روزبه‌روز بر آمار مبتلایان و متوفیان این بیماری افزوده می‌شود و اگر این موضوع جدی گرفته نشود، وضعیت از این‌که هست بدتر هم  می‌شود.»
به گفته مسئول نیروهای جهادی مستقر در سازمان بهشت‌زهرا مردم باید بدانند که کرونا سن و سال نمی‌شناسد و در میان متوفیان، پیرو جوان و نوزاد تا افراد میانسال وجود دارند. مردم باید این مسئله  رابه‌خوبی درک کنند که این خطر کاملا برای همه افراد محسوس است. در ابتدای کرونا گفته می‌شد که شیوع این بیماری در فصول گرم و سرد متفاوت بوده یا برای افراد کم سن و سال خطری دربر ندارد اما به‌طور قطعی باید گفت که این ویروس بسیار پیشرفته بوده و مختص به سن خاصی نیست. بعضا مواردی در میان متوفیان کرونایی وجود دارند که بدون ابتلا به هیچ بیماری خاصی کرونا گرفته‌اند و جان خود را ازدست‌داده‌اند. مردم باید این موارد را جدی بگیرند و نباید ساده با این بیماری برخورد کنند.»
حجت‌الاسلام صالحی بابیان این‌که طولانی شدن مدت حضور این بیماری نباید موجب خستگی مردم و عدم رعایت اصول بهداشتی برای مقابله باآن و دست زدن به کارهای خطرناکی همچون سفر رفتن در این شرایط شود، گفت: « متأسفانه با این مسئله در موارد متعددی در بهشت‌زهرا مواجه می‌شویم که افراد به خاطر غفلت و ساده‌انگاری با این بیماری جان‌عزیزان خود را ازدست‌داده‌اند. برخی از اشتباهات و نقصان‌ها با پول و گذر زمان قابل جبران است اما چه کسی حاضر است عزیز خود را به خاطر یک غفلت یا اشتباه و سهل‌انگاری از دست بدهد. درست است که همه در این ایام از جمله  کادر درمان در درجه اول و باقی مردم عادی در درجه‌های پایین‌تر در مواجهه با این بیماری خسته شده‌اند و این موضوعی نیست که فردی آن را کتمان کند. این اپیدمی است که همه مردم با آن مواجه شده‌اند و نباید گمان کنیم که تنها خودمان با چنین شرایطی روبه‌رو شده‌ایم و این سختی‌ها را تحمل می‌کنیم. نکته مهمی که در این زمینه باید به آن توجه کرد این است که هرچقدر خسته شده باشیم و فعالیتمان به خاطر این بیماری محدودشده باشد، قطعا دست کشیدن از یکسری محدودیت‌ها به خاطر خستگی درست نیست چراکه ممکن است به قیمت از دست دادن جان‌عزیزانمان همچون پدر، مادر یا فرزندمان تمام شود. در بسیاری از موارد شاهد هستیم که افراد وقتی عزیز ازدست‌رفته خود را به سازمان بهشت‌زهرا می‌آورند، بر این موضوع تأکید دارند که پدر یا مادرشان در این چندماه بسیاری از موارد بهداشتی را رعایت کرده و حتی عزیزانشان از خانه خارج نشده‌اند اما وقتی از عملکرد خود این افراد سؤال می‌شود متوجه می‌شویم که نه‌تنها از مسافرت‌های خود در این زمینه کم نکرده‌اند بلکه با بی‌احتیاطی همچون تردد در قهوه‌خانه، عدم رعایت اصول بهداشتی و رفت‌وآمدهای غیرضروری، جان باقی افراد خانواده‌شان را نیز به خطر انداخته‌اند.»
