ثبات بورس در گرو خریدار بودن حقیقی‌ها ست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 63478
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۵۱ |
یوسف کاووسی، کارشناس بازار سرمایه:

ثبات بورس در گرو خریدار بودن حقیقی‌ها ست

یوسف کاووسی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «رسالت» به رکوردزنی معامله حقیقی‌ها در بازار سرمایه روز گذشته اشاره و بیان کرد: بورس هنوز دامنه واقعی خود را پیدا نکرده است دلیل عمده‌اش نیز این است که هنوز صف‌های خرید روی زمین است.
ثبات بورس در گرو خریدار بودن حقیقی‌ها ست
یوسف کاووسی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «رسالت» به رکوردزنی معامله حقیقی‌ها در بازار سرمایه روز گذشته اشاره و بیان کرد: بورس هنوز دامنه واقعی خود را پیدا نکرده است دلیل عمده‌اش نیز این است که هنوز صف‌های خرید روی زمین است.
وی افزود: تازمانی که صف‌های خرید بورس جمع نشود این بازار به ثبات نمی‌رسد. به طورمثال سه روز نخست فروردین، مثبت بودن بورس واقعی نبوده و مثبتی است که دولت یا بازارگردانان بزرگ ایجاد کرده‌ و دنبال این هستند بازار را مثبت نشان دهند و اعتماد مردم را جلب کنند.
کاووسی ادامه داد: اما دیروز که شاهد رکوردزنی معامله حقیقی‌ها در بورس بودیم یعنی اعتماد به بورس وجود ندارد و بازار زمانی خوب می‌شود که حقیقی‌ها خرید بیشتری انجام دهند نه فروش. بنابراین تا زمانی که فروشنده حقیقی داریم باید بدانیم که بازار هنوز به ثبات نرسیده است. اما این‌که قیمت‌ها تاحدودی بالا رفته بود می‌تواند به نرخ ارز مربوط باشد.
 احتمالاتی مانند احیای برجام و ریزش نرخ دلار، بورس را تحت تأثیر قرار می‌دهد
کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اکنون به‌محض اینکه برجام نهایی شود بورس به‌شدت ریزشی می‌شود و به همین دلیل است که نرخ کالاها و سهام صادرات محور کاهش پیدا می‌کند و باید دلارشان را با نرخ پایین‌تری بفروشند. به طورمثال طی چند روز اخیر دیدیم که دلار به ۲۷.۵۰۰ رسید و سهام بازار کمی مثبت شد.
او عنوان کرد: حال به‌محض اینکه توافق انجام شود و دلار به ۲۵ هزارتومان برسد سهام بازار منفی می‌شود. درمجموع اعتماد و پول زمین‌مانده‌ای که مدنظر ماست هنوز وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد می‌توانیم در یک دوره میان‌مدت امیدوار باشیم بورس رونق نسبی داشته باشد و مانند یک بازار عمل و حرکت کند.
کاووسی همچنین معتقد است که اکنون با شرایط فعلی و اتفاقاتی که در بازار سرمایه می‌افتد ازجمله درز اطلاعات محرمانه و دست‌کاری برخی حقوقی‌ها نمی‌توان به بورس امیدوار بود.
تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با تمام این اوصاف، یکی از فاکتورهایی که لازم است در کنار تحلیل نوسانات در نظر داشته باشیم و بتوانیم تصور مناسب‌تری از شرایط بازار به دست آوریم اندازه‌گیری معاملات خرد، حجم معاملات، تعداد صف‌های فروش، تعداد شرکت‌های مثبت در برابر شرکت‌های منفی و توزیع و توازن بین قدرت خرید اشخاص حقیقی در مقابل حقوقی‌ها است.
وی درانتها یادآورشد که بااین‌حال متأسفانه قسمت اعظم منابع حقوقی‌ها در این ایام و به‌خصوص سه‌ماهه اخیر درگیر خرید اوراق است. اوراق بدهی که متأسفانه از یک ماه گذشته این آمار را در فرابورس مشاهده نمی‌کنیم که یعنی به شکلی حذف‌شده است.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.