تکریم بانوان پیش نیاز تکریم خانواده - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 32604
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 11 آبان 1399 - 22:48 |
آیت‌الله مجتهد شبستری در گفت‌و‌گو با «رسالت» اهمیت و جایگاه زنان در اسلام را تبیین کرد؛

تکریم بانوان پیش نیاز تکریم خانواده

فضای این روزهای جوامع انسانی سراسر آلوده به زشتی‌ها و سوءاستفاده از انسانیت است و در این میان بی‌حرمتی به زنان به‌عنوان بخشی مهم و تأثیرگذار در جوامع بشری یکی از شایع‌ترین رفتارهاست که جهان امروز متأسفانه به آن مبتلا شده است.
تکریم بانوان پیش نیاز تکریم خانواده

گروه فرهنگی
فضای این روزهای جوامع انسانی سراسر آلوده به زشتی‌ها و سوءاستفاده از انسانیت است و در این میان بی‌حرمتی به زنان به‌عنوان بخشی مهم و تأثیرگذار در جوامع بشری یکی از شایع‌ترین رفتارهاست که جهان امروز متأسفانه به آن مبتلا شده است.
در روزگارانی که بشر عصر جدید دم از تساوی حقوق زن و مرد می‌زند و آزادی بیان را فریاد می‌کند، رفتارهای صورت گرفته با زنان در این ساختار به‌گونه‌ای است که شاهد همه گونه بی‌حرمتی به انحای مختلف به آنان هستیم و این موضوع در جوامع به اصلاح پیشرو و مدرن بیشتر بروز و ظهور دارد.
در این میان نکته‌ای که حائز اهمیت است نگاه انسانی و براساس تساوی حقوق بشری اسلام است که اگر در این دوران به آن توجه شود بسیاری از چالش‌های موجود در روابط انسانی به‌ویژه نگاه به زنان و تبعیض جنسیتی آنان را از بین می‌برد.
متأسفانه غرب در طول قرون اخیر برای منافع خود از زنان به‌عنوان ابزاری در جهت تأمین خواسته‌ها و امیال خود استفاده کرده و با نگاهی جنسیتی و بدون توجه به توانمندی و داشته‌های انسانی او که از جانب خداوند متعال به او ارزانی شده، تلاش کرده تا تنها به منافع زودگذر و دنیوی توجه نموده و زنان را از کارکرد و توانایی‌های ذاتی‌شان دور نماید.
این درحالی است که اسلام عزیز از همان ابتدای پیدایش با تقبیح زنده‌به‌گور کردن دختران و نیز توجه به حقوق برابر آنان با مردان در آیات بسیاری از قرآن کریم درخصوص حق‌وحقوق آنان صحبت به میان آورده و با استدلال و دلایل متقن زنان را از این حقوق آگاه نموده است. در این مسیر هم پیامبر خوبی‌ها صلی‌الله علیه و آله با سیره و روش برخورد خود با اهل‌بیت خود، به‌ویژه حضرت خدیجه کبری سلام‌الله علیها و نیز حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها دخت گرامیشان نشان دادند که نگاه اسلام به زنان براساس همت و انسانیت و نیز شخصیت دادن به آنان است تا جامعه به‌ویژه خانواده به‌عنوان مهم‌ترین عنصر هر جامعه‌ای از این موهبت الهی به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شود.
به نظر می‌رسد در عصر حاضر توجه به سیره و روش رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله در نگاه به حوزه خانواده و زنان بیش از گذشته باید در جوامع امروزی مدنظر قرار گیرد و کشورهای مسلمان به‌عنوان الگوی این موضوع باید در ارائه روش‌ها و رفتارهای خود در جهان سرآمد باشند.
به همین منظور و برای شناخت بیشتر از سیره پیامبر خوبی‌ها حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله با آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛
ایشان در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به هفته وحدت و لزوم توجه به این موضوع مهم در جهان امروز بیان کرد: «در صدر اسلام هنگامی‌که مسلمان «لااله‌الا‌الله» را بیان کردند، به توحید حقیقی رسیدند و وحدت را در جامعه اسلام، پدیدار کردند. قرآن کریم نیز دراین‌باره می‌گوید:«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» و همگی به رشته دین خدا چنگ زده و به راه‌های متفرق نروید. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نیز همواره مسلمانان را به وحدت فرامی‌خواند تا در سایه لااله‌الا‌الله  بمانند و متفرق نشوند.»
وی افزود: «خلق خوش پیامبر(ص) ستودنی بود و ایشان همواره مردم را به نیکویی دعوت می‌کرد. پیامبر صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند: «خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لِنِسَائِکُمْ وَ بَنَاتِکُم» و معنای آن این است که بهترین شما کسانی هستند که بهترین برخورد را با همسران و دخترانشان دارند.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: «نبی اکرم صلی‌الله علیه و آله با رویکرد تکریم و اهمیت خانواده، مردم را به خلق نیک با خانواده دعوت می‌کرد و آنان را به مهربانی با یکدیگر فرامی‌خواند. هنگامی‌که از ایشان سؤال شد؛ چه چیز در دنیا نزد شما برتر است؟ پاسخ دادند: «حبب الی من دنياكم ثلاث: الطيب،النساءوقره‌عينی الصلاه» از دنيای شما سه چيز نزد من محبوب شده است: بوی خوش، زن و نور چشمم يعنی نماز و سپس به بیان این سه خصوصیت پرداخت.»
آیت‌الله مجتهد شبستری همچنین خاطرنشان کرد: «احترام به زنان در روزگار جاهلیت که دختران را زنده‌به‌گور می‌کردند بسیار ستودنی بود. پیامبر صلی‌الله علیه و آله معتقد بود که زنان نیز در جامعه همانند مردان اهمیت دارند.»
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: «نبی اکرم صلی‌الله علیه و آله همواره بر محبت مردان به همسرانشان تأکید داشتند. ایشان رعایت حقوق زوجین را الزام می‌دانستند و در این زمینه توصیه‌های بسیار کردند. بنابراین با اتکا بر خلق ایشان همواره تلاش کنیم تا روز زن را که روز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیهاست، تنها یک روز ندانیم و تکریم به آنان را در سایر روزهای جامعه پررنگ کنیم.»
او تأکید کرد: «تکریم نسا، از دستورات اخلاقی اسلام است بنابراین ادای آن واجب و می‌بایست در تحقق آن کوشید.»
آیت‌الله مجتهد شبستری بیان کرد: «در روزگاری که اسلام‌ستیزی گسترش یافته است، باید تلاش‌ کنیم با الگوبرداری از رفتار پیامبر صلی‌الله علیه و آله عطوفت و خلق‌نیک را رواج دهیم. فضای رسانه‌ای نیز می‌بایست در ترویج این امر بکوشد و همواره با تبيین ویژ‌گی‌های شایسته پیامبر صلی‌الله علیه و آله مردم را آگاه سازد.»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان این گفت‌وگو عنوان کرد: « قرآن  کریم در سوره مبارکه احزاب می‌فرماید: «لَقَد كانَ لَكُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرا.»  برای شما در زندگی رسول خدا صلی‌الله علیه و آله سرمشق نیکویی بود، برای آن‌ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند، به همین دلیل ما نیز باید در سراسر زندگی از سیره و روش پیامبر خوبی‌ها برای زندگی بهتر در جامعه استفاده نماییم.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تکریم بانوان پیش نیاز تکریم خانواده بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.