جانسون خود را باخته است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 51605
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۶:۴۲ |

جانسون خود را باخته است

نخست‌وزیر انگلیس در مقابل وقوع بحران سوخت در کشورش منفعل مانده و تنها کاری  که از دستش برمی‌آید، تکذیب کمبود غیرعادی بودن اوضاع کشورش است. بوریس جانسون در حال تبدیل‌شدن به سومین قربانی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پس از دیوید کامرون و ترزا می است.
جانسون خود را باخته است

محمد مهرعلی
نخست‌وزیر انگلیس در مقابل وقوع بحران سوخت در کشورش منفعل مانده و تنها کاری  که از دستش برمی‌آید، تکذیب کمبود غیرعادی بودن اوضاع کشورش است. بوریس جانسون در حال تبدیل‌شدن به سومین قربانی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پس از دیوید کامرون و ترزا می است. بدون شک جانسون هرگز تصور نمی‌کرد که کمتر از یکسال پس از انعقاد توافق با اتحادیه اروپا بر سر خروج نرم از اروپای واحد، درگیر چنین وضعیت دشوار و مبهمی شود. 
صورت‌مسئله در انگلیس کاملا مشخص است. مشکل کمبود سوخت در انگلیس درحالی وارد مرحله بحرانی شد که به گفته یک‌نهاد صنفی در این کشور، ذخائر سوخت دوسوم پمپ‌بنزین‌ها به پایان رسیده و مابقی هم به‌زودی تمام می‌شود. خرده‌فروشان سوخت در انگلیس اعلام کرده اند که ذخایر سوخت بالغ‌بر
 ۵ هزار و ۵۰۰ پمپ‌بنزین در این کشور به پایان رسیده است. این بحران به دنبال کمبود رانندگان کامیون که به دلیل ابتلا به کرونا خانه‌نشین شده‌اند به وجود آمده است.دولت محافظه‌کار 
بوریس جانسون برای حل وضع موجود  تصمیم گرفت تا قانون سال ۱۹۹۸ را در خصوص رقابت بین شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه انرژی را لغو کند تا به‌این‌ترتیب پمپ‌بنزین‌هایی که ذخایر سوختشان تمام‌شده، به‌سرعت شناسایی و مراحل سوخت‌رسانی انجام شود.بااین‌حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی در انگلیس می‌گویند که حتی لغو این قانون نیز نمی‌تواند در طولانی‌مدت کمک چندانی به حل‌وفصل بحران جاری در انگلیس کند. 
بی‌اعتمادی شهروندان انگلیسی نسبت به دولت این کشور 
یکی از اصلی‌ترین دلایل تشدید بحران در این کشور محسوب می‌شود. در چنین شرایطی احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام و سقوط جانسون از قدرت افزایش‌یافته است. اگر دولت جانسون سقوط کند، بعید است محافظه‌کاران بتوانند بار دیگر در رأس معادلات قدرت در لندن حضور پیدا کنند. در این صورت، قدرت احتمالا به حزب کارگر یا ائتلاف مخالفان دولت فعلی انگلیس(احزاب کارگر و لیبرال دموکرات) خواهد رسید. 
سوء مدیریت دولت جانسون در بحران به وجود آمده در این کشور مشهود است. درعین‌حال، عواقب و آثار خروج از اتحادیه اروپا نیز خود را درصحنه اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی انگلیس نشان می‌دهد. «کواکسی کوارتنگ» وزیر بازرگانی انگلیس پس از دیدار اضطراری با مدیران شرکت‌های فعال در حوزه انرژی اظهار داشت که با لغو قانون سال ۱۹۹۸ مناطقی که در سراسر کشور دچار کمبود سوخت هستند با اشتراک داده‌های مهم شناسایی و هدف‌گذاری می‌شوند. او با تکرار این ادعا که کشور با کمبود سوخت مواجه نیست افزود که دولت برای کاهش اختلال درروند سوخت‌رسانی پروتکل پایین‌دستی نفت را به اجرا گذاشته است.در همین حال چند شرکت فعال در حوزه انرژی ازجمله شل، اگزون موبیل و گرین‌انرژی با صدور بیانیه‌ای مشترک تصریح کرد که بحران اخیر ناشی از افزایش موقت تقاضاها به وجود آمده و ارتباطی با کمبود سوخت در کشور ندارد.درهرحال، دولت انگلیس اکنون در بحرانی بی‌سابقه به سر می‌برد. قطعا دامنه این بحران، محدود به دولت فعلی جانسون نمی‌شود و حتی 
در صورت خروج از مسند قدرت، شاهد استمرار این بحران و عدم تعادل اقتصادی در انگلیس خواهیم بود. بی‌دلیل نیست که اکثر شهروندان انگلیسی خواستار تجدیدنظر در خصوص خروج از اتحادیه اروپا هستند. 

نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.