او خاطرنشان کرد: « فردی که یکی از اعضای خانواده خود را از دست می‌دهد، حاضر است تمام دنیای خودش را بدهد تا بتواند سلامتی اعضای خانواده خود را به دست بیاورد اما با فوت افراد دیگری راه چاره‌ باقی نمی‌ماند و مردم باید این حقیقت ملموس را جدی بگیرند که کرونا با هیچ‌کس شوخی ندارد. مردم باید قبل از این‌که به این مرحله برسند، پیشگیری کنند و با سهل‌انگاری جان خود، اعضای خانواده و دیگر شهروندان را به خطر نیندازند. با رعایت مسائل بهداشتی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد و همه باید در این راه به یکدیگر یاری برسانند تا شاهد مهار این بیماری باشیم.»
حجت‌الاسلام صالحی ضمن تقدیر از تلاش رسانه‌ها در ایام شیوع کرونا گفت: « ما عاجزانه از اصحاب رسانه درخواست داریم که همان‌گونه که از ابتدای کرونا در جهت آگاه‌سازی مردم کوشش کردند  اکنون هم با تلاش مستمر و بیشتری در این مسئله برای انعکاس واقعیت به مردم تلاش کنند و خطر کرونا را به مردم هشدار بدهند. در موج اول شاهد حضور پررنگ رسانه‌ها در بیمارستان‌ها و سازمان بهشت‌زهرا(س) بودیم که موجب شد مردم هم رعایت بیشتری را در مقابله با این بیماری داشته باشند. واقعا مراعات‌ها بیشتر بود و این بازخوردی بود که تلاش‌های رسانه‌ای به مردم در پی داشت اما به‌مرور کمتر شد و اگر گزارشی در این زمینه مطرح می‌شود بیشتر به بحث‌های آماری می‌پردازد که این هم ضروری است اما به نظرمن باید در این زمینه هشدار بیشتری به مردم داده شود تا این بیماری را همچون روزهای اول جدی بگیرند. باید واقعیت‌ها به مردم هشدار داده شود تا بدانند که با افزایش مبتلایان به این بیماری چه حجم و فشاری بر روی بیمارستان‌ها ایجادشده است و ما نیز در بهشت‌زهرا شاهد این مسئله هستیم. ترافیک آمبولانس‌های سازمان بهشت‌زهرا (س) در مواجهه با بیماران کرونایی ازجمله مواردی است که مردم باید نسبت به آن آگاه شوند و با ساده‌انگاری با این بیماری برخورد نکنند. دوندگی نیروهای پرسنل سازمان بهشت‌زهرا(س)و تلاش نیروهای جهادی را در این ایام شاهد هستیم که در یک روز از صبح تا عصر حتی فرصت یک لیوان آب خوردن را هم ندارند چراکه حجم کار بسیار بالاست و این واقعیت باید به مردم نشان داده شود تا همچون روزهای اولیه، این بیماری را جدی بگیرند. در آخر جا دارد که از همه نیروهای جهادی، کادر درمان و پرسنل سازمان بهشت‌زهرا(س) تشکر کرد که در این ایام به تلاش خود برای مقابله با کرونا ادامه داده و تلاش کردند تا هرچه زودتر این بیماری مهار شود. امیدواریم با تلاش اصحاب رسانه، مردم این بیماری را جدی بگیرند تا بتوانیم هرچه سریع‌تر آن را مهار کنیم.»
حجت‌الاسلام صالحی در پایان بر این موضوع تأکید کرد:«اگر این بیماری را جدی نگیریم، مشخص نیست در ماه‌های آینده چه وضعیت بحرانی‌تری را نسبت به وضعیت کنونی شاهد باشیم. درنتیجه  فارغ از رعایت اصول بهداشتی همچون استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، در درجه اول مردم باید با همان رویه ابتدایی خود کمک‌های جهادی را به همنوعان خود  ادامه دهند  و در درجه دوم دستگاه‌های اجرایی نیز باید حمایت از این مسئله را در دستور خود قرار دهند تا بتوانیم این بیماری کشنده را مهار کنیم.

نویسنده : گروه اجتماعی - الهه قاسمی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